Tja, techniek kan in storing vallen. En dat heeft niet eens altijd met onderhoud te maken (ref. citaat Rubenb)...
Het hele "matrixbordensysteem" bestaat uit heel veel onderdelen. Dit loopt van een detector in het wegdek via een kabel naar een of meer onderstations, vanaf daar bekabeld naar de portalen met matrixborden EN naar de verkeerscentrale. Overal in deze onderdelen kan een storing optreden die niet altijd afhankelijk is van onderhoud. Het niet tijdig vervangen van een bepaalde hardware kan inderdaad met onderhoud te maken hebben, maar een storing in software heeft vaak helemaal niets met onderhoud te maken.
Het is net als met je gewone computer: onderhoud is dat je 'm regelmatig even stofzuigt, schoonmaakt en je Windows bijwerkt, maar als je een document niet kunt openen omdat de tekstverwerker het bestand niet herkent, heeft stofzuigen en Windows bijwerken geen zin
In dit geval zijn het vaak lampen (van segmenten) die kapot gaan, dat zijn 'slijtageonderdelen' met een beperkte levensduur, en controle hiervan hoort bij het 'reguliere' onderhoud.
Hier speelde het probleem al maanden (C01 borden die getoond werden), en ik kan me niet voorstellen dat dit niet binnen die tijd opgemerkt is.
Niet om de schuld hiervan direct bij de wegbeheerder te leggen; maar er is gewoon gesneden in het budget van RWS, en dit zijn voorbeelden van de gevolgen hiervan. Onderhoud van complexe dingen als het "Matrixbordensysteem" is duur, en eens in de twee jaar de lampjes controleren/vervangen is duurder dan eens per jaar (fictieve intervallen).
En dat creëert weer onduidelijke en (daardoor) mogelijk gevaarlijke situaties.