Weggebruikers negeren ❌ rode kruizen ❌

Auteur Topic: Weggebruikers negeren ❌ rode kruizen ❌  (gelezen 391283 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

rubenb

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 29
Reactie #1250 Gepost op: 26 november 2015, 12:28:14
Citaat van: Bollie link=msg=1387549 date=1448535388
Het is heel simpel: Rood kruis = NIET doorheen ook geen afrit tenzij dat apart aangegeven is met borden.
Misschien ben ik nu wel simpel, maar laat ik het eens uitbeelden met Paint:

Rode lijn: Je gaat onder het bord door. Dit mag niet en is logischerwijs verboden bij wet.
Blauwe lijn: Je gaat niet onder het bord door, dus zou dit (in mijn ogen) mogen bij wet, vergelijkbaar met het oversteken van een busstrook. Je gaat dan ook niet door het rode kruis heen.

In de situatie van het filmpje zijn op de uitrit ook geen matrixborden met geslotenverklaring (volgens Google Maps), lijken er wel voldoende pionnen geplaatst te zijn die aanduiden dat de afrit gesloten is. (Al lijken die in het filmpje te worden weggehaald :o, waarna de politie het bonnenboekje tevoorschijn haalt). Zonder de situatie op de A13 op dat moment te kunnen zien, kan ik niet beoordelen of het een vergelijkbare situatie is.

Overigens, in mijn eerste situatie had jij 0900-TUIG gebeld, ik ben wel benieuwd wat de meldkamer hier adviseerde.


FlyingDutchman

  • HV-geïnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,298
Reactie #1251 Gepost op: 26 november 2015, 12:51:05
Tja... misschien lig ik fout, maar ik denk dat de rijstrook na het rode kruis verboden gebied is (tenzij er een tekstkar staat met "Afrit open").



Edit: niet vergelijkbaar met de busstrook, want die wordt op de plekken waar een linksafstrook links ervan ligt "onderbroken" door onderbroken strepen.
Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")


FlyingDutchman

  • HV-geïnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,298
Reactie #1252 Gepost op: 26 november 2015, 13:06:14
Citaat van: rubenb link=msg=1387524 date=1448532884
Situatie 1: Er verschijnen plotseling rode kruizen over de gehele rijbaan. Oorzaak: Ongeluk voor mij, rijbaan 'afgesloten', verkeer achter de laatste afrit wordt middels pijlen gedwongen de afrit te nemen die ik al voorbij ben. Op mijn rijstroken staan echter nu rode kruizen. Het lijkt me niet logisch hier stil te gaan staan op de rijbaan, dus rijd ik voorzichtig verder, zoals de rest van het verkeer ook doet.
Word verwacht dat je als verkeersgebruiker hier gaat stilstaan op de snelweg?

Lijkt me wel, tenzij er iets als een T21 of een tekstkar staat die het doorrijden op de vluchtstrook expliciet toestaat.

Desalniettemin maak ik uit de aangehaalde voorbeelden en vragen op dat hieromtrent veel onduidelijkheid bestaat.

In enkele "buitenlanden" (zoals D) wordt bij afsluiting van een gehele rijbaan naast de rijstrookkruizen vaak (maar lang niet overal) tevens op tussenborden een geslotenverklaring (à la C1) getoond. Dat is natuurlijk veel duidelijker.
Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")


rubenb

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 29
Reactie #1253 Gepost op: 26 november 2015, 13:35:42
Citaat van: FlyingDutchman link=msg=1387567 date=1448538665
Tja... misschien lig ik fout, maar ik denk dat de rijstrook na het rode kruis verboden gebied is (tenzij er een tekstkar staat met "Afrit open").
Juist, ik denk het tegenovergestelde. Er is in de wegenverkeerswet ook een onderscheid tussen het rijden op (gebruiken) van een wegdeel, en het oversteken van een wegdeel om (bijvoorbeeld) een afrit te nemen. Vandaar ook mijn reactie alhier om er duidelijkheid over te krijgen, zeker omdat sinds januari de strafmaat voor het negeren van rode kruizen veranderd is.
Hier meldt men dat het "gebruiken" van een strook met rood kruis niet toegestaan is, echter is het kruisen (net als bij busbanen) niet hetzelfde als gebruiken in de tekst van de wet.
Citaat van: FlyingDutchman link=msg=1387572 date=1448539574
Lijkt me wel, tenzij er iets als een T21 of een tekstkar staat die het doorrijden op de vluchtstrook expliciet toestaat.

Desalniettemin maak ik uit de aangehaalde voorbeelden en vragen op dat hieromtrent veel onduidelijkheid bestaat.

In enkele "buitenlanden" (zoals D) wordt bij afsluiting van een gehele rijbaan naast de rijstrookkruizen vaak (maar lang niet overal) tevens op tussenborden een geslotenverklaring (à la C1) getoond. Dat is natuurlijk veel duidelijker.
Mijn situaties zijn wel incidentsituaties (ongelukken en dergelijke), waarbij een tekstkar vaak nog niet ter plaatse is, of waar deze een hogere prioriteit heeft (zorgen dat er niet extra verkeer op de hoofdrijbaan komt door het verkeer de vorige afrit te laten nemen). En het doorrijden zorgt ervoor dat verkeer dat al op de hoofdrijbaan (voorbij de afslag) is, doorrijdt om de weg vrij te maken.
Frappant detail uit de voorgaande link: "18.       Als bestuurder van een motorvoertuig op een autosnelweg deze op de rijbaan laten stilstaan;" is per 1 januari ook een "hufterfeit" waar harder tegen wordt opgetreden vanuit het strafrecht. Dus in principe kun je de situatie niet oplossen op een manier die volgens de wet mag.

Ik wil er nog bij zeggen dat ik een tamelijk ervaren bestuurder ben, en 60 dkm per jaar rijd, dus ik kan me voorstellen dat dit soort situaties voor anderen nòg verwarrender kunnen zijn.


Dion

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,214
Reactie #1254 Gepost op: 26 november 2015, 14:08:22
Citaat
Artikel 73 RVV1990

Bij rijstrooklichten betekent:

a. groene pijl of maximumsnelheid, aangeduid door bord A3 van bijlage I: de rijstrook mag worden gebruikt;
b. rood kruis: de rijstrook mag niet worden gebruikt. De vluchtstrook mag alleen in noodgevallen worden gebruikt;

Er wordt gesproken over het gebruiken van een rijstrook. Op het moment dat je via rijstrook 1 naar rijstrook 3 gaat, rijd je over rijstrook 2 en gebruik je deze. Dit is dus niet toegestaan.
Het rijden op de rijbaan waarboven plotseling rode kruizen verschijnen is overmacht. Het is dan het beste als je met een aangepaste snelheid (80/100 km/u, geen 20km/u) en een uiterste voorzichtigheid door blijft rijden.


FlyingDutchman

  • HV-geïnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,298
Reactie #1255 Gepost op: 26 november 2015, 14:16:04
Nou ja, mijn gedachte is wel met het RVV in het achterhoofd.

In incidentsituaties zou ik het zekere voor het onzekere nemen en niet op eventuele impliciete uitzonderingen van expliciete d.m.v. matrixborden gegeven aanwijzingen vertrouwen. Ik meen dat er een keer door de rechter inderdaad kwijtschelding is toegepast voor een feit "oversteken van een d.m.v. rood kruis gesloten rijstrook om een (geopende) afrit te bereiken", maar dat vind ik persoonlijk twijfelachtig en ik ben benieuwd of die zaak een vervolg krijgt, dan wel een zo luidende uitzondering is of wordt opgenomen in de wet (bij mijn weten nog niet).

Bij rode kruizen op alle normale rijstroken zou je kunnen overwegen om je voertuig op de vluchtstrook stil te zetten. In ieder geval omzeil je daarmee de nieuwe hufterfeiten 10, 11 en 18 op het aangehaalde lijstje  :) en blijft er hoogstens een zonder noodzaak (stilstaand) gebruikmaken van de vluchtstrook over, wat dus het goedkoopste is. (Zonder noodzaak is dan echt wel relatief...)

Vraag aan de blauwe kolom: hoe te handelen in zo'n geval? Kaasje geeft al aan dat hij eens (voorzichtig) doorgereden is. Wat is wijsheid?

Edit: lees net Dion's antwoord, dit bevestigt mijn eerdere gedachte maar maakt de zaak wat betreft mijn laatste vraag niet duidelijker! Rood kruis = rijstrook gesloten. Alle normale rijstroken met rood kruis = rijbaan gesloten (tenzij uitzonderingen expliciet aangegeven worden)! Lijkt me dat doorrijden dan echt niet kan. Stilstaan op de rijstroken gaat ook niet en is gevaarlijk. Dan maar de vluchtstrook op en wachten?
Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")


Dion

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,214
Reactie #1256 Gepost op: 26 november 2015, 14:46:57
Citaat van: FlyingDutchman link=msg=1387595 date=1448543764
Edit: lees net Dion's antwoord, dit bevestigt mijn eerdere gedachte maar maakt de zaak wat betreft mijn laatste vraag niet duidelijker! Rood kruis = rijstrook gesloten. Alle normale rijstroken met rood kruis = rijbaan gesloten (tenzij uitzonderingen expliciet aangegeven worden)! Lijkt me dat doorrijden dan echt niet kan. Stilstaan op de rijstroken gaat ook niet en is gevaarlijk. Dan maar de vluchtstrook op en wachten?
Ik zie liever dat iedereen rustig en voorzichtig doorrijdt tot de eventuele blokkade of het ongeval. De vluchtstrook is de gevaarlijkste plek om stil te staan, en een situatie waarin mensen in paniek raken en op de rijstroken gaan letten wordt het er daar niet beter op.


FlyingDutchman

  • HV-geïnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,298
Reactie #1257 Gepost op: 26 november 2015, 15:03:06
Citaat van: Dion link=msg=1387607 date=1448545617
Ik zie liever dat iedereen rustig en voorzichtig doorrijdt tot de eventuele blokkade of het ongeval.
Werkelijk  :o?

Sorry dat ik doordram, maar ik moet toch even op het volgende wijzen:
- Er kunnen redenen zijn om juist niet tot het ongeval door te rijden (denk aan gevaarlijke stoffen en/of explosiegevaar)
- Dan maak je pas echt "gebruik van" en dat was hufterfeit 11 (strafrecht)
- Doorrijden bij allemaal rode kruizen is bijvoorbeeld in D, maar ook andere landen, niet gebruikelijk (want verboden). Zou me niks verbazen als je in zo'n situatie mensen krijgt die gewoon hun auto op rijstrook 1 stilzetten (vermoedelijk netjes met alarmlichten aan :))
Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")


rubenb

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 29
Reactie #1258 Gepost op: 26 november 2015, 15:16:32
Citaat van: FlyingDutchman link=msg=1387614 date=1448546586
Werkelijk  :o?

Sorry dat ik doordram, maar ik moet toch even op het volgende wijzen:
- Er kunnen redenen zijn om juist niet tot het ongeval door te rijden (denk aan gevaarlijke stoffen en/of explosiegevaar)
- Dan maak je pas echt "gebruik van" en dat was hufterfeit 11 (strafrecht)
- Doorrijden bij allemaal rode kruizen is bijvoorbeeld in D, maar ook andere landen, niet gebruikelijk (want verboden). Zou me niks verbazen als je in zo'n situatie mensen krijgt die gewoon hun auto op rijstrook 1 stilzetten (vermoedelijk netjes met alarmlichten aan :))
Op het moment dat er rode kruizen over de hele rijbaan staan, is RWS of politie meestal al op locatie. Die zullen vast wel aangeven of men voorzichtig kan doorrijden of op gepaste afstand moet wachten. Wanneer iemand zijn auto 2 km eerder op rijstrook 1 stilzet, kan die de aanwijzigen van politie of RWS niet zien en/of opvolgen. En een mens heeft in mijn ogen iets meer inschattingsvermogen dan een matrixbord.

Dat de rode kruizen er staan, vind ik overigens logisch zodat mensen die de afslag nog kunnen nemen, duidelijk zien dat de weg dicht is.


Dion

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,214
Reactie #1259 Gepost op: 26 november 2015, 15:22:45
Citaat van: FlyingDutchman link=msg=1387614 date=1448546586
Werkelijk  :o?

Sorry dat ik doordram, maar ik moet toch even op het volgende wijzen:
- Er kunnen redenen zijn om juist niet tot het ongeval door te rijden (denk aan gevaarlijke stoffen en/of explosiegevaar)
- Dan maak je pas echt "gebruik van" en dat was hufterfeit 11 (strafrecht)
- Doorrijden bij allemaal rode kruizen is bijvoorbeeld in D, maar ook andere landen, niet gebruikelijk (want verboden). Zou me niks verbazen als je in zo'n situatie mensen krijgt die gewoon hun auto op rijstrook 1 stilzetten (vermoedelijk netjes met alarmlichten aan :))

Rijden op de vluchtstrook is ook een hufterfeit  ;D.
Er zijn altijd redenen om niet tot het ongeval door te rijden, maar als ik kijk naar de mate waarop rode kruizen worden genegeerd of niet worden gezien, vind ik dat risico ondergeschikt.
Op het moment dat iedereen zijn voertuig stil zet, de een op de vluchtstrook, de ander op rijstrook 1, en weer een ander op rijstrook 2, ontstaat er een onduidelijke en gevaarlijke situatie. Op het moment dat iedereen voorzichtig doorrijdt tot aan het ongeval (als je daar niet al voorbij bent) ontstaat er een gewone file. Een groep stilstaande voertuigen over de hele breedte valt meer op dat individuele voertuigen verspreid over de hele rijbaan. Zie je de een, dan zie je de ander niet.

Iedereen op de vluchtstrook stil laten staan is ideaal, maar vooral een utopie.