Weggebruikers negeren ❌ rode kruizen ❌

Auteur Topic: Weggebruikers negeren ❌ rode kruizen ❌  (gelezen 391270 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

FlyingDutchman

  • HV-geïnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,298
Reactie #1260 Gepost op: 26 november 2015, 15:30:39
Citaat van: rubenb link=msg=1387621 date=1448547392
Op het moment dat er rode kruizen over de hele rijbaan staan, is RWS of politie meestal al op locatie. Die zullen vast wel aangeven of men voorzichtig kan doorrijden of op gepaste afstand moet wachten.
Dat begrijp ik, maar dat is dan een geval van "aanwijzingen gaan boven verkeerstekens".
Ik denk aan gevallen dat het bevoegde gezag in geen velden of wegen te bekennen is, bijvoorbeeld omdat het ongeval een kilometertje of wat verderop staat en men daar druk bezig is. Dan moet je dus een verkeersteken negeren omdat je verderop een aanwijzing wilt gaan ophalen, wat erg krom klinkt  ::)

Citaat van: Dion link=msg=1387626 date=1448547765
Rijden op de vluchtstrook is ook een hufterfeit  ;D.
Er zijn altijd redenen om niet tot het ongeval door te rijden, maar als ik kijk naar de mate waarop rode kruizen worden genegeerd of niet worden gezien, vind ik dat risico ondergeschikt.
Op het moment dat iedereen zijn voertuig stil zet, de een op de vluchtstrook, de ander op rijstrook 1, en weer een ander op rijstrook 2, ontstaat er een onduidelijke en gevaarlijke situatie. Op het moment dat iedereen voorzichtig doorrijdt tot aan het ongeval (als je daar niet al voorbij bent) ontstaat er een gewone file. Een groep stilstaande voertuigen over de hele breedte valt meer op dat individuele voertuigen verspreid over de hele rijbaan. Zie je de een, dan zie je de ander niet.

Iedereen op de vluchtstrook stil laten staan is ideaal, maar vooral een utopie.

Stilstaan op de vluchtstrook is geen hufterfeit (maar niet ongevaarlijk, geef ik toe). Inderdaad een utopie.

Maar goed, volgende keer rij ik wel (voorzichtig) door  >:D
Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")


rubenb

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 29
Reactie #1261 Gepost op: 26 november 2015, 16:08:15
Citaat van: Dion link=msg=1387593 date=1448543302
Er wordt gesproken over het gebruiken van een rijstrook. Op het moment dat je via rijstrook 1 naar rijstrook 3 gaat, rijd je over rijstrook 2 en gebruik je deze. Dit is dus niet toegestaan.
Een busstrook mag je ook niet gebruiken (als niet-praktiserende buschauffeur) (Art. 81 RVV1990), toch zijn er vele afritten die alleen bereikbaar zijn door het oversteken van de busstrook. Voorbeeld hiervan is bijvoorbeeld: hier (Google streetview).
Ik meen dat het doorsteken van een (afgesloten) rijstrook niet gelijk staat aan het gebruiken van een strook. Ik kan hier echter geen betrouwbare bron van vinden.


Franc

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 378
Reactie #1262 Gepost op: 26 november 2015, 16:18:40
Citaat van: rubenb link=msg=1387637 date=1448550495
Voorbeeld hiervan is bijvoorbeeld: hier (Google streetview).

Ga in Streetview even een klein stukje terug, net na de bushalte is een stukje waar geen doorgetrokken streep/busstrook is. Dat is het punt waar je geacht wordt van rijbaan te wisselen als je bij de verkeerslichten rechtsaf wilt, je hoeft dus nergens de doorgetrokken streep en/of de busstrook te kruisen.


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Reactie #1263 Gepost op: 26 november 2015, 16:22:25
Het is een keer behandeld bij of blik of wegmisbruikers. Kwam inderdaad op neer dat gebruiken wat anders is dan het gebruiken om te passeren.

Ik denk dat je anders ook een hele boel rare situaties gaat krijgen aangezien je volgens het RVV niet als auto gebruik mag maken van het fietspad bijvoorbeeld, maar hoe kom je dan van de weg af?  ^-^
Hobby Bobby eenheid Den Haag


rubenb

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 29
Reactie #1264 Gepost op: 26 november 2015, 16:38:24
Citaat van: Franc link=msg=1387638 date=1448551120
Ga in Streetview even een klein stukje terug, net na de bushalte is een stukje waar geen doorgetrokken streep/busstrook is. Dat is het punt waar je geacht wordt van rijbaan te wisselen als je bij de verkeerslichten rechtsaf wilt, je hoeft dus nergens de doorgetrokken streep en/of de busstrook te kruisen.
En terug. Er is hier geen bord/markering die het einde van de busstrook aangeeft, dus het blijft een busstrook. Met betrekking tot de doorgetrokken streep heb je uiteraard gelijk, al is dat stuk met onderbroken streep vrij kort (en volgens mij recentelijk aangepast (verlengd)).


Dion

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,214
Reactie #1265 Gepost op: 26 november 2015, 19:43:10
Volgens artikel 1 RVV is een busstrook "door doorgetrokken of onderbroken strepen gemarkeerd gedeelte van de rijbaan waarop het woord «BUS» of «LIJNBUS» is aangebracht".
Dit impliceert dat de markering voor het weggedeelte gelijk moet blijven. Veranderd de markering, en wordt op dit weggedeelte geen markering 'LIJNBUS' aangebracht (zoals in het voorbeeld door rubenb), is er dus op die plek geen sprake meer van een busstrook en mag je dit weggedeelte gebruiken.


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Reactie #1266 Gepost op: 26 november 2015, 21:29:08
Gebruik van een rijstrook waarboven een rood kruis is afgebeeld mag om een afrit te bereiken indien:
- er geen fysieke afzetting is geplaatst waardoor de afrit in de afzetting valt. Hierbij dient de afrit dan ook te zijn afgezet dmv twee afzethekken met een C01 en indien aanwezig een rood kruis boven de afrit.
- het gaat om een buiten gebruik gestelde spitsstrook dmv rode kruisen.

Deze regels worden ook zo gehanteerd door de OvJV. En eigenlijk ook logisch, anders dan zou je het verkeer onnodig hinderen bij een incident of dagelijks normaal weggebruik.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Reactie #1267 Gepost op: 26 november 2015, 22:15:22
Citaat van: kaasje link=msg=1387642 date=1448551345
Het is een keer behandeld bij of blik of wegmisbruikers. Kwam inderdaad op neer dat gebruiken wat anders is dan het gebruiken om te passeren.

Ik denk dat je anders ook een hele boel rare situaties gaat krijgen aangezien je volgens het RVV niet als auto gebruik mag maken van het fietspad bijvoorbeeld, maar hoe kom je dan van de weg af?  ^-^
Door het fietspad over te steken/te kruizen. Dit is anders dan gebruiken.


Dion

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,214
Reactie #1268 Gepost op: 27 november 2015, 14:30:32
Citaat van: HIT link=msg=1387725 date=1448569748
Gebruik van een rijstrook waarboven een rood kruis is afgebeeld mag om een afrit te bereiken indien:
- er geen fysieke afzetting is geplaatst waardoor de afrit in de afzetting valt. Hierbij dient de afrit dan ook te zijn afgezet dmv twee afzethekken met een C01 en indien aanwezig een rood kruis boven de afrit.
- het gaat om een buiten gebruik gestelde spitsstrook dmv rode kruisen.

Deze regels worden ook zo gehanteerd door de OvJV. En eigenlijk ook logisch, anders dan zou je het verkeer onnodig hinderen bij een incident of dagelijks normaal weggebruik.
Je verwacht 'm denk ik al, maar waar staan deze regels?   >:D


cavia

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,113
Reactie #1269 Gepost op: 27 november 2015, 14:42:47
Citaat van: HIT link=msg=1387725 date=1448569748
Gebruik van een rijstrook waarboven een rood kruis is afgebeeld mag om een afrit te bereiken indien:
- er geen fysieke afzetting is geplaatst waardoor de afrit in de afzetting valt. Hierbij dient de afrit dan ook te zijn afgezet dmv twee afzethekken met een C01 en indien aanwezig een rood kruis boven de afrit.
- het gaat om een buiten gebruik gestelde spitsstrook dmv rode kruisen.

Deze regels worden ook zo gehanteerd door de OvJV. En eigenlijk ook logisch, anders dan zou je het verkeer onnodig hinderen bij een incident of dagelijks normaal weggebruik.

Klinkt logisch anders mag je buiten de spits nooit een afrit nemen...