Gisterenmiddag reed ik over de aansluiting van de A1 richting de A10-Oost . Ik kom op rijstrook 1 de pijl naar rechts in de matrix tegen. Na deze pijl en voor het rode kruis ga ik een strook naar rechts en ik kom zo'n 200 meter verder een diender tegen die mij duidelijk probeert te maken dat ik eerder naar rechts had moeten gaan, Snap ik het niet of stond het krui een portaal te laat?
Even een belletje naar het CBR levert op: "Een verdrijvingspijl geeft aan dat de rijbaan ophoudt en dat je de rijstrook moet verlaten. Er moet aan een verdrijvingspijl zo snel mogelijk gevolg geven".
En eerlijk gezegd was dat ook de tekst die ik heb onthouden ooit, je mag doorrijden tot aan het rode kruis indien er geen eerdere mogelijkheid is tot invoegen. En dat betekend dus ook gelijk dat je geen dot gas mag geven omdat je dan nog net even voor een bepaalde auto bent als je eerder alle gelegenheid tot invoegen hebt gehad.
Is de juiste benaming niet "verdrijvingspijl"? Vanaf het rode kruis is gebruiken van de rijstrook in ieder geval niet meer toegestaan.
Juiste eigenlijke benaming is " verdrijfpijl ", en je mag eigenlijk daar al niet meer rijden als je alle ruimte ervoor hebt gehad om in te voegen en is zoals Haageneesch al zegt:
De witte pijl heeft een waarschuwende functie; let op er komt een rood kruis aan. Net als het gele verkeerslicht; stoppen als het kan, want er komt rood aan.
En dus invoegen als je ervoor al kunt en anders toch zeker voor het rode kruis bij de eerste gelegenheid.
een soortgelijke "verdrijvingspijl" is te vinden op een pijlwagen/aktiewagen en daar ga je zeker niet doorheen kunnen met als excuus dat er geen rood kruis op staat (hoewel dat regelmatig geprobeerd wordt).
Sorry, de pijl op een actiewagen of TMA is geen verdrijfpijl maar een verduidelijking van het bord D02 dat er onder is gemonteerd. Tegenwoordig via de BABW is ook geregeld dat pijlen op deze voertuigen gelijk waardig zijn aan D02.