Ontwikkelingen (geplande en gewenste) in de BZK-striping

Auteur Topic: Ontwikkelingen (geplande en gewenste) in de BZK-striping  (gelezen 274290 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

mark hes

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,918
Reactie #270 Gepost op: 30 november 2011, 18:55:40
Bij ACT special cars hebben ze zo hun eigen ideen bij de batemburg striping ::)


foto ACT specialcars, misschien leuk voor de discussies ;)


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #271 Gepost op: 1 december 2011, 11:48:34
Het zal niet eenvoudig zijn om iets totaal nieuws te bedenken.
Zaak is wel om dan helemaal vanaf de basis op te bouwen, dus eerst bepalen welke kleuren als basis gemaakt moet worden voor de diverse diensten.
Daarna een perfecte nieuwe striping bedenken die zowel overdag als in het donker goed zichtbaar is. Met alle eisen en tips die we hier al eerder genoemd hebben.

@Joost
Dank je voor de duidelijkheid die je gebracht hebt. Ik was me er niet zo bewust van dat de reddingsdienst ook een taak had buiten het gebied wat eigenlijk bekend was. Achteraf kan ik me de verplaatsingsoefening ook nog wel herinneren.
Je hebt gelijk als er vastgehouden moet worden v.w.b. internationale kleur, echter waarom er geen lifeguard naast reddingsdienst gebruikt kan worden is me nog niet geheel duidelijk. Lifeguard is in het buitenland beter ingeburgerd.
Voor buitenlandse gasten (voornamelijk duitsers  ;) ) die hier hun kuiltjes komen graven is het misschien beter om beide namen op de herkenbare auto's te hebben.
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #273 Gepost op: 1 december 2011, 12:00:56
Ik zit me zo af te vragen waarom er eigenlijk voor iedere dicipline een eigen basiskleur moet zijn.
Eigenlijk heeft elke dienst zijn prio 1 die elk afzonderlijk zijn waarde heeft. Het zo snel als mogelijk ter plaatse komen bij een ongeval, verdrinking of brand.
Als er ook al bij elke dienst dezelfde sirene gebruikt wordt, waarom dan ook niet dezelfde kleur.
Een brandweerauto ziet er niet hetzelfde uit als een ambulance en ook de politie is duidelijk herkenbaar aan het type auto's die gebruikt worden.
Zou je dan b.v. naar een basiskleur kijken dan zou ik kiezen voor de opvallende fluoriserende kleur zoals in duitsland gebruikt wordt voor de brandweer. Deze kleur zie je ook overal terug zoals b.v. de vlakken op de ambulance daar. Voor opvallendheid is dus deze kleur het meest geschikt. Daar kun je dan een striping opzetten die voor iedere dienst weer zijn eigenschappen heeft.

Zaak is dat je aan de kant gaat voor zo'n opvallend voertuig (met OGS).
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.




FlyingDutchman

  • HV-geïnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,298
Reactie #275 Gepost op: 1 december 2011, 14:07:34
Ik zit me zo af te vragen waarom er eigenlijk voor iedere dicipline een eigen basiskleur moet zijn.
Eigenlijk heeft elke dienst zijn prio 1 die elk afzonderlijk zijn waarde heeft. Het zo snel als mogelijk ter plaatse komen bij een ongeval, verdrinking of brand.
Als er ook al bij elke dienst dezelfde sirene gebruikt wordt, waarom dan ook niet dezelfde kleur.
Een brandweerauto ziet er niet hetzelfde uit als een ambulance en ook de politie is duidelijk herkenbaar aan het type auto's die gebruikt worden.
Zou je dan b.v. naar een basiskleur kijken dan zou ik kiezen voor de opvallende fluoriserende kleur zoals in duitsland gebruikt wordt voor de brandweer. Deze kleur zie je ook overal terug zoals b.v. de vlakken op de ambulance daar. Voor opvallendheid is dus deze kleur het meest geschikt. Daar kun je dan een striping opzetten die voor iedere dienst weer zijn eigenschappen heeft.

Zaak is dat je aan de kant gaat voor zo'n opvallend voertuig (met OGS).

Hierop wilde ik graag de vertegenwoordigers van de HV-diensten uitnodigen te reageren. Vinden jullie het nodig elke dienst afzonderlijk
- herkenbaar te houden?
   - door middel van een eigen basiskleur (of mag die voor alle OGS-diensten gelijk zijn)?
   - door middel van dezelfde basiskleur maar met geïndividualiseerde striping?
       - geïndividualiseerde striping: in vorm dezelfde maar verschillende kleuren?
       - geïndividualiseerde striping: in geheel verschillend design?
Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #276 Gepost op: 1 december 2011, 14:54:48
@Joost
Dank je voor de duidelijkheid die je gebracht hebt. Ik was me er niet zo bewust van dat de reddingsdienst ook een taak had buiten het gebied wat eigenlijk bekend was. Achteraf kan ik me de verplaatsingsoefening ook nog wel herinneren.
Je hebt gelijk als er vastgehouden moet worden v.w.b. internationale kleur, echter waarom er geen lifeguard naast reddingsdienst gebruikt kan worden is me nog niet geheel duidelijk. Lifeguard is in het buitenland beter ingeburgerd.
Voor buitenlandse gasten (voornamelijk duitsers  ;) ) die hier hun kuiltjes komen graven is het misschien beter om beide namen op de herkenbare auto's te hebben.

Ik heb ook niet gezegd dat er geen 'lifeguard' op mag staan naast de nederlandse benaming. Inderdaad, voor kustbrigades met veel buitenlandse gasten is dit waarschijnlijk wel zo praktisch. Maar om nu in Den Bosch, Roermond of Zwolle rond te gaan rijden met een auto als hieronder, dan denkt iedereen aan een reclamestunt in plaats van een professionele hulpverleningsdienst.  ;)



Toen ik deze foto zocht, viel me trouwens ook op dat de Nederlandse KNRM zo'n beetje de enige lijkt te zijn die de internationale kleuren ook echt goed toepast op de voertuigen. De rood-gele kleding is wel wereldwijd ingeburgerd, maar als je zoekt naar lifeguard-auto's dan vind je geel, rood, oranje, wit, groen en zelfs bruin....

Ik denk dat vooral ook de (internationale) kleuren de herkenbaarheid moeten geven voor buitenlanders. Met de kleding slaagt dit nu al aardig: op een willekeurig strand in Frankrijk, Engeland of USA weet ik precies wie de lifeguards zijn door het gele shirt met rode zwembroek. Maar de rugtekst is daar vaak ook in hun eigen taal, net als bij andere hulpdiensten. Wat mij betreft wordt dat voor de auto's ook zo.

Nogmaals: op nederlandse brandweerwagens staat toch ook geen 'straz', als er veel Polen in een gemeente wonen?!
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #277 Gepost op: 1 december 2011, 15:07:16
Hierop wilde ik graag de vertegenwoordigers van de HV-diensten uitnodigen te reageren. Vinden jullie het nodig elke dienst afzonderlijk
- herkenbaar te houden?
   - door middel van een eigen basiskleur (of mag die voor alle OGS-diensten gelijk zijn)?
   - door middel van dezelfde basiskleur maar met geïndividualiseerde striping?
       - geïndividualiseerde striping: in vorm dezelfde maar verschillende kleuren?
       - geïndividualiseerde striping: in geheel verschillend design?

Omdat mijn vorige post wel een beetje offtopic was, wil ik ook nog even de moeite nemen om deze vragen te beantwoorden  :D

Ik vind het zeker noodzakelijk om de hulpdiensten herkenbaar te houden.
Daarbij gaat mijn voorkeur uit naar een sterke eigen basiskleur per dienst
En als die genoeg onderscheidend en zichtbaar is, kan de 'versiering' wat mij betreft geminimaliseerd worden

Dus terug naar het kinderspeelgoed: rode brandweerauto met heel vet het woord BRANDWEER, meer niet!

(maar dan dus wel fluorescerend/reflecterend/helder/zichtbaar etc.)
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #278 Gepost op: 1 december 2011, 15:24:42
@Joost
Dank je voor de duidelijkheid die je gebracht hebt. Ik was me er niet zo bewust van dat de reddingsdienst ook een taak had buiten het gebied wat eigenlijk bekend was. Achteraf kan ik me de verplaatsingsoefening ook nog wel herinneren.

En daarnaast heb ik bijvoorbeeld ook een keer met een brigadevoertuig op een snelweg gestaan, waarbij we een "incident locatie" stonden te bufferen... Uiteraard volledig buiten de reguliere taken om, maarja wat moet je als er collega's van een andere brigade staan met een wagen die geen meter meer rijden wil. ;D

Citaat
Je hebt gelijk als er vastgehouden moet worden v.w.b. internationale kleur, echter waarom er geen lifeguard naast reddingsdienst gebruikt kan worden is me nog niet geheel duidelijk. Lifeguard is in het buitenland beter ingeburgerd.
Voor buitenlandse gasten (voornamelijk duitsers  ;) ) die hier hun kuiltjes komen graven is het misschien beter om beide namen op de herkenbare auto's te hebben.

Ik vindt eerlijk gezegd de "knrm striping" niet al te professioneel overkomen. Voor op het strand gaat het nog wel, maar voor inzetten elders ziet het er eerder uit als een promotiewagen van het een of het ander, dan een hv voertuig.

Ik ben ook nog nooit een toerist tegengekomen die niet begreep wat voor functie wij hebben. Daarnaast is de link -oranje voertuig met blauwe lampjes, op een strand met mensen erin met geelrode kleding- ook vrij snel gemaakt.  

De toevoeging "Lifeguard" is echter wel praktisch, maar dit zou ook simpel en netjes kunnen worden toegepast als toevoeging op de huidige striping. In het haagse heeft men bijvoorbeeld gele magneetplaten in de wagens liggen met het opschrift "Lifeguard", die tijdens de stranddienst op de voertuigen worden geplakt.


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #279 Gepost op: 2 december 2011, 15:14:25
(...)
Dus: laten we de discussie verbreden: wie heeft er ideeën voor echt radicale veranderingen? Graag met (bijv. gephotoshopte) voorbeelden of foto's!
Volgens mij is niet zozeer het doel om een radicale verandering te bereiken, maar om hulpverleningsvoertuigen herkenbaar en zichtbaar te maken, eventueel met daarbij behorende gewenste effecten als een geleidende werking. Ik denk dat we dan ook moeten kijken welke functionele eigenschappen bij de aankleding van een hulpverleningsvoertuig nodig zijn, en aan de hand daarvan de stap kunnen maken naar welke (basis)kleur, striping, signalering, etc. gewenst of nodig is.

Primaire elementen zijn volgens mij:
- de herkenbaarheid als hulpverleningsvoertuig in het algemeen;
- de zichtbaarheid/opvallendheid zowel overdag als 's nachts (in relatie tot herkenbaarheid).

Secundaire elementen kunnen zijn:
- geleidende of juist "afsluitende" werking in het verkeer;
- de herkenbaarheid als hulpverleningsvoertuig van een bepaalde dienst (huisstijl?);
- herkenbaarheid of zichtbaarheid in relatie tot de omgeving van optreden (geen groene auto's in het bos);
- ...?
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill