Nou ja, mijn gedachte is wel met het RVV in het achterhoofd.
In incidentsituaties zou ik het zekere voor het onzekere nemen en niet op eventuele impliciete uitzonderingen van expliciete d.m.v. matrixborden gegeven aanwijzingen vertrouwen. Ik meen dat er een keer door de rechter inderdaad kwijtschelding is toegepast voor een feit "oversteken van een d.m.v. rood kruis gesloten rijstrook om een (geopende) afrit te bereiken", maar dat vind ik persoonlijk twijfelachtig en ik ben benieuwd of die zaak een vervolg krijgt, dan wel een zo luidende uitzondering is of wordt opgenomen in de wet (bij mijn weten nog niet).
Bij rode kruizen op alle normale rijstroken zou je kunnen overwegen om je voertuig op de vluchtstrook stil te zetten. In ieder geval omzeil je daarmee de nieuwe hufterfeiten 10, 11 en 18 op het aangehaalde lijstje
en blijft er hoogstens een zonder noodzaak (stilstaand) gebruikmaken van de vluchtstrook over, wat dus het goedkoopste is. (Zonder noodzaak is dan echt wel relatief...)
Vraag aan de blauwe kolom: hoe te handelen in zo'n geval? Kaasje geeft al aan dat hij eens (voorzichtig) doorgereden is. Wat is wijsheid?
Edit: lees net Dion's antwoord, dit bevestigt mijn eerdere gedachte maar maakt de zaak wat betreft mijn laatste vraag niet duidelijker! Rood kruis = rijstrook gesloten. Alle normale rijstroken met rood kruis = rij
baan gesloten (tenzij uitzonderingen expliciet aangegeven worden)! Lijkt me dat doorrijden dan echt niet kan. Stilstaan op de rijstroken gaat ook niet en is gevaarlijk. Dan maar de vluchtstrook op en wachten?