Tegenwoordig zie je gewoon steeds vaker dat het in de eerste plaats asociaal gedrag is.
Vaak is het zo dat mensen wel degelijk het rode kruis gezien hebben. Alleen komt het wel makkelijk uit dat daar niemand rijdt. En vervolgens rijden ze zelf een heel stuk over een afgesloten rijbaan om toch maar zo ver mogelijk te komen. Liefst een paar meter voor het ongeval/politie auto/Rijkswaterstaat etc. Dat ze hiermee anderen in gevaar brengen komt ook niet in ze op.
Als we nu zorgen dat er bij zulke rode kruizen camera's naast hangen die je gelijk op kenteken beboeten zal het aantal vast wel iets afnemen. (Ik dacht dat hier inmiddels al live mee getest werd?)
Het is vaak genoeg ook wel onduidelijk hoor. Ik beschouw mezelf als een pro-actieve rijder, maar soms wordt er ook wel met de pet naar gegooid door aannemers. Heb zelf wel eens meegemaakt dat ik ineens op een baanvak reed met twee banen een rood kruis (zonder pijlen), gemeld bij RWS, was een foutje van de aannemer.
En onlangs vlak voor een afrit dat de meest rechter rijstrook afgekruisd, vlak voor de afrit stonden er pylonen leidend naar de afrit, maar formeel gezien moest je daarvoor het rode kruis negeren.