Lieve forumcollega's, als we het hebben over verkeerstekens hebben we het niet alleen over RVV, niet alleen over BABW, maar over het hele pakketje WVW, RVV, BABW en uitvoeringsvoorschrift BABW, plus nog een setje extra NEN-ISO normen over de eisen eraan, plus nog een setje CROW richtlijnen het hoe en wanneer.
Als je een situatie goed wilt analyseren, dan moet je niet 1 enkel artikeltje uit de wet opdiepen, maar dan moet je dat in combinatie zien.
Heel in het kort:
In het algemeen geldt een langs de weg geplaatst bord voor de gehele rijbaan. Als de rijbaan breder is dan X meter of meerdere rijstroken heeft, dan moet het bord ook aan de linkerzijde van de rijbaan geplaatst worden, want anders geldt het alleen aan de zijde van de rijbaan waar het bord geplaatst is.
Verder biedt de wet de mogelijkheid om borden boven de weg aan te brengen. Als deze boven de weg zijn geplaatst, dan gelden deze alleen voor de rijstroken waarvoor deze zijn aangeduid. Een C-01 boven een rijstrook betekent dus dat de rijstrook niet bereden mag worden. (Let wel, dit zijn dus GEEN matrixborden maar gewone RVV-borden!)
Tot slot biedt de wet de mogelijkheid om bebording in dynamische vorm aan te bieden. Daarvoor zijn twee mogelijkheden.
De eerste mogelijk is bebording in volledige dynamische vormgeving, waarbij het moet voldoen aan de voorschriften, bijvoorbeeld een filewaarschuwing op een DRIP of signaalgever, waarbij er een rode driehoek met witte autootjes wordt weergegeven. In geval de bebording dynamisch en volgens voorschrift wordt toegepast, gaat dit voor reguliere bebording.
De andere, apart benoemde mogelijkheid zijn de matrixborden boven de rijstroken, waarvoor de wet aparte verkeerstekens heeft, namelijk de maximumsnelheid, einde maximumsnelheid, de groene pijl, het rode kruis en de witte verdrijfpijl. Deze gelden altijd, met uitzondering van de maximumsnelheid als de op RVV borden weergegeven maximumsnelheid lager is.
Terug naar het voorbeeld met de C-01 op een matrixbord.
Volgens ons systeem aan wetgeving voldoet dit bord niet aan de voorschriften en is het ook geen apart verkeersteken op matrixborden (geen snelheid, geen groene pijl, geen rood kruis, geen witte verdrijfpijl en geen einde snelheid). Het betekent dus feitelijk niets.
Echter: de automobilist mag er in al zijn kennis van wet- en regelgeving (die iedereen in Nederland behoort te kennen) vanuit gaan dat een beeld op een matrixbord correct wordt weergegeven; en dus is het juist om deze rijstrook niet te berijden.