Vraag de gemiddelde automobilist hoe de rood/witte wegwerkpaaltjes moeten staan en ik gok dat 99% zegt dat het niet uitmaakt.
De gemiddelde automobilist heeft geen flauw benul hoe de rood/witte geleidebakens zouden moeten staan. Maar zet er om de 3 a 4 bakens eens één andersom, en vraag alle automobilisten na de werkzaamheden eens wat ze van de afzetting vonden. 9 van de 10 zal antwoorden dat het een chaotische afzetting was. Het rood/witte patroon en de geleidende werking wordt niet bewust ervaren (behalve door diegenen die er op letten), maar speelt zich af in het onderbewuste. Weggebruikers hebben onbewust de neiging om een rood/wit geleidebaken aan de "lage" kant te passeren, kennelijk omdat dit de minste belasting op de hersenen geeft. Een chaotische afzetting of passeren aan de verkeerde kant maakt mensen ongemakkelijk, en daardoor wordt de belasting op de hersenen groter. Met als gevolg dat de kans op onveilige situaties ook wordt vergroot.
De redenen dat de striping op de voertuigen op deze wijze is aangebracht is onder andere dat wanneer een voertuig in fend-off staat het een pijlwerking in de goede richting is (en dus niet naar het midden maar ''langs'' de voorzijde). Vandaar ook de punt vorm in de onderste streep én het feit dat de linkerzijde de altijd reflecterende onderste streep heeft (blauw bij politie).
Nee, dat is dus helaas niet waar. In fend-off is de lage kant van de strepen juist aan de kant waar je niet zou moeten passeren. De pijlwerking is er in het geheel niet door het ontbreken van de bovenkant van de pijl (die dus in het luchtledige boven de motorkap te vinden zou moeten zijn). Mensen kunnen de bovenkant van de pijl er niet bij verzinnen, om dezelfde reden als hierboven genoemd: het wordt een te grote belasting van de hersenen. De voertuigen van Rijkswaterstaat zijn niet voor niets voorzien van naar voren aflopende striping (even los van de kwaliteit reflectie). Alleen de Wegenwacht heeft echt duidelijke pijlvormen op de zijkant van het (nieuwe) voertuig.
Over de achterkant zullen we het maar niet hebben, daar heeft Caprice al het nodige over duidelijk gemaakt.
Er is best over nagedacht, in 1990. Helaas zijn ze gewoon niet met de tijd mee gegaan. Het reflecterende materiaal wat er hedendage gebruikt wordt is dermate verouderd qua reflectie. De huidige vrachtwagens hebben lengte (en hoogte) markering die vele klassen beter is qua reflectiewaarde. Redelijk vergelijkbaar met de strepen op de VZA ambulance's (qua reflectiewaarde)
De contourmarkering voor vrachtwagens is ECE104 klasse C (vergelijkbaar met verkeersborden klasse III), waar de reflectie op hulpverleningsvoertuigen normaal gesproken ECE104 klasse E is. Dat verschil is enorm. Ook Rijkswaterstaat en Wegenwacht zijn over naar klasse C/III als reflectieklasse. Bovendien is de oppervlakte aan reflecterend materiaal veel groter.