Ontwikkelingen (geplande en gewenste) in de BZK-striping

Auteur Topic: Ontwikkelingen (geplande en gewenste) in de BZK-striping  (gelezen 270953 keer)

0 gebruikers (en 24 gasten bekijken dit topic.

FlyingDutchman

  • HV-geïnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,298
Reactie #170 Gepost op: 24 november 2011, 17:04:27
Overigens was ik het topic even kwijt waar al e.e.a. over (verschillen in) de striping, en later over wat onderzoeken en daaruit voortgekomen plannen, gezegd wordt.

Ik heb het teruggevonden (velen van jullie zullen het al kennen; voor diegenen die het gemist hebben:): http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=33972.0
Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")


sylvester1986

  • Gast
Reactie #171 Gepost op: 24 november 2011, 17:15:27
Ziet er netjes uit FD, hoe doe je dat? O0


Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Reactie #172 Gepost op: 24 november 2011, 17:25:49
Ik zie er overigens ook wel wat in om alle huidige voertuigen met BZK-striping om te stickeren naar de Rijksoverheidstriping (zoals DV&O/RWS/NFI/AID). Misschien nog het reflecterend oppervlak iets groter.


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #173 Gepost op: 24 november 2011, 17:54:49
Ik heb al weer heel wat vruchtbare ontwikkelingen gezien in het topic.
Mijn complimenten voor iedereen die er wederom veel werk in gestoken heeft.

Wat mij opvalt is dat de ontwerpen van Sylvester ook iets zou kunnen zijn voor de Kmar.
De foto's die Jerommeke geplaatst heeft laat zien dat het geel en blauw het meest opvalt, dat komt misschien ook doordat de auto's onder oranje straatverlichting staan.
Daarom zou ik voor de Europese versie gaan van FD in het geel met de Batenburg striping, al moet ik zeggen dat de rood-blauwe versie overdag ook goed op zal vallen. Ik ben alleen bang dat deze versie 's nachts onder oranje straatverlichting minder opvalt.

Caprice heeft in een ander topic een tekening gemaakt van de Sanquin auto. Wat mij betreft zou deze ook in dit topic thuis kunnen horen.

Ook leuk hoe FD en Sylvester het politielogo heeft verwerkt op de auto's. Eentje op de motorkap zou ook niet misstaan.

Voor @DieLangeMotormuis de vraag of er nog meer delen op de motor zijn die gestickerd zouden kunnen worden. Met name het middengedeelde onder de buddysit.

Ik heb eerder foto's gezien waarbij het bovenste randje van het dak meegenomen was in kleur. Dit lijkt mij toch een nog duidelijker beeld te geven.
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #174 Gepost op: 24 november 2011, 18:27:15
Ik heb wel ergens een foto van "mijn zijkant" maar er is geen vergelijk met die zuurstokauto van de politie, van dat verhaal is helaas geen foto. Is bij een stukje wandelen, omdraaien en schijnen met zaklampbundel gebleven. Je kunt het verschil dus helaas niet zien. Ik zal even zoeken naar de foto van mijn auto.
Was even zoeken in het archief, maar bij deze dan. Foto gemaakt met standaard flitser zonder verdere verlichting (geen openbare verlichting), op relatief korte afstand (+/- 20 m). De reflecterende werking wordt pas echt duidelijk op grote afstand (>100 m) met behulp van echte koplampen of een goede zaklantaarn. Ter indicatie:

"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #175 Gepost op: 24 november 2011, 18:33:46
Was even zoeken in het archief, maar bij deze dan. Foto gemaakt met standaard flitser zonder verdere verlichting (geen openbare verlichting), op relatief korte afstand (+/- 20 m). De reflecterende werking wordt pas echt duidelijk op grote afstand (>100 m) met behulp van echte koplampen of een goede zaklantaarn. Ter indicatie:



Volgens mij nog meer het bewijs dat er misschien toch voor geel gekozen moet worden (samen met blauw) om het meest zichtbaar te zijn. Dit geldt dan voor de blauwe tak. De ambulance's zou ik voorzien zoals eerder gezegd is, en dat geldt ook voor de brandweerwagens.
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #176 Gepost op: 24 november 2011, 19:14:21
@Skippy:
Er is per kleur een andere retroreflectie coëfficiënt (ik doe het uit mijn hoofd dus vergeef me als de term niet helemaal klopt met de ECE104 regels). Van de drie nu bekende klasse C kleuren van de contourmarkering reflecteert wit het beste, geel volgt kort daarna en rood volgt op enige afstand als laatste (alle wel goedgekeurd). Een en ander heeft te maken met het lichtspectrum. Als je echt goed wilt opvallen, wil je dus witte of gele retroreflecterende folie. Dat was overigens niet de reden voor mij om mijn zijkant met gele striping te beplakken; de reden daarvan is dat dit als enige kleur voor de zijkant is toegestaan in de regeling voertuigen. Achteraf gezien een prima keuze ook, want geel contrasteert ook overdag prima met de zwarte basiskleur van de auto. (Rood en wit overigens ook.)
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #177 Gepost op: 24 november 2011, 19:28:34
@Skippy:
Er is per kleur een andere retroreflectie coëfficiënt (ik doe het uit mijn hoofd dus vergeef me als de term niet helemaal klopt met de ECE104 regels). Van de drie nu bekende klasse C kleuren van de contourmarkering reflecteert wit het beste, geel volgt kort daarna en rood volgt op enige afstand als laatste (alle wel goedgekeurd). Een en ander heeft te maken met het lichtspectrum. Als je echt goed wilt opvallen, wil je dus witte of gele retroreflecterende folie. Dat was overigens niet de reden voor mij om mijn zijkant met gele striping te beplakken; de reden daarvan is dat dit als enige kleur voor de zijkant is toegestaan in de regeling voertuigen. Achteraf gezien een prima keuze ook, want geel contrasteert ook overdag prima met de zwarte basiskleur van de auto. (Rood en wit overigens ook.)

Heel verhelderend (leuke woordspeling), ik denk dan ook dat b.v. de contourlijnen best wit zouden kunnen zijn. Echter voor de vlakken zou ik kiezen voor geel en blauw. Ook omdat er gezegd wordt dat dit binnen de EU-regels is.
Je foto maakt in ieder geval veel duidelijk.  O0
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #178 Gepost op: 24 november 2011, 19:52:56
Voor @DieLangeMotormuis de vraag of er nog meer delen op de motor zijn die gestickerd zouden kunnen worden. Met name het middengedeelde onder de buddysit.

Standaard wordt alleen de kuip bestickerd, wat streepjes op de zijkoffers en rondjes rondom de zijkant van de motor.

Dus wat FD al heeft gedaan bij de K1600 is de tank al mee gestriped. Dit zal een heleboel schelen. Het nadeel is wat TDMdR ook al aangaf, het slijt een stuk sneller doordat je er continue met je knieen langs schuurt.

Iets wat je extra zo kunnen doen is op de velgen een retroreflecterende bies plakken. Verder moet er even goed naar gekeken worden.

Of men moet weer terug gaan naar vroeguh toen hadden ze bij de rijkspolitie fluo oranje kuipen op de BMW motoren zitten.


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #179 Gepost op: 24 november 2011, 19:55:38
Standaard wordt alleen de kuip bestickerd, wat streepjes op de zijkoffers en rondjes rondom de zijkant van de motor.

Dus wat FD al heeft gedaan bij de K1600 is de tank al mee gestriped. Dit zal een heleboel schelen. Het nadeel is wat TDMdR ook al aangaf, het slijt een stuk sneller doordat je er continue met je knieen langs schuurt.

Iets wat je extra zo kunnen doen is op de velgen een retroreflecterende bies plakken. Verder moet er even goed naar gekeken worden.

Of men moet weer terug gaan naar vroeguh toen hadden ze bij de rijkspolitie fluo oranje kuipen op de BMW motoren zitten.

Dat laatste kan ik me ook nog goed herinneren, ze waren toen wel beter zichtbaar.
V.w.b. de velgen vind ik je opmerking wel hout snijden, wat zou je er van vinden als de velgen geheel in fluorgeel of oranje gespoten zouden worden?
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.