Weggebruikers negeren ❌ rode kruizen ❌

Auteur Topic: Weggebruikers negeren ❌ rode kruizen ❌  (gelezen 387687 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

Gele wagen

• Ex Militair, weginspecteur RWS
  • Forum gebruiker
Reactie #1160 Gepost op: 22 mei 2015, 22:05:18
Als op het gehele hoofdwegennet in Nederland camera's zouden hangen zou het misschien een goed idee zijn. Maar er zijn nog heel veel snelwegen die naast detectie lussen m.b.t. verkeersintensietijd helemaal niets hebben. Geen verlichting, matrix of camera's.

Ik denk dat iedere hulpverlener hier dat onprettige gevoel van deze snelwegen in de nacht wel kent. :-X

Er is in het verleden al eens gekeken of het niet een idee was om een politie agent op de verkeerscentrale te zetten. Is toen bij een idee gebleven.
Het is ook erg lastig om met de camera's goed een rijdend voertuig te blijven volgen en dan ook nog eens het kenteken goed te lezen.  Camera staat vast en voertuig komt met 130 of 120 voorbij.

dielangemotormuis

• Senior gebruiker
Reactie #1161 Gepost op: 22 mei 2015, 22:06:26
De camera's van RWS zijn niet aangewezen als opsporings/observatiecamera's. Alles wat gecontateerd wordt is dus niet rechtsgeldig.
Dan zouden die camera's er voor moeten worden aangewezen. Probleem is dan dat er weer een (B)OA achter de camera moet gaan zitten.

Red

• HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
Reactie #1162 Gepost op: 22 mei 2015, 22:08:50
Citaat van: Gele wagen link=msg=1351890 date=1432325118
Als op het gehele hoofdwegennet in Nederland camera's zouden hangen zou het misschien een goed idee zijn. Maar er zijn nog heel veel snelwegen die naast detectie lussen m.b.t. verkeersintensietijd helemaal niets hebben. Geen verlichting, matrix of camera's.
Alle beetjes helpen, en de gemiddelde burger weet niet waar de camera's precies hangen.

Citaat van: Gele wagen link=msg=1351890 date=1432325118
Het is ook erg lastig om met de camera's goed een rijdend voertuig te blijven volgen en dan ook nog eens het kenteken goed te lezen.  Camera staat vast en voertuig komt met 130 of 120 voorbij.
Beelden laten opnemen, goed inzoomen en later rustig terug kijken waarbij je de kentekens noteert. In dit geval was het misschien te ver weg, maar nogmaals alle beetjes helpen.

Citaat van: dielangemotormuis link=msg=1351891 date=1432325186
De camera's van RWS zijn niet aangewezen als opsporings/observatiecamera's. Alles wat gecontateerd wordt is dus niet rechtsgeldig.
Dan zouden die camera's er voor moeten worden aangewezen. Probleem is dan dat er weer een (B)OA achter de camera moet gaan zitten.
Dat kan ook geregeld worden natuurlijk. Ik denk in mogelijkheden, niet in onmogelijkheden. Er zijn overigens genoeg gemeentes waar een beveiliger de camera's uitkijkt en dit doorgeeft aan de politie op straat. Daar loopt in andere topics volgens mij ook al discussie over.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.

dielangemotormuis

• Senior gebruiker
Reactie #1163 Gepost op: 22 mei 2015, 22:16:51
Citaat van: Red link=msg=1351892 date=1432325330
Dat kan ook geregeld worden natuurlijk. Ik denk in mogelijkheden, niet in onmogelijkheden. Er zijn overigens genoeg gemeentes waar een beveiliger de camera's uitkijkt en dit doorgeeft aan de politie op straat. Daar loopt in andere topics volgens mij ook al discussie over.

Als je bij onze CCTR kijkt zit daar mensen van Toezicht en Handhaving. De CvD is ten alletijde een politiefunctionaris(141). Weet overigesn niet of de collega's Toezicht en Handhaving BOA zijn.

Echter als je ze voor handhaving of opsporing gaat inzetten MOET en een (B)OA bij zitten. Een beveiliger alleen gaat het niet worden. Dit is al eens uitgezocht.

Bert65

• Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
Reactie #1164 Gepost op: 22 mei 2015, 22:17:53
Citaat van: Red link=msg=1351889 date=1432323639
Tja. We maken medewerkers van RWS inmiddels boa zodat ze kunnen bekeuren op de snelweg. Zeg ik heel wat geks als ik er voor pleit om een BOA achter de camera's te zetten?
Ja, dat is een vreemde opmerking.
Om het veiliger te krijgen op straat, worden mensen van RWS een BOA zodat ze op straat aktie kunnen ondernemen. Niet overal staan camera's en door de BOA binnen te zetten, heb je weer minder mensen op straat. Zet dan de BOA's van de flitsbus in op de lokaties met een rood kruis.

Citaat van: Red link=msg=1351889 date=1432323639
Gewoon alle kentekens vastleggen, en met een begeleidend verbaaltje (standaard tekst mbt waarnemingen) dat eea is waargenomen middels de camera's.
Is dit een toegestane opsporingsmethode? Ik geloof dat de rechterlijke macht daar nog steeds mee aan het stoeien is.

*edit*
Ik lees net dat Dielangemotormuis ongeveer het zelfde opschreef...

Gele wagen

• Ex Militair, weginspecteur RWS
  • Forum gebruiker
Reactie #1165 Gepost op: 22 mei 2015, 22:19:29
Klopt helemaal. Wie weet wat de toekomt allemaal brengt. Mischien dat ooit nog de verkeerscentrales van RWS gaan samen voegen met de GMK's. Denk dat het wel veel voordelen zou hebben. Lekker korte lijntjes en bij grote incidenten direct de beelden doorschakelen naar de collega's van de GMK voor hun beeld vorming. 098uo
Bij zo'n evt omvorming zou dus ook een stuk camera handhaving door BOA's van RWS kunnen worden opgezet.
Moet als dit zou gebeuren een hoop veranderd en geregeld moeten worden zal dus voorlopig wel toekomst muziek blijven.

Red

• HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
Reactie #1166 Gepost op: 22 mei 2015, 22:24:04
Maar dan is de vraag, moet de boa in dezelfde ruimte zitten, of mag hij ook van afstand meekijken. Dan zou je de beelden namelijk door kunnen zetten naar onze CCTR, en vanuit daar de afhandeling laten plaats vinden. Volgens mij zitten ze in hetzelfde gebouw als de verkeersdienst, en kan het CD'tje met beelden zo afgegeven worden voor verwerking.   :D

Citaat van: Bert65 link=msg=1351895 date=1432325873
Om het veiliger te krijgen op straat, worden mensen van RWS een BOA zodat ze op straat aktie kunnen ondernemen. Niet overal staan camera's en door de BOA binnen te zetten, heb je weer minder mensen op straat. Zet dan de BOA's van de flitsbus in op de lokaties met een rood kruis.
Dit vind ik dan weer een vreemde opmerking. De camera's worden nu toch ook door een mens uit gekeken? Maak van die mensen de boa, of doe het zoals hierboven aangegeven... Dan verlies je geen mankracht op straat.
Citaat van: Bert65 link=msg=1351895 date=1432325873
Is dit een toegestane opsporingsmethode? Ik geloof dat de rechterlijke macht dar nog steeds mee aan het stoeien is.
In de wijk waar ik werk gebruikt men cameratoezicht veelvuldig. Op basis van deze beelden heb ik al heel wat bekeurd, wildplassen, bedelen, negeren alcoholverbod etc. Vaak wel door een collega ter plaatse te sturen om iemand staande te houden, maar ook weleens door een verbaal op te maken dat ik iemand ambtshalve herken als... En zelfs feiten op kenteken zijn zo weleens bekeurd.

Overigens gaat het daar dus wel om gericht cameratoezicht vanuit de politie, en ik begrijp heel goed dat de camera's van rijkswaterstaat daar (nog) niet onder vallen.

Bert65

• Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
Reactie #1167 Gepost op: 22 mei 2015, 22:32:13
Ik denk dat als de geverbaliseerden het op een rechtszaak aan hadden laten komen, hier wel gaten in te schieten zouden zijn. Ik denk dat, zolang de boel niet goed is dichtgetimmerd qua wetgeving, camera's beter nog niet gebruikt dienen te worden voor opsporing van verkeersovertredingen.

Red

• HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
Reactie #1168 Gepost op: 22 mei 2015, 22:34:49
Het negeren van een rood kruis valt tegenwoordig onder het "strafrecht" en niet zomaar onder een simpele wet mulder verkeersovertreding.

dielangemotormuis

• Senior gebruiker
Reactie #1169 Gepost op: 22 mei 2015, 22:39:04
Ik heb samen met Moppersmurf eens op de A9 gestaan waar mazzal het rode kruis werd genegeerd. Hier viel niet tegen aan te schrijven door ons. Uiteindelijk heeft Moppersmurf gewoon alles gefilmd met zijn telefoon. Na 160 rood kruis negeerders hebben we samen een pvb opgemaakt aan de hand van de beelden op de telefoon. Dit is allemaal gehonoreerd door de ovj.

Dus filmen kan wel mits het door een (B)OA wordt geconstateerd.

Je zou dus kunnen denken aan een camera op de vtgn van de weginspecteurs. Na terugkomst beelden uitkijken en pvb opmaken.