Ik snap de bovenstaande beredenering, maar volgens mij is de basis dat je niet mag rijden op een rijstrook die met een rood kruis is aangegeven, net als dat je niet door een rood verkeerslicht mag rijden. De weggebruiker weet vaak ook wel dat het niet mag, maar doet het toch (onbewust uitgevoerde overtredingen buiten beschouwing) en dat is volgens mij een stukje mentaliteit en egoïsme in de huidige maatschappij. Als ik maar op tijd kom, als ik maar sneller thuis ben, als ik maar ... etc...
Ik en mijn vrouw zijn een paar jaar geleden naar Ierland op vakantie geweest, en hebben daar ook rondgereden in een huurauto. Wat een verschil met Nederland in het gedrag op de weg. De gemiddelde Ier rijd wel hard(er) op de provinciale wegen, zeker dan dat ik het daar durfde op de soms smalle provinciale wegen (vaak zonder berm!), maar als je er als toerist voor zit, ze blijven netjes achter je rijden, bumperkleven niet, toeteren niet etc. Als je ze de gelegenheid geeft om in te halen door even aan de kant te gaan, dan doen ze dit, maar wat een verademing.