Ontwikkelingen (geplande en gewenste) in de BZK-striping

Auteur Topic: Ontwikkelingen (geplande en gewenste) in de BZK-striping  (gelezen 274312 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

André Welten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,389
Reactie #280 Gepost op: 2 december 2011, 17:33:59
Ik vind zelf de ontwerpen van FD zeer geslaagd, kunnen zo naar Min van Veiligheid; beleetering/becijfering voor politie en ambu in blauw, voor de brandweer zou ik hetzelfde geel doen als de striping.


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #281 Gepost op: 2 december 2011, 23:12:22
Goed, ik ben eens in de software geklauterd... in eerste instantie ben ik uitgegaan van de VW Touran voor de politie (dezelfde bronfoto als Flying Dutchman).

Volgens mij willen wij voor hulpdiensten een opvallend, niet veel gebruikt patroon als herkenning (als je dat patroon ziet, weet je dat een hulpdienst is). Daarvoor lijkt mij Battenburg goed geschikt. Wordt in Nederland voor zover ik weet niet op private voertuigen toegepast, in tegenstelling tot de BiZa striping en de RWS (tegenwoordig Rijksoverheid) striping, die overal te pas en te onpas wordt gebruikt. Van belang is dus om vast te leggen dat het Battenburg patroon uitsluitend door aangewezen diensten mag worden gebruikt.

Voor de zichtbaarheid/opvallendheid willen wij zowel overdag als 's nachts opvallend zijn. Overdag kun je dat bereiken door contrasterende kleuren, 's nachts door retroreflectie. Gegeven is dat witte (klasse C/III) retroreflectoren de hoogste reflectiecoëfficiënt hebben, ofwel je wilt bij voorkeur witte retroreflectoren en dus een donkere, contrasterende kleur voor overdag. Voor een politieauto kan aangesloten worden bij de hedendaagse politiekleuren wit en blauw. Voor het Battenburg patroon is het blauwe deel dus niet reflecterend, het witte deel wel reflecterend.

Omdat ik van mening ben dat een politieauto een geleidende functie in het verkeer heeft, dient er iets van een geleidende striping aanwezig te zijn. Ik zie daarbij meer in de geleidende werking van de omlaag wijzende strepen dan een daadwerkelijke pijlvorm. Bovendien past dat ook mooier bij de rest. Ook hier geldt dat de geleidende werking zowel overdag als 's nachts uitgevoerd moet kunnen worden. 's Nachts dus door middel van reflectoren, overdag door middel van een contrasterende kleur. Hiervoor is signaaloranje wat mij betreft goed geschikt: van oudsher een aanduiding van gevaar.

Dan nog de aanduidingen ter identificatie. Het woord 'POLITIE' dient duidelijk aanwezig te zijn. Overdag moet het contrasteren met wit en blauw, 's nachts moet het vooral contrasteren met wit en tegelijkertijd niet wegvallen tegen het blauw. Hiervoor kan dus een niet-reflecterende basiskleur in signaaloranje in combinatie met een wit reflecterende omlijning worden gebruikt. Overdag is de tekst dan oranje, contrasterend op zowel wit als blauw. 's Nachts is de niet-reflecterende basiskleur contrasterend met de witte reflectie, terwijl de wit reflecterende omlijning het contrast met de blauwe vlakken benadrukt. Eventueel kan ook de aanduiding '112' en het roepnummer worden aangebracht (de laatste desnoods minder opvallend in zwart met wit reflecterende omlijning).

Tot slot de contourmarkering. Uiteraard wederom in wit reflecterend materiaal, volledig en zoveel mogelijk ononderbroken. Valt overdag dus niet op, maar geeft 's nachts direct de contouren van het voertuig.

Als eerste een "artist impression", daarna de lijntekeningen met de beoogde uitstraling overdag en 's nachts onder aanstraling van koplampen.


Artist impression


Lijntekening overdag


Lijntekening 's nachts, retroreflecterend onder aanstraling koplampen
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,086
Reactie #282 Gepost op: 3 december 2011, 11:40:36
Interessant ontwerp maar het opvallende deel zit nu onderaan de auto. Voor Battenburg maken ze juist veel gebruik van bv groen, geel, oranje (allemaal al dan niet fluoriserend) omdat dit opvallende kleuren zijn die je in het dagelijks verkeer niet zoveel tegen komt. Donkerblauw valt nauwelijks op en er zijn ook zat blauwe auto's op de weg. Je zou wel kunnen kiezen om de blokken om en om een opvallendere kleur te maken.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Tomyboy

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 688
  • Geïnteresseerde / Fotograaf
    • Hessels Media
Reactie #283 Gepost op: 3 december 2011, 12:54:12
Ik heb zelf een klein beetje lopen aankloten, met dit resultaat als volgt

Student Technische Bedrijfskunde TU/e


FlyingDutchman

  • HV-geïnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,298
Reactie #284 Gepost op: 3 december 2011, 16:09:48
Interessant ontwerp maar het opvallende deel zit nu onderaan de auto. Voor Battenburg maken ze juist veel gebruik van bv groen, geel, oranje (allemaal al dan niet fluoriserend) omdat dit opvallende kleuren zijn die je in het dagelijks verkeer niet zoveel tegen komt. Donkerblauw valt nauwelijks op en er zijn ook zat blauwe auto's op de weg. Je zou wel kunnen kiezen om de blokken om en om een opvallendere kleur te maken.
Interdaad! Maar omgekeerd (strepen boven, blokken onder) zou dit bezwaar niet bestaan. En de Battenburg zou ipv witte ook fluo-gele vlakken kunnen hebben, alhoewel fluo-geel en fluo-rood elkaar wel een beetje bijten...
Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")


FlyingDutchman

  • HV-geïnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,298
Reactie #285 Gepost op: 3 december 2011, 16:13:03
Ik heb zelf een klein beetje lopen aankloten, met dit resultaat als volgt


Wel een grappig en onconventioneel ontwerp, maar het zwart/wit en de vloeiende, onregelmatige scheidingslijnen doen een beetje als camouflage aan en verstoren de contour van de wagen, wat je juist niet nodig hebt. Zwart/wit is op zichzelf niet slecht en fluo-oranje en fluogeel/-groen kan je bij wit resp. zwart inderdaad goed als attentie/contrastkleur gebruiken.
Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")


Tomyboy

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 688
  • Geïnteresseerde / Fotograaf
    • Hessels Media
Reactie #286 Gepost op: 3 december 2011, 16:24:46
Een recht 45* scheiding donkerblauw/wit zou dus beter staan?
Student Technische Bedrijfskunde TU/e


FlyingDutchman

  • HV-geïnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,298
Reactie #287 Gepost op: 3 december 2011, 18:01:55
Zou iets beter zijn maar nog steeds de contour wat storen... Het is net of je twee stukjes auto hebt.
Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")


Nachtbroeder1978

  • verpleegkundige, evenementen verkeersregelaar, niet gecertificeerde hoogtewerker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 164
Reactie #288 Gepost op: 5 december 2011, 10:17:02
OK, het heeft even geduurdmaar ik heb iets heel anders in elkaar geknutseld (en natuurlijk is het weer een paintjob met meer dan genoeg schoonheidsfouten er in, maar het gaat even om het idee. Er zijn anderen die hier meesterwerkjes van kunnen maken maar die skills heb ik niet.)

maar als we alles wat we kennen loslaten qua kleuren etc. en uitgaan van een basis voertuig kleur (ambu- wit brandweer - rood en politie licht blauw) met daarop witte contour lijnen. een battenburg in de basis kleur met een contrasterende (deels) reflecterende kleur en een deel van het voertuig met het bekende signaal geel of oranje (in de donkere versies dus ook iets lichter aangegeven dan de basis kleur). Alles met als doel om op te vallen. Daarnaast geleidende pijlen in de signaal kleur maar wel wit reflecterend bij aanlichten door bijvoorbeeld koplampen. (ohja, en bij gebrek aan een tekening van een brw voertuig de ambu omgekwast tot brw snel interventie voertuig of iets dergelijks, nogmaals, niet teveel op de details letten, het gaat om het grotere plaatje 98uiye)

Bewust een mini versie battenburg op de voorkant  en maar drie blokken achter zodat je als je op een voertuig aanrijd meteen weet hoe het staat.

Ohja, de voertuigen dan ook nog uitvoeren met het pijl-bord (magnetisch reflecterend )wat zo op de kont kan worden geplakt
Gewoon een idee, hersenspinsel, ik zou zeggen, schiet er eens op.

GreetZ,
Nachtbroeder1978












Ohja, er moet nog wel iets gepoetst worden aan de plaatjes maar tot nu toe dit als resultaat.
ook al heb je ergens geen verstand van, kan je er toch een mening over hebben.


André Welten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,389
Reactie #289 Gepost op: 5 december 2011, 10:48:31
Ik zou bij de ambu wat nu wit is liever in geel zien, voor de rest ziet dit er niet slecht uit :)