Weggebruikers negeren ❌ rode kruizen ❌

Auteur Topic: Weggebruikers negeren ❌ rode kruizen ❌  (gelezen 386092 keer)

0 gebruikers (en 16 gasten bekijken dit topic.

Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #1290 Gepost op: 29 november 2015, 16:38:52
Tja, techniek kan in storing vallen. En dat heeft niet eens altijd met onderhoud te maken (ref. citaat Rubenb)...
Citaat van: rubenb link=msg=1388108 date=1448719574
(...)Op zich wel mooie systemen; maar er moet ook voldoende onderhoud aan gedaan worden, waar volgens mij zwaar op bezuinigd wordt tegenwoordig door RWS; op de A76 had laatst meer dan de helft van de matrixborden een storing in één of meerdere matrix segmenten.

Het hele "matrixbordensysteem" bestaat uit heel veel onderdelen. Dit loopt van een detector in het wegdek via een kabel naar een of meer onderstations, vanaf daar bekabeld naar de portalen met matrixborden EN naar de verkeerscentrale. Overal in deze onderdelen kan een storing optreden die niet altijd afhankelijk is van onderhoud. Het niet tijdig vervangen van een bepaalde hardware kan inderdaad met onderhoud te maken hebben, maar een storing in software heeft vaak helemaal niets met onderhoud te maken.

Het is net als met je gewone computer: onderhoud is dat je 'm regelmatig even stofzuigt, schoonmaakt en je Windows bijwerkt, maar als je een document niet kunt openen omdat de tekstverwerker het bestand niet herkent, heeft stofzuigen en Windows bijwerken geen zin :)
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


rubenb

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 29
Reactie #1291 Gepost op: 29 november 2015, 17:07:27
Citaat van: Lt. Col. Me link=msg=1388292 date=1448802329
Veel tekst.
...
Duidelijk verhaal, bedankt. Buiten deze regelgeving zijn er nog Europese richtlijnen en regelgevingen die de Nederlandse wetgeving overtroeven sinds het verdrag van Lissabon, wat het nog dermate ingewikkeld kan maken dat een rechter het er lastig mee zal hebben, laat staan een weggebruiker.

De foto van de C01 bebording was van internet getrokken, in mijn geval (Limburg-Zuid, A2/A76) hing 1 C01 bord tussen de twee rijstroken. Deze zijn volgens de beschrijving net zo ongeldig.
Nadat ik hier een melding van heb gedaan bij de wegbeheerder, zijn de dynamische inhaalverboden uitgezet en vervangen door goed geplaatste F03 borden.
Dezen worden nog net zo hard genegeerd door vrachtwagenchauffeurs dan rode kruizen, maar dat is weer een andere discussie


rubenb

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 29
Reactie #1292 Gepost op: 29 november 2015, 17:33:33
Citaat van: Lt. Col. Me link=msg=1388325 date=1448811532
Tja, techniek kan in storing vallen. En dat heeft niet eens altijd met onderhoud te maken (ref. citaat Rubenb)...
Het hele "matrixbordensysteem" bestaat uit heel veel onderdelen. Dit loopt van een detector in het wegdek via een kabel naar een of meer onderstations, vanaf daar bekabeld naar de portalen met matrixborden EN naar de verkeerscentrale. Overal in deze onderdelen kan een storing optreden die niet altijd afhankelijk is van onderhoud. Het niet tijdig vervangen van een bepaalde hardware kan inderdaad met onderhoud te maken hebben, maar een storing in software heeft vaak helemaal niets met onderhoud te maken.

Het is net als met je gewone computer: onderhoud is dat je 'm regelmatig even stofzuigt, schoonmaakt en je Windows bijwerkt, maar als je een document niet kunt openen omdat de tekstverwerker het bestand niet herkent, heeft stofzuigen en Windows bijwerken geen zin :)
In dit geval zijn het vaak lampen (van segmenten) die kapot gaan, dat zijn 'slijtageonderdelen' met een beperkte levensduur, en controle hiervan hoort bij het 'reguliere' onderhoud.
Hier speelde het probleem al maanden (C01 borden die getoond werden), en ik kan me niet voorstellen dat dit niet binnen die tijd opgemerkt is.

Niet om de schuld hiervan direct bij de wegbeheerder te leggen; maar er is gewoon gesneden in het budget van RWS, en dit zijn voorbeelden van de gevolgen hiervan. Onderhoud van complexe dingen als het "Matrixbordensysteem" is duur, en eens in de twee jaar de lampjes controleren/vervangen is duurder dan eens per jaar (fictieve intervallen).
En dat creëert weer onduidelijke en (daardoor) mogelijk gevaarlijke situaties.


FlyingDutchman

  • HV-geïnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,298
Reactie #1293 Gepost op: 29 november 2015, 17:38:22
Hoort het ook bij het takenpakket van de politie om manifest onjuiste verkeersborden etc. aan te kaarten bij RWS? Kan in het genoemde voorbeeld de wegbeheerder gesommeerd worden de bebording te repareren dan wel tijdelijk uit te schakelen, eventueel met plaatsing van vervangende vaste borden?
Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")


rubenb

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 29
Reactie #1294 Gepost op: 29 november 2015, 18:46:41
Citaat van: FlyingDutchman link=msg=1388347 date=1448815102
Hoort het ook bij het takenpakket van de politie om manifest onjuiste verkeersborden etc. aan te kaarten bij RWS? Kan in het genoemde voorbeeld de wegbeheerder gesommeerd worden de bebording te repareren dan wel tijdelijk uit te schakelen, eventueel met plaatsing van vervangende vaste borden?
Het lijkt me binnen het recht van politie te liggen, het handhaven van bijvoorbeeld relevante wegenwetten. Maar ik denk dat dit beter bij de wegbeheerder belegd kan worden, men rijdt in de gele pickups meerdere malen onder die matrixborden door met als doel de veiligheid en doorstroming op de rijkswegen te borgen. Nu weet ik niet of dit in dit geval nooit gemeld is (dat het niet in het takenpakket zit), of dat de melding nooit verwerkt wordt hogerop.
In ieder geval heeft de politie volgens mij wel betere dingen te doen en zijn deze taken reeds uitbesteed.


quattromontanes

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 234
Reactie #1295 Gepost op: 29 november 2015, 18:58:30
Ben ik de enige die slechts een rode cirkel ziet en het erg ver gezocht vindt om er een C1 van te maken?
Mensen kunnen bot en scherp tegelijk zijn..


rubenb

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 29
Reactie #1296 Gepost op: 29 november 2015, 19:06:34
Citaat van: quattromontanes link=msg=1388370 date=1448819910
Ben ik de enige die slechts een rode cirkel ziet en het erg ver gezocht vindt om er een C1 van te maken?
Dit beeld op het tweede matrixbord van rechts is dan een rode cirkel met rode vrachtwagen en witte auto in plaats van een F03-equivalent? :)


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #1297 Gepost op: 29 november 2015, 19:08:21
Citaat van: rubenb link=msg=1388346 date=1448814813
In dit geval zijn het vaak lampen (van segmenten) die kapot gaan, dat zijn 'slijtageonderdelen' met een beperkte levensduur, en controle hiervan hoort bij het 'reguliere' onderhoud.
Hier speelde het probleem al maanden (C01 borden die getoond werden), en ik kan me niet voorstellen dat dit niet binnen die tijd opgemerkt is.
Helaas is dat niet zo eenvoudig als het soms lijkt. Het is niet even een gloeilampje dat je eruit draait en er weer opnieuw indraait... Ik ken dit specifieke probleem niet, maar de kans is groot dat in zo'n geval het hele matrixbord vervangen moet worden (de signaalgever in elk geval). Het kan namelijk best zo zijn dat er met de lampmodules zelf niks mis is, maar dat het in een printplaat of ander onderdeeltje zit.

Citaat van: rubenb link=msg=1388346 date=1448814813
Niet om de schuld hiervan direct bij de wegbeheerder te leggen; maar er is gewoon gesneden in het budget van RWS, en dit zijn voorbeelden van de gevolgen hiervan. Onderhoud van complexe dingen als het "Matrixbordensysteem" is duur, en eens in de twee jaar de lampjes controleren/vervangen is duurder dan eens per jaar (fictieve intervallen).
En dat creëert weer onduidelijke en (daardoor) mogelijk gevaarlijke situaties.
Om weer even een parallel te trekken met je eigen computer: controleer of vervang jij periodiek je grafische kaart? Vervang je regelmatig je processor? Ik dacht het niet. In het gunstige geval pak je eens in de zoveel tijd de stofzuiger om je ventilatoren schoon te zuigen... En de rest vervang je pas wanneer het kapot gaat, omdat je er vanuit gaat dat zo'n onderdeel vele jaren meegaat. Zo is het met dit soort systemen ook. En als het budget het niet toelaat, dan vervang je iets misschien niet direct, maar later. Als je dure toetsenbord kapot gaat en je toevallig nog een oude hebt liggen, hoef je niet direct een nieuwe te kopen....
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Reactie #1298 Gepost op: 29 november 2015, 19:28:06



Ik zie vaak geen voordeel aan een derde rijstrook erbij, men maakt er namelijk geen (goed) gebruik van.
(het wordt eens tijd voor een grote acties incl. boetes)


Die extra strook is inderdaad erg vaak leeg en dat komt mooi uit; een privé rijstrook. Trouwens, het maakt niet uit of het een extra rijstrook is of niet. De rechter rijstrook wordt zelden gebruikt en hier mag inderdaad wel eens wat aan gedaan worden.




Waar ik wel baat bij zie is net als bij Eindhoven   2 rijstroken zonder in en/of uitvoegstroken daarnaast (met vangrails er tussen) 2 rijstroken waarbij de in en uitvoegstroken zitten.  Het is alleen even goed borden lezen  
Dit hadden ze ook moeten doen van Utrecht naar Amsterdam v.v. inplaats van 4 rijstroken naast elkaar.
Vanaf Utrecht naar Amsterdam veel af- en opritten? Maarssen, Breukelen, Vinkeveen en Abcoude is niet veel...


FlyingDutchman

  • HV-geïnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,298
Reactie #1299 Gepost op: 29 november 2015, 20:23:09
Ben ik de enige die slechts een rode cirkel ziet en het erg ver gezocht vindt om er een C1 van te maken?
Nou, misschien niet de enige. Het probleem is dat (zoals boven al aangegeven) het algemeen geaccepteerd is dat op matrixborden zwart en wit geruild worden (dit staat zelfs expliciet in het BAVG; weliswaar wordt de C01 niet als kandidaat benoemd maar voor inhaalverboden en snelheidsbeperkingen geldt het). Even extrapoleren en je bent ook bij een C01. Bovendien wordt bijvoorbeeld in D de matrix-equivalent van de C01 op precies die manier getoond.
Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")