Weggebruikers negeren ❌ rode kruizen ❌

Auteur Topic: Weggebruikers negeren ❌ rode kruizen ❌  (gelezen 387686 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Gele wagen

• Ex Militair, weginspecteur RWS
  • Forum gebruiker
Reactie #1170 Gepost op: 22 mei 2015, 22:41:23
De wegverkeersleiders hebben er geen tijd voor naast hun huidige werkzaamheden. Zal dus echt een of twee BOA specifieke medewerkers moeten zijn.
Ook de uitrol van de BOA wis landelijk zal niet zo lang meer gaan duren.
Wat ik persoonlijk al doe is mensen waar ik bij uit kom die onnodig stil staan op de vluchtstrook  waarschuw voor het feit dat er al collega's zijn die er voor mogen schrijven. De interesse van onze klanten over mijn werk geeft meestal ook wel een ingang om dit al mee te geven aan de mensen.
Wie weet dat de tam tam ook zijn werk gaat doen  O0

Bert65

• Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
Reactie #1171 Gepost op: 22 mei 2015, 23:07:14
Citaat van: Red link=msg=1351901 date=1432326889
Het negeren van een rood kruis valt tegenwoordig onder het "strafrecht" en niet zomaar onder een simpele wet mulder verkeersovertreding.
Ik zeg ook niet dat het onder Mulder valt. Het is een overtreding die onder het strafrecht valt. De bestuurder hoeft dan ook niet zijn onschuld aan te tonen maar de OvJ zal de schuld van de bestuurder moeten aantonen. Een camerabeeld bekijken is leuk maar wie maakte de overtreding??

piet60

• vkr-pop
  • Senior gebruiker
Reactie #1172 Gepost op: 22 mei 2015, 23:21:10
Citaat van: dielangemotormuis link=msg=1351905 date=1432327144
Ik heb samen met Moppersmurf eens op de A9 gestaan waar mazzal het rode kruis werd genegeerd. Hier viel niet tegen aan te schrijven door ons. Uiteindelijk heeft Moppersmurf gewoon alles gefilmd met zijn telefoon. Na 160 rood kruis negeerders hebben we samen een pvb opgemaakt aan de hand van de beelden op de telefoon. Dit is allemaal gehonoreerd door de ovj.

Dus filmen kan wel mits het door een (B)OA wordt geconstateerd.

Je zou dus kunnen denken aan een camera op de vtgn van de weginspecteurs. Na terugkomst beelden uitkijken en pvb opmaken.
Is dat ook geldig voor beelden van situaties die ik met mobiel zou filmen? Zoals laatst een crossmotor op één wiel voorbij kwam scheuren. Reed blokje om en kwam later achter mij langs voorbij vliegen. Als ik een goeie mobiel had was hij de pineut geweest. Ging zo snel dat geen tijd was kenteken te lezen.

dielangemotormuis

• Senior gebruiker
Reactie #1173 Gepost op: 22 mei 2015, 23:25:42
Dat is de vraag. Het kan iig bijgevoegd worden bij een eventueele aangifte.

Red

• HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
Reactie #1174 Gepost op: 23 mei 2015, 00:05:42
Citaat van: Bert65 link=msg=1351912 date=1432328834
De bestuurder hoeft dan ook niet zijn onschuld aan te tonen maar de OvJ zal de schuld van de bestuurder moeten aantonen. Een camerabeeld bekijken is leuk maar wie maakte de overtreding??
Nee hoor, ook voor het negeren van een rood kruis kan de kentekenhouder bestraft worden. Zolang het kenteken er goed op staat, eventueel gecombineerd met het merk, type en kleur van de auto, en in een ideale situatie het rode kruis... dan heb je gewoon een ronde zaak. De kentekenhouder mag dan aangeven wie de bestuurder is geweest als hij van mening is dat hij niet aansprakelijk zou moeten zijn.

In dat opzicht geld hetzelfde voor rood licht / flitspalen en trajectcontroles.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.

enrico1972

• Senior gebruiker
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #1175 Gepost op: 23 mei 2015, 01:59:46
Citaat van: Gele wagen link=msg=1351906 date=1432327283
Ook de uitrol van de BOA wis landelijk zal niet zo lang meer gaan duren.

Dat heb ik afgelopen avond bij een melding ook gehoord van een collega van je. En ik ben er een zeer grote voorstander van.  O0
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen

HIT

• Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
    • Harm Infra Transport
Reactie #1176 Gepost op: 23 mei 2015, 02:13:10
Ik zie maar twee problemen op dit moment,

1 te weinig BOA WIS, van mij mogen ze het allemaal zijn.
2 de WIS heeft een andere taak die primair is waardoor het geen zin heeft ze allemaal BOA te maken.

Ik zie dan meer in een kamera opstelling op pijlwagens of botsabsorbers die worden ingesteld door een (B)OA en ook uitgelezen. Veel meer dan  het uitpakken van een SDcart is het niet meer.

En hoe de blauwe kant het ook probeert en goed doet en bedoeld, een BOA op een TMA of een Camera op een TMA vangt veel meer overtreders. Want zoals altijd als men een agent ziet of ruikt dan houdt men zich aan de wet.

Hier wordt ik altijd weer aan herinnerd door Lange zijn onderschrift:
Citaat
Het beste middel tegen onverantwoord rijgedrag is een achteruitkijkspiegel met een politieauto erin.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.

silque

• Sheepdog
  • Senior gebruiker
Reactie #1177 Gepost op: 23 mei 2015, 16:31:34
Ik zie lees en hoor regelmatig dat het rode kruis onder het sr valt, maar volgens mij klopt dat niet. Er zijn meerdere zgn 'hufterovertredingen' die naar het strafrecht zouden gaan, maar volgensmij staan ze nog steeds in het RVV en wordt de term strafrecht gebruikt om er wat meer kracht achter te zetten.

Kan iemand mij of het juiste artikel uit sr geven ÓF de juridische opheldering geven hoe het nu precies zit? inclusief artikelen.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.

Bert65

• Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
Reactie #1178 Gepost op: 23 mei 2015, 17:11:03
Ik zal straks even zoeken. Ik begrijp dat voor de overtreding een strafbeschikking wordt verstuurd. Als binnen 2 weken niet in verzet wordt gegaan, kan men niet meer naar de kantonrechter. Zo'n strafbeschikking zorgt er voor dat de kentekenhouder bij justitie wordt geregistreerd.

Red

• HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
Reactie #1179 Gepost op: 23 mei 2015, 17:37:12
Beginnen bij het begin, feitenboekje 2015 pagina 4:

Citaat
Veelplegeraanpak
Per 1 januari 2015 geldt een nieuwe aanpak van zogeheten Verkeersveelplegers.  Met deze aanpak is een progressieve straftoemeting mogelijk gemaakt voor een scala aan verkeersovertredingen gepleegd door bestuurders van motorvoertuigen en brom- en snorfietsen. Onder deze aanpak vallen zowel een aantal feiten welke voorheen als Mulderfeit
 waren opgenomen en per 1 januari 2015 onder het strafrecht zijn gebracht, alsmede een aantal strafbare feiten  waarop voorheen geen recidiveregeling van
toepassing was. Deze feiten zijn nu als OM-feit aangemerkt. Gelet op de reikwijdte van de Veelplegeraanpak zijn twee nieuwe (Mulder) feitcodes, R 461 a en R 468 a, aangemaakt voor de voertuigcategorieën 4, 5, 6 en 8

Het feit negeren rood kruis valt onder deze regeling.

Citaat
3 – Overige feiten (OM feiten)
Voor deze feiten kan door de politie geen sanctie worden opgelegd. Deze feiten kunnen grotendeels door middel van een mini proces-verbaal worden
afgedaan.  In deze gevallen is voor de feitcode een * (asterisk) geplaatst. In de kolommen waar de tarieven worden weergegeven is voor iedere categorie
waarop dit feit betrekking heeft, een * geplaatst.

7 In geval van een OM-strafbeschikking, vermeldt u dat het gaat om een kennisgeving van bekeuring. Het tarief wordt door de officier van justitie bepaald.
Deze bepaalt tevens of de zaak in aanmerking komt voor een strafbeschikking of dat hij overgaat tot dagvaarden. Over de strafbeschikking leest u meer onder punt 4.

4 – De Strafbeschikking
De strafbeschikking is een relatief nieuwe strafmodaliteit. Anders dan de transactie moet het uitvaardigen van de strafbeschikking worden aangemerkt als een daad van vervolging. De OM-strafbeschikking wordt gefaseerd ingevoerd en treedt in de plaats van de OM-transactie.

De strafbeschikking komt voor uit strafvordering, en je hebt dus te maken met een verdachte. Het is nog niet alles, maar we zitten op de goede weg.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.