Als weggebruiker 'negeer' ik zo nu en dan ook wel eens rode kruizen. (Dit soort situaties zijn op één hand te tellen)
En in die situaties was dit de meest logische en/of veilige optie om te doen, met de nieuwe wetgeving zou ik meteen als verkeershufter vervolgd kunnen worden, dus ik wil de situaties hier eens voorleggen.
Situatie 1: Er verschijnen plotseling rode kruizen over de gehele rijbaan. Oorzaak: Ongeluk voor mij, rijbaan 'afgesloten', verkeer achter de laatste afrit wordt middels pijlen gedwongen de afrit te nemen die ik al voorbij ben. Op mijn rijstroken staan echter nu rode kruizen. Het lijkt me niet logisch hier stil te gaan staan op de rijbaan, dus rijd ik voorzichtig verder, zoals de rest van het verkeer ook doet.
Word verwacht dat je als verkeersgebruiker hier gaat stilstaan op de snelweg?
Situatie 2: Ongeluk op hoofdrijbaan, met op de rechter rijstrook een rood kruis. Mag men de afgekruiste rijstrook gebruiken om de afrit te nemen? Deze is namelijk niet af te kruisen of afgekruist. In mijn interpretatie van de RVV mag dit namelijk. Net zoals je een busstrook, die ook gesloten is voor overig verkeer, mag kruisen om een afrit te nemen. Dit vind ik persoonlijk altijd een lastige situatie omdat je als weggebruiker niet altijd kan inschatten of er op de afrit iets gebeurd is, of op de hoofdrijbaan voorbij de afrit. Zelfs nadat RWS aanwezig is (met hun auto met verdrijfpijl) ontstaat hier vaak een onduidelijke situatie, gezien ze niet de middelen hebben om het hele traject te voorzien van pionnen.
Een idee zou zijn om bij RWS hun wagens voorzien van een alternerend beeld met een verdrijfpijl en de tekst "AFRIT DICHT".
De vraag in deze situatie blijft echter of je de baan met het rode kruis mag doorsteken.
Gezien beide situaties redelijk onduidelijk voor mij zijn, ben ik wel benieuwd wat van mij verwacht wordt in deze situaties.