Helaas is dat niet zo eenvoudig als het soms lijkt. Het is niet even een gloeilampje dat je eruit draait en er weer opnieuw indraait... Ik ken dit specifieke probleem niet, maar de kans is groot dat in zo'n geval het hele matrixbord vervangen moet worden (de signaalgever in elk geval). Het kan namelijk best zo zijn dat er met de lampmodules zelf niks mis is, maar dat het in een printplaat of ander onderdeeltje zit.
De meeste (oude) matrixborden werken met een aantal halogeenlampen en optische (glasvezel) kabels richting het bord, die hebben een beperkte levensduur. En voornamelijk bij de uitval van bepaalde segmenten, is dat meestal te wijten aan een lamp die kapot is. Het is voor zover ik weet niet mogelijk om aparte segmenten aan te sturen, de verkeerscentrale stuurt enkel aan welk totaalbeeld ze willen hebben, en niet "Een rood rondje, witte auto en rode vrachtwagen".
Om weer even een parallel te trekken met je eigen computer: controleer of vervang jij periodiek je grafische kaart? Vervang je regelmatig je processor? Ik dacht het niet. In het gunstige geval pak je eens in de zoveel tijd de stofzuiger om je ventilatoren schoon te zuigen... En de rest vervang je pas wanneer het kapot gaat, omdat je er vanuit gaat dat zo'n onderdeel vele jaren meegaat. Zo is het met dit soort systemen ook. En als het budget het niet toelaat, dan vervang je iets misschien niet direct, maar later.
Dit zijn niet echt slijtageonderdelen. Een auto is een betere parallel, waar je toch wel er goed aan doet om periodiek je lampen te controleren. Die dingen hebben een (bekende) 'gegarandeerde' levensduur en als je ze niet controleert of vervangt, bestaat de kans dat mensen denken dat je een tegemoetkomende motorrijder bent.
En als je merkt dat één koplamp kapot is, doe je er meestal goed aan om ze beiden te vervangen omdat ze alle twee even lang hebben aangestaan, dus de tweede zal ook aan het eind van zijn leven zijn. Als mijn budget het niet aankan, zou ik eerder met de fiets gaan dan met één koplamp rijden, omdat mensen me kunnen aanzien voor een motorrijder en me frontaal toucheren.
Als je dure toetsenbord kapot gaat en je toevallig nog een oude hebt liggen, hoef je niet direct een nieuwe te kopen....
Juist, als mijn dure toetsenbord kapot gaat, pak ik een oud ding en trek ik de kapotte eruit. In het geval wat ik beschreef had RWS (pas weken na een opmerking/klacht van mij) oude stalen borden geplaatst en de dynamische rijbaanregeling uitgezet, maar wel maanden nadat het eerste 'C01' bord (of rode cirkel) zichtbaar was.