Ontwikkelingen (geplande en gewenste) in de BZK-striping

Auteur Topic: Ontwikkelingen (geplande en gewenste) in de BZK-striping  (gelezen 270780 keer)

0 gebruikers (en 22 gasten bekijken dit topic.

enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,591
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #400 Gepost op: 8 januari 2012, 23:05:15



Als de striping op de kont nou ook in de kleur is van de Battenburgzijkant dan zou ik het mooier vinden.
Dus Oranje vervangen door Blauw want nu vind ik het vloeken en vrij druk omdat je 2 soorten striping op de kont hebt.
En dan de Battenburgmotief op de kont verwijderen.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


FlyingDutchman

  • HV-geïnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,298
Reactie #401 Gepost op: 9 januari 2012, 08:28:01
Dat kan, en maakt het beeld minder druk, maar de zichtbaarheid van achteren (waar de oppervlakte toch al kleiner is) zou dan wel minder worden.
(Kan hem wel eens zo uitproberen, maar dat wordt niet vandaag...  98uiye)
Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #402 Gepost op: 9 januari 2012, 09:56:11
TOTAAL OFFTOPIC  98uiye

..... en door de creatieve inbreng van een verrassend groot aantal leden (waaronder moderatoren en beheerders, mag ik wel toevoegen) is het topic een beetje meer richting "wat zou er kúnnen" afgedreven, overigens ook aan de hand van concrete voorbeelden uit het buitenland. Het is niet meer dan logisch dat die inbreng (bij gebrek aan feiten) zich meer in de fictieve richting beweegt - maar is dit nu zo'n groot bezwaar?

Zie hier: de kracht van een forum! Geen voorgeselecteerde discussiegroepjes, klankborden of panel. Wie mee wil praten, praat mee! Dan komen vaak pas de ECHTE oplossingen naar boven. Dit is wat mij betreft de toekomst van Nederland Kennisland ;)
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,591
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #403 Gepost op: 9 januari 2012, 14:50:11
Dat kan, en maakt het beeld minder druk, maar de zichtbaarheid van achteren (waar de oppervlakte toch al kleiner is) zou dan wel minder worden.
(Kan hem wel eens zo uitproberen, maar dat wordt niet vandaag...  98uiye)

FD fijn dat je mijn idee wilt proberen en neem je tijd om het uit te proberen we zien het vanzelf wel verschijnen.
Als je de striping op de kont doortrekt naar de plaats waar je dan de Battenburg weghaald dan benut je dat stuk ook en lijkt
het alsof de striping het dak probeert aan te raken en heb je dus geen verlies van bruikbare ruimte.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


Scaniafan

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 542
  • HV geïnteresseerde
Reactie #404 Gepost op: 10 januari 2012, 15:52:24
Goed, misschien ook off-topic, maar waarom zou alles dmv striping opgelost moeten worden.

Veel ideeën die ik hier in dit topic ziet zijn er op gericht om de achterzijde / zijkanten zichtbaar te maken voor het geval dat de auto ergens "geparkeerd" staat. Dit is allemaal leuk en aardig om dan striping op een auto te zetten, maar hiermee bereik je, zeker met lage voertuigen zoals bovenstaande BMW alleen voertuigen welke direct achter het voertuig staan. Voertuigen verderop zien de striping niet omdat deze door de eerste voertuigen geblokkeerd wordt.

Hierom is er in België bij veel (wegen)politiezones gekozen voor de welkbekende signalisatiebak



Nadeel is dat je je de signalisatie niet ziet als de auto schuin staat, maar in mijn ogen is fend-off in Nederland zo geregeld omdat de striping het overige verkeer moet "sturen", wat bij het gebruik van een dergelijke signalisatie niet nodig is.

dit gecombineerd met de oranje bumpers en voldoende blauwe zwaailichten en luide sirene:



zorgen er voor dat een voertuig ook tijdens het rijden voldoende opvalt.

Ik kan thuis een film zitten te kijken (3 hoog, dubbelglas) op m'n home-theatre system, maar als PZ Maasland hier voorbij komt dan hoor ik ze duidelijk...


Natuurlijk weegt zo'n bak wel wat, maar als je de auto's van de WPR voorbij ziet vliegen soms is het niet zo dat de auto's niet meer van hun plek komen...
Rij nooit harder dan je beschermengeltje kan vliegen =)


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #405 Gepost op: 10 januari 2012, 16:31:07
Fend-off is zeker niet vanwege de striping, uit diverse botsproeven is namelijk gebleken dat een aangereden voertuig het minste gevaar opleverd als hij in de fend-off geparkeerd staat.

Overigens hoor je de jongens en meisjes van de verkeersdiensten in het land nu al over de windruis van de lichtbalken, daar hoef/moet je bij onderstaande helemaal niet aan denken.
Signalisatie wagens bij de politie in België zijn mede noodzakelijk vanwege het ontbreken van weginspecteurs en wegsignalisatie.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


FlyingDutchman

  • HV-geïnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,298
Reactie #406 Gepost op: 10 januari 2012, 17:27:36
Om nog even off-topic door te gaan: Naast het door Jerommeke aangesproken probleem van de windruis lijkt het me dat - afgezien van de aanschafkosten - flink hoger benzineverbruik en flink lagere topsnelheid alsmede een slechtere wegligging ook mee zullen spelen. Ik ken zelf relatief weinig landen waar de politie zulke uitgebreide dakconstructies toepast: naast België eigenlijk alleen de Duitse deelstaat Nordrhein-Westfalen (op een aantal busjes) en de verkeersafdeling van de politie in Toronto, Canada (wie kent er meer?). Ik meen dat in al deze landen een relatief klein aantal politiewagens ermee uitgerust is.
 
(Doet me denken aan een vroeger meer gebruikte methode om vanaf een afstand tenminste de aandacht te trekken, ook al heeft die geen verkeersgeleidende functie: de goede oude StemLite, zie http://www.ratownictwo.com.pl/zumro/lang_gem/main_innovationsstemlite_gem_pic.gif . In combinatie met een moderne TrafficAdvisor misschien een idee?)

Back on topic: de striping is zeker niet alleen bij fend-off effectief, ook ten bate van de herkenning van zowel het voertuig, als potentiële voorrangsdrager, als de intentie van de chauffeur door het overige wegverkeer. Zeker bij spoedritten; natuurlijk zijn de lichtbalken dan aan, maar alle beetjes helpen - aan een balk is niet zonder meer te zien waar de wagen heenwijst, en elke tijdswinst die je haalt met de herkenning van de intentie van de spoedrit-chauffeur is weer meegenomen - een eenduidige striping kan daarbij helpen.
Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")


Nick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,458
Reactie #407 Gepost op: 10 januari 2012, 18:17:55
Om nog even off-topic door te gaan: Naast het door Jerommeke aangesproken probleem van de windruis lijkt het me dat - afgezien van de aanschafkosten - flink hoger benzineverbruik en flink lagere topsnelheid alsmede een slechtere wegligging ook mee zullen spelen. Ik ken zelf relatief weinig landen waar de politie zulke uitgebreide dakconstructies toepast: naast België eigenlijk alleen de Duitse deelstaat Nordrhein-Westfalen (op een aantal busjes) en de verkeersafdeling van de politie in Toronto, Canada (wie kent er meer?). Ik meen dat in al deze landen een relatief klein aantal politiewagens ermee uitgerust is.

Vooraf excuses voor deze offtopic-post:
De Highway Patrol van de NYPD heeft ook een bijzondere constructie. Hoe het precies werkt weet ik niet, maar ben het al een paar keer tegengekomen online:


Zie ook bijvoorbeeld:
http://policecarwebsite.net/fc/ny/nypd/nypd1796.jpg
http://www.flickr.com/photos/triborough/396744983/#
Senior GGP / Oost-Brabant


Gast

  • Gast
Reactie #408 Gepost op: 10 januari 2012, 18:28:39
De Highway Patrol van de NYPD heeft ook een bijzondere constructie. Hoe het precies werkt weet ik niet, maar ben het al een paar keer tegengekomen online:


McDermott high-risers  ;)


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #409 Gepost op: 10 januari 2012, 21:15:25
Vooraf excuses voor deze offtopic-post:
De Highway Patrol van de NYPD heeft ook een bijzondere constructie. Hoe het precies werkt weet ik niet

Zitten dicht-geklapt achter de lichtbalk,

http://www.youtube.com/watch?v=zbwy2hno7J4

Smoov4ever
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !