Weggebruikers negeren ❌ rode kruizen ❌

Auteur Topic: Weggebruikers negeren ❌ rode kruizen ❌  (gelezen 386105 keer)

0 gebruikers (en 8 gasten bekijken dit topic.

kaasje

• Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • And as always, have nice day!
Reactie #1240 Gepost op: 25 november 2015, 13:05:32
Citaat van: Lt. Col. Me link=msg=1387292 date=1448452844
De rode kruizen gaan voor de fysieke maatregel uit bij het opbouwen, en hobbelen achter de fysieke maatregelen aan bij het afbouwen. Je geeft geen tijdstip, maar kan het zijn dat de aannemer aan het opbouwen/afbouwen was?
Zou kunnen, maar het was nu een fuik. Er waren geen aanwijzingen gegeven en plotseling waren er twee rode kruizen boven de weg.

Ik heb het even nagezocht en ik denk dat ze hier zichtbaar werden:
https://www.google.nl/maps/place/A12/@52.0579017,5.2491275,17z/data=!3m1!4b1!4m2!3m1!1s0x47c65de3d8962543:0xd84c70aca15741b6
Hobby Bobby eenheid Den Haag

Lt. Col. Me

• Senior gebruiker
  • Nederland moet door!
Reactie #1241 Gepost op: 25 november 2015, 13:09:43
Tja, als het net rond de opbouw- of afbouwtijd was.... jammer dan. Dan komen er maar enkele tientallen automobilisten langs die even geen idee hebben wat ze moeten doen en dan - al of niet voorzichtig - doorrijden. Het is onmogelijk om een afzetting op te bouwen zonder dat er een korte overlap is met een rijstrook met rood kruis maar zonder pijlwagen. Althans, dat kan wel, met een verkeersstop, maar dan piept iedereen weer dat ze 5 minuten moeten stilstaan.... :(
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill

FlyingDutchman

• HV-geïnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
Reactie #1242 Gepost op: 25 november 2015, 13:27:33
Hmmm. Ik ben nog steeds van mening dat situaties in het verkeer niet tweeduidig mogen worden gemaakt. Zo krijg je dat mensen tòch doorrijden (met risico voor boetes of eventuele ongelukken) of (klaarblijkelijk) keren (dezelfde risico's maar dan gepotentiëerd). Als het de bedoeling is een verkeersstop te bedrijven voor de opbouw van een afzetting, noem het dan ook zo en maak het expliciet. Op de manier met de uit het niets opdoemende rode kruizen maak je de situatie naar mijn mening alleen maar onduidelijk.
Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")

DeMassel

• Uitvoeringsbegeleider/Vakman verkeersmaatregelen
  • Senior gebruiker
  • Bordenslepende AED'er
    • Fautoograaf
Reactie #1243 Gepost op: 25 november 2015, 14:47:52
Citaat van: kaasje link=msg=1387294 date=1448453132
Zou kunnen, maar het was nu een fuik. Er waren geen aanwijzingen gegeven en plotseling waren er twee rode kruizen boven de weg.

Ik heb het even nagezocht en ik denk dat ze hier zichtbaar werden:
https://www.google.nl/maps/place/A12/@52.0579017,5.2491275,17z/data=!3m1!4b1!4m2!3m1!1s0x47c65de3d8962543:0xd84c70aca15741b6

Dus je had op de voorliggende matrix geen dwangpijl boven rs2 naast het rode kruis op rs1 staan?
En ze sprongen aan of stonden ze al aan bij aan komen rijden? Iets zegt me dat je wat gemist hebt  998765
-Uitvoeringsbegeleider bij Traffic Service Nederland & Hobbyfotograaf -AED-bediener / Reanimator / BHV

kaasje

• Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • And as always, have nice day!
Reactie #1244 Gepost op: 25 november 2015, 16:01:47
Citaat van: DeMassel link=msg=1387338 date=1448459272
Dus je had op de voorliggende matrix geen dwangpijl boven rs2 naast het rode kruis op rs1 staan?
En ze sprongen aan of stonden ze al aan bij aan komen rijden? Iets zegt me dat je wat gemist hebt  998765
Je kan me heel veel wijs maken, maar ik heb niks gemist. Erg jammer dat mijn dashcam nog onderweg is...
Hobby Bobby eenheid Den Haag

Lt. Col. Me

• Senior gebruiker
  • Nederland moet door!
Reactie #1245 Gepost op: 25 november 2015, 16:48:58
Citaat van: DeMassel link=msg=1387338 date=1448459272
Op een wegvak waar boven de vluchtstrook geen signalering aanwezig is, kun je geen dwangpijl krijgen naar de vluchtstrook. Je krijgt dan inderdaad "uit het niets" een rood kruis.

Citaat van: FlyingDutchman link=msg=1387299 date=1448454453
Hmmm. Ik ben nog steeds van mening dat situaties in het verkeer niet tweeduidig mogen worden gemaakt. Zo krijg je dat mensen tòch doorrijden (met risico voor boetes of eventuele ongelukken) of (klaarblijkelijk) keren (dezelfde risico's maar dan gepotentiëerd). Als het de bedoeling is een verkeersstop te bedrijven voor de opbouw van een afzetting, noem het dan ook zo en maak het expliciet. Op de manier met de uit het niets opdoemende rode kruizen maak je de situatie naar mijn mening alleen maar onduidelijk.
Stop, de situatie met keren hoeft niet dezelfde te zijn geweest als de situatie waarin Kaasje reed. Het kan best zijn dat ten tijde van het keren de hele afzetting al opgebouwd was, en dan heb je dus een andere situatie als die waarin de opbouw of afbouw nog in volle gang is.

Het is overigens normaal om die opbouw en afbouw ZONDER verkeersstop te doen, zoals nu ook wel het geval zal zijn geweest. Juist om te voorkomen dat je door een verkeersstop weer andere problemen krijgt, zoals stoppen midden op een snelweg, filevorming "uit het niets" etc. etc. Die paar minuten die nodig zijn om een afzetting op te bouwen of af te bouwen wegen niet op tegen de risico's van de verkeersstop...
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill

rubenb

• Junior gebruiker
  • **
Reactie #1246 Gepost op: 26 november 2015, 11:14:44
Als weggebruiker 'negeer' ik zo nu en dan ook wel eens rode kruizen. (Dit soort situaties zijn op één hand te tellen)
En in die situaties was dit de meest logische en/of veilige optie om te doen, met de nieuwe wetgeving zou ik meteen als verkeershufter vervolgd kunnen worden, dus ik wil de situaties hier eens voorleggen.

Situatie 1: Er verschijnen plotseling rode kruizen over de gehele rijbaan. Oorzaak: Ongeluk voor mij, rijbaan 'afgesloten', verkeer achter de laatste afrit wordt middels pijlen gedwongen de afrit te nemen die ik al voorbij ben. Op mijn rijstroken staan echter nu rode kruizen. Het lijkt me niet logisch hier stil te gaan staan op de rijbaan, dus rijd ik voorzichtig verder, zoals de rest van het verkeer ook doet.
Word verwacht dat je als verkeersgebruiker hier gaat stilstaan op de snelweg?

Situatie 2: Ongeluk op hoofdrijbaan, met op de rechter rijstrook een rood kruis. Mag men de afgekruiste rijstrook gebruiken om de afrit te nemen? Deze is namelijk niet af te kruisen of afgekruist. In mijn interpretatie van de RVV mag dit namelijk. Net zoals je een busstrook, die ook gesloten is voor overig verkeer, mag kruisen om een afrit te nemen. Dit vind ik persoonlijk altijd een lastige situatie omdat je als weggebruiker niet altijd kan inschatten of er op de afrit iets gebeurd is, of op de hoofdrijbaan voorbij de afrit. Zelfs nadat RWS aanwezig is (met hun auto met verdrijfpijl) ontstaat hier vaak een onduidelijke situatie, gezien ze niet de middelen hebben om het hele traject te voorzien van pionnen.
Een idee zou zijn om bij RWS hun wagens voorzien van een alternerend beeld met een verdrijfpijl en de tekst "AFRIT DICHT".
De vraag in deze situatie blijft echter of je de baan met het rode kruis mag doorsteken.

Gezien beide situaties redelijk onduidelijk voor mij zijn, ben ik wel benieuwd wat van mij verwacht wordt in deze situaties.

Bollie

• Forum gebruiker
Reactie #1247 Gepost op: 26 november 2015, 11:29:21
De eerste situatie heb ik ook wel is mee gemaakt en toen heb ik maar 0900 - TUIG gebeld.

Voor het juiste antwoord op situatie 2 heb ik een heel mooi filmpje van een mede forummer en mod (Haageneesch)

https://www.youtube.com/watch?v=5n88tRioN7Q

erdebee

• EHV+AED / BHV / IT / Fotograaf
  • Senior gebruiker
    • Erdebees website
Reactie #1248 Gepost op: 26 november 2015, 11:44:32

Voor het juiste antwoord op situatie 2 heb ik een heel mooi filmpje van een mede forummer en mod (Haageneesch)

http://www.youtube.com/watch?v=5n88tRioN7Q

Dat is dan een onjuist antwoord op de vraag van situatie 2: Het filmpje gaat over een afgekruiste afrit, situatie 2 gaat over een afgekruiste rechter rijstrook met rechts daarvan een niet-afgekruiste uitrijstrook.

Bollie

• Forum gebruiker
Reactie #1249 Gepost op: 26 november 2015, 11:56:28
Het is heel simpel: Rood kruis = NIET doorheen ook geen afrit tenzij dat apart aangegeven is met borden.