Weggebruikers negeren ❌ rode kruizen ❌

Auteur Topic: Weggebruikers negeren ❌ rode kruizen ❌  (gelezen 386073 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

rubenb

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 29
Reactie #1280 Gepost op: 28 november 2015, 20:26:26
Citaat van: Dion link=msg=1388118 date=1448720496
Deze weergave op de matrixborden is geen aanwijzing/verkeersbord zoals is aangegeven in het RVV, maar is veroorzaakt door een storing in het wegkantstation of de matrixsignaalgever zelf. Hier wordt geen actie van de weggebruiker verlangd, al ben ik met je eens dat dit verwarrend kan zijn.
Dit lijkt mij toch echt wel een bord C01, geslotenverklaring voor al het verkeer. RVV 64a bepaalt dat verkeersborden op een elektronisch signaleringsbord mogen worden weergegeven.
Of moet de binnenkant wit zijn om het een valide bord te maken; dat verblindt redelijk 's nachts en maakt praktisch alle elektronisch weergegeven snelheidslimieten en inhaalverboden onhandhaafbaar want die hebben ook geen wit interieur.


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Reactie #1281 Gepost op: 28 november 2015, 20:31:41
Citaat van: rubenb link=msg=1388177 date=1448738786
.
Of moet de binnenkant wit zijn om het een valide bord te maken; dat verblindt redelijk 's nachts en maakt praktisch alle elektronisch weergegeven snelheidslimieten en inhaalverboden onhandhaafbaar want die hebben ook geen wit interieur.
De door jou genoemde voorbeelden staan zo omschreven in de BABW de C01 alszodanig niet.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


rubenb

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 29
Reactie #1282 Gepost op: 28 november 2015, 21:37:15
Citaat van: HIT link=msg=1388179 date=1448739101
De door jou genoemde voorbeelden staan zo omschreven in de BABW de C01 alszodanig niet.
Heb je misschien een (deep)link of artikelnummer hiervan?
Ik ken zelf voornamelijk RVV 1990 vanaf wetten.overheid.nl, daarin staan enkel:
A3; Elektronische maximumsnelheid (zonder rand); (kan volgens mij niet echt gehandhaafd worden wegens conflicterende Europese regels);
F9; Einde elektronische signaleringen;
Gezien de rode kruizen hier ook niet in staan, vermoed ik dat het oude informatie is.


Dion

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,214
Reactie #1283 Gepost op: 28 november 2015, 22:01:25
Citaat van: rubenb link=msg=1388187 date=1448743035
Heb je misschien een (deep)link of artikelnummer hiervan?
Ik ken zelf voornamelijk RVV 1990 vanaf wetten.overheid.nl, daarin staan enkel:
A3; Elektronische maximumsnelheid (zonder rand); (kan volgens mij niet echt gehandhaafd worden wegens conflicterende Europese regels);
F9; Einde elektronische signaleringen;
Gezien de rode kruizen hier ook niet in staan, vermoed ik dat het oude informatie is.
De overige beelden die een matrixsignaalgever kan geven zijn geregeld in 73 RVV1990. Zoals HIT al aangaf zijn A3 en F9 in bijlage 1 van het RVV omschreven, aangezien 73a hiernaar verwijst.
73b verbied de weggebruiker de rijstrook voorzien van rood kruis te gebruiken.


rubenb

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 29
Reactie #1284 Gepost op: 28 november 2015, 22:14:42
Citaat van: Dion link=msg=1388202 date=1448744485
De overige beelden die een matrixsignaalgever kan geven zijn geregeld in 73 RVV1990. Zoals HIT al aangaf zijn A3 en F9 in bijlage 1 van het RVV omschreven, aangezien 73a hiernaar verwijst.
73b verbied de weggebruiker de rijstrook voorzien van rood kruis te gebruiken.
Dank voor de bron, de pijlen en kruizen boven de weg zijn dus verkeerslichten  in plaats van borden (waar ik zocht).
Ik mis hierin wel borden (of lichten) voor (dynamische) vrachtwageninhaalverboden (scrabblewoord) en de snelheidsbeperkende borden met rode rand die op matrixborden getoond worden, en inherent hieraan dus de C01 borden die niet lijken te bestaan in het wetboek. Mogelijk mis ik hier iets, want BABW Art 7 meldt dat andere borden dan daar benoemd niet geplaatst worden.


Dion

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,214
Reactie #1285 Gepost op: 28 november 2015, 22:59:04
Citaat van: rubenb link=msg=1388208 date=1448745282
Dank voor de bron, de pijlen en kruizen boven de weg zijn dus verkeerslichten  in plaats van borden (waar ik zocht).
Ik mis hierin wel borden (of lichten) voor (dynamische) vrachtwageninhaalverboden (scrabblewoord) en de snelheidsbeperkende borden met rode rand die op matrixborden getoond worden, en inherent hieraan dus de C01 borden die niet lijken te bestaan in het wetboek. Mogelijk mis ik hier iets, want BABW Art 7 meldt dat andere borden dan daar benoemd niet geplaatst worden.
Daarvoor heeft de wetgever weer een ander boekje gemaakt, namelijk de Uitvoeringsvoorschriften BABW inzake verkeerstekens.


FlyingDutchman

  • HV-geïnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,298
Reactie #1286 Gepost op: 29 november 2015, 11:55:03
Dat is allemaal leuk en aardig maar wordt dan van de gewone verkeersdeelnemer verwacht dat hij of zij het BABW dan wel bijbehorende uitvoeringsregelingen uit zijn hoofd kent, en dus een verkeerde C01 kan uitfilteren? Nee dus (naar mijn bescheiden mening).
Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")


rubenb

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 29
Reactie #1287 Gepost op: 29 november 2015, 12:31:34
Citaat van: Dion link=msg=1388221 date=1448747944
Daarvoor heeft de wetgever weer een ander boekje gemaakt, namelijk de Uitvoeringsvoorschriften BABW inzake verkeerstekens.
Hoofdstuk II, §3, Artikel 15 zegt wel iets over het gebruiken van de zwarte binnenkleur; maar niets over het al dan niet toestaan van elektronische versies van C1 (of A1, F3, etc).


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #1288 Gepost op: 29 november 2015, 14:05:29
Lieve forumcollega's, als we het hebben over verkeerstekens hebben we het niet alleen over RVV, niet alleen over BABW, maar over het hele pakketje WVW, RVV, BABW en uitvoeringsvoorschrift BABW, plus nog een setje extra NEN-ISO normen over de eisen eraan, plus nog een setje CROW richtlijnen het hoe en wanneer.

Als je een situatie goed wilt analyseren, dan moet je niet 1 enkel artikeltje uit de wet opdiepen, maar dan moet je dat in combinatie zien.

Heel in het kort:
In het algemeen geldt een langs de weg geplaatst bord voor de gehele rijbaan. Als de rijbaan breder is dan X meter of meerdere rijstroken heeft, dan moet het bord ook aan de linkerzijde van de rijbaan geplaatst worden, want anders geldt het alleen aan de zijde van de rijbaan waar het bord geplaatst is.
Verder biedt de wet de mogelijkheid om borden boven de weg aan te brengen. Als deze boven de weg zijn geplaatst, dan gelden deze alleen voor de rijstroken waarvoor deze zijn aangeduid. Een C-01 boven een rijstrook betekent dus dat de rijstrook niet bereden mag worden. (Let wel, dit zijn dus GEEN matrixborden maar gewone RVV-borden!)
Tot slot biedt de wet de mogelijkheid om bebording in dynamische vorm aan te bieden. Daarvoor zijn twee mogelijkheden.
De eerste mogelijk is bebording in volledige dynamische vormgeving, waarbij het moet voldoen aan de voorschriften, bijvoorbeeld een filewaarschuwing op een DRIP of signaalgever, waarbij er een rode driehoek met witte autootjes wordt weergegeven. In geval de bebording dynamisch en volgens voorschrift wordt toegepast, gaat dit voor reguliere bebording.
De andere, apart benoemde mogelijkheid zijn de matrixborden boven de rijstroken, waarvoor de wet aparte verkeerstekens heeft, namelijk de maximumsnelheid, einde maximumsnelheid, de groene pijl, het rode kruis en de witte verdrijfpijl. Deze gelden altijd, met uitzondering van de maximumsnelheid als de op RVV borden weergegeven maximumsnelheid lager is.

Terug naar het voorbeeld met de C-01 op een matrixbord.
Volgens ons systeem aan wetgeving voldoet dit bord niet aan de voorschriften en is het ook geen apart verkeersteken op matrixborden (geen snelheid, geen groene pijl, geen rood kruis, geen witte verdrijfpijl en geen einde snelheid). Het betekent dus feitelijk niets.
Echter: de automobilist mag er in al zijn kennis van wet- en regelgeving (die iedereen in Nederland behoort te kennen) vanuit gaan dat een beeld op een matrixbord correct wordt weergegeven; en dus is het juist om deze rijstrook niet te berijden.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


FlyingDutchman

  • HV-geïnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,298
Reactie #1289 Gepost op: 29 november 2015, 14:51:49
Dan mag de wegbeheerder van geluk spreken dat in de situatie op de foto rijstrook 1 niet van een "C01" is voorzien  ;D
Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")