Ontwikkelingen (geplande en gewenste) in de BZK-striping

Auteur Topic: Ontwikkelingen (geplande en gewenste) in de BZK-striping  (gelezen 270727 keer)

0 gebruikers (en 23 gasten bekijken dit topic.

Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #470 Gepost op: 21 januari 2012, 00:57:07
Zojuist weer een leuk testje gezien, op een van Neerlandsch rijkswegen stond een politie Volvo in de fend-off en een bergingsvoertuig welke bezig was met een klus. De bergingswagen stond zeker 100 meter verder als de politiewagen. In het (normale) licht van mijn koplampen zag ik de striping van de politiewagen zéker 500 meter later als de contourmarkering van de bergingstruck
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,591
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #471 Gepost op: 21 januari 2012, 01:48:37
Wat je een leuk testje noemt. Ik vind het vrij schokkend als ik eerlijk ben.
Het rapport van Maart 2010 met de uitslag over de striping en contourmarkering had met name voor voertuigen die veel
op de rijksweg komen toch allang uitgevoerd kunnen worden lijkt me.

Hebben ze er eigenlijk wel wat meegedaan of is dat ook weer weggegooid geld uiteindelijk ?
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #472 Gepost op: 21 januari 2012, 02:34:39
Wat je een leuk testje noemt. Ik vind het vrij schokkend als ik eerlijk ben.
Het rapport van Maart 2010 met de uitslag over de striping en contourmarkering had met name voor voertuigen die veel
op de rijksweg komen toch allang uitgevoerd kunnen worden lijkt me.

Hebben ze er eigenlijk wel wat meegedaan of is dat ook weer weggegooid geld uiteindelijk ?

Tsja, dat het schokkend is ben ik helemaal met je eens. Zelfs de ambulance's in de regio Amsterdam doen qua materiaal een flinke stap terug. (van de ''VZA''-striping naar BiZa) De BiZa strepen zijn al sinds het ontwerp (en dat was begin jaren 90 volgens mij) qua reflectie-waarden niet aangepast.
De waarden voor reflectie voor contourmarkingen liggen vele malen hoger als die voor hulpdienst-strepen.
Er heeft al het een en ander in dit topic gestaan, evenals mijn opmerking over het feit dat ik tot nu toe nog maar 2 (!!) voertuigen hier heb gezien waar de nieuwe contourmarking op zit, de nieuwe MMT Audi van Groningen en de UMCG Tigis ambulance...
Helaas is het topic wat onoverzichtelijk geworden door alle rand-informatie, maar het staat nog wel ergens tussen ;)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,591
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #473 Gepost op: 21 januari 2012, 02:57:44
Wat MMT auto's met nieuwe contourmarkering bedoel je waarschijnlijk de foto's uit het onderwerp MMT Voertuigen.

''Binnenkort nieuwe MMT auto voor Groningen''

http://www.112groningen.nl/Groningen/nieuws/17081/binnenkort-nieuwe-mmt-auto-voor-groningen.html

Vandaag gespot in Groningen bij een Audi dealer. Audi Q7 3.0 TDI in ambulance uitvoering. Ik heb geen verstand van dit thema, vandaar dat ik er geen meer informatie over kan geven. Waarschijnlijk een primeur? Samengevoegd.

Foto's zijn mijn eigendom, maar zijn vrij voor gebruik.










In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Reactie #474 Gepost op: 21 januari 2012, 10:15:45
Zojuist weer een leuk testje gezien, op een van Neerlandsch rijkswegen stond een politie Volvo in de fend-off en een bergingsvoertuig welke bezig was met een klus. De bergingswagen stond zeker 100 meter verder als de politiewagen. In het (normale) licht van mijn koplampen zag ik de striping van de politiewagen zéker 500 meter later als de contourmarkering van de bergingstruck

Dit is ook logish, de reflectie werkt namelijk optimaal als hij recht wordt aangestraald. Tevens gebruiken bergers vaak klasse 3 terwijl op HV voertuigen over het algemeen klasse 2 zit.

Kijk maar eens naar verkeersborden waarop klasse 2 is aangebracht, die zie je ook niet vanaf opzij maar wel als je er vanaf voor licht op schijnt.

De reflectie zijn hele kleine kristallen die recht worden geplakt, waardoor vanaf op zij je hetzelfde  krijgt als of je op een vlak raam schijnt met je zaklamp. Terwijl je op een stuk gebroken glas meer schitering krijgt.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Mattijs

  • Verkeersregelaar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 985
Reactie #475 Gepost op: 21 januari 2012, 10:43:12
Dit is ook logish, de reflectie werkt namelijk optimaal als hij recht wordt aangestraald. Tevens gebruiken bergers vaak klasse 3 terwijl op HV voertuigen over het algemeen klasse 2 zit.

Kijk maar eens naar verkeersborden waarop klasse 2 is aangebracht, die zie je ook niet vanaf opzij maar wel als je er vanaf voor licht op schijnt.

De reflectie zijn hele kleine kristallen die recht worden geplakt, waardoor vanaf op zij je hetzelfde  krijgt als of je op een vlak raam schijnt met je zaklamp. Terwijl je op een stuk gebroken glas meer schitering krijgt.

Bij klasse 3 begrijp ik, kun je wel van opzij aanstralen? Dan hebben de heren op kantoor met de stropdasjes hun huiswerk niet goed gedaan. HV voertuigen worden op de snelweg regelmatig in Fend-off geplaatst, waarbij de striping van opzij wordt aangestraald.
basis EHBO / BHV AED/reanimatie/BOA OV


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Reactie #476 Gepost op: 21 januari 2012, 10:51:14
Bij klasse 3 begrijp ik, kun je wel van opzij aanstralen? Dan hebben de heren op kantoor met de stropdasjes hun huiswerk niet goed gedaan. HV voertuigen worden op de snelweg regelmatig in Fend-off geplaatst, waarbij de striping van opzij wordt aangestraald.

klasse 3 diamondgrade is beter zichtbaar van opzij idd. Echter deze zal ook bij straat licht goed zichtbaar blijven waar je met een politievoertuig ook redelijk onherkenbaar wil blijven bij surviance.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #477 Gepost op: 21 januari 2012, 14:34:54
klasse 3 diamondgrade is beter zichtbaar van opzij idd. Echter deze zal ook bij straat licht goed zichtbaar blijven waar je met een politievoertuig ook redelijk onherkenbaar wil blijven bij surviance.

Mwoa, dat onherkenbaar blijven tijdens surveillance is een no-go point wat mij betreft. Opvallende politie-voertuigen moeten opvallen tijdens het meerendeel van het werk. Het is mij al vaker opgevallen, ook bij voertuigen die op een parallelbaan geparkeerd staan. De klasse 3 contourmarking valt véél beter op als de klasse 2 BiZa strepen. En daar mogen we van mij part gisteren al met vervanging gestart zijn.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #478 Gepost op: 21 januari 2012, 15:33:06
Even een beetje verwarring uit de lucht nemen: klasse II en klasse III (voor verkeersborden en afzettingsmateriaal) is niet per definitie hetzelfde als klasse E en klasse C (reflecterende folie voor voertuigen c.q. contourmarkering). Voor beide soorten klasses zijn verschillende reflectiewaarden gedefinieerd. Op voertuigen wordt ECE-104 klasse E (laagste klasse) geplakt, met contourmarkering conform ECE-104 klasse C (hoogste klasse). Voor verkeersborden is tenminste NEN-3381 klasse I (laagste klasse) van toepassing, maar in de praktijk wordt steeds meer NEN-3381 klasse III (hoogste klasse) toegepast. Ik heb de precieze reflectiewaarden niet exact bij de hand, maar mijn schatting is dat ECE-104 klasse E in de buurt komt van NEN-3381 klasse I en ECE-104 klasse C in de buurt komt van NEN-3381 klasse III. In elk geval wordt voor de hoogste klassen een soort prismastructuur gebruikt die bij 3M de naam "diamond grade" heeft gekregen.

Er is een eenvoudige verklaring voor het feit dat een voertuig in fend-off minder reflecteert: de folie is daar niet op ontworpen en ook niet voor geschikt. De officiële naam (retroreflectie) zegt het ook al: het licht moet worden teruggekaatst naar de lichtbron. Dit in tegenstelling tot spiegelende folie, die het licht niet terugkaatst naar de bron. Om het terugkaatsen naar de lichtbron te bewerkstelligen, wordt een structuur gebruikt van prisma's, glaskorreltjes, spiegeltjes, etc. zodanig dat de lichtbundel zoveel mogelijk wordt weerkaatst. Er kan niet worden voorkomen dat hier een beetje verlies op treedt: een deel van het licht wordt geabsorbeerd ("verdwijnt") en een deel van het licht wordt dus weerkaatst in een andere richting dan de richting waaruit het gekomen is.

Zolang de hoek van aanstraling (bijna) loodrecht op het reflectorvlak valt, is dit verlies minimaal. Het licht wordt dan goed teruggekaatst naar de bron. Een waarnemer die dicht bij de bron is, kan dat ook zien door een sterk oplichtende folie (houdt maar eens een brandende zaklamp voor je neus en kijk over de zaklamp in de reflectie). Hoe verder je als waarnemer van de lichtbron komt, hoe minder goed zichtbaar de reflectie is. Je ziet als waarnemer in feite het "verloren licht" dat niet helemaal goed teruggekaatst is naar de bron.

Op het moment dat de hoek van aanstraling niet meer (bijna) loodrecht op de reflecterende folie is, dan wordt het verlies aan licht groter. De prisma's, korrels of spiegeltjes zijn niet meer in staat om het licht zoveel mogelijk terug te kaatsen naar de lichtbron, maar kaatsen het ook in andere richtingen terug. Hoe meer de reflector draait ten opzichte van de lichtbron, hoe minder licht kan worden gereflecteerd. Als waarnemer dicht bij de lichtbron zie je dat dus als een zwakke reflectie. Als je als waarnemer verder van de lichtbron af staat, zul je ook een zwakke reflectie zien: je ziet hier het "verloren licht" dat niet is teruggekaatst naar de bron.

Zie bijgaande schets voor een verduidelijking. In het linker geval is het verlies dus minimaal omdat de lichtbron en waarnemer bijna loodrecht op de reflectie staan. In de rechter situatie wordt maar een deel van het licht daadwerkelijk teruggekaatst.



Op het moment dat de reflectieklasse hoger wordt (dus klasse C of klasse III), dan reflecteert de folie veel meer van het aangestraalde licht naar de lichtbron. Bij betere klasses is het verlies aan absorptie ("verdwijning") en aan diffusie (licht in andere richtingen weerkaatsen) veel minder. De afstand waarover het licht kan verplaatsen wordt dus ook nog eens groter. De waarnemer ziet dit als folie dat van grotere afstand veel beter opvalt: het verschil tussen de contourmarkering op de sleper en de striping op de politiewagen dat Jerommeke gezien heeft. Omdat de reflectie voor een hogere klasse beter is, wordt ook het verlies bij aanstraling onder een grotere hoek beter. De reflectie is nog altijd veel minder dan bij loodrechte aanstraling, maar wel beter dan de reflectie in een lagere klasse.

Op grotere afstand wordt bovendien optimaal geprofiteerd van de hoek tussen waarnemer en lichtbron: koplampen en ogen van de bestuurder schelen elkaar 50 centimeter, maar ten opzichte van een sleper 500 meter verder is dat natuurlijk maar een heel kleine hoek. Zodra je bij de politiewagen komt, is de afstand een stuk kleiner terwijl de koplampen en bestuurder nog steeds 50 centimeter van elkaar verwijderd zijn. De hoek is dus al veel kleiner waardoor de retroreflectie wat minder is (je zit meer in het "verloren licht").
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #479 Gepost op: 27 januari 2012, 19:56:21
Als ik kijk naar de battenburgstriping bij Politie op je Hielen dan valt mij toch ook dan men vaak 1 grote rij met blokken heeft of 2 iets kleinere maar niet het hele voertuig zoals hier. Misschien staat dat ook wel wat beter en iets minder druk. Ook deze met fluo-geel ziet er wel strak uit. Kan evt met blauw gecombineerd worden ipv zwart :)
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein