Weggebruikers negeren ❌ rode kruizen ❌

Auteur Topic: Weggebruikers negeren ❌ rode kruizen ❌  (gelezen 389866 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,953
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #450 Gepost op: 31 mei 2013, 00:21:02
Ja, doek Rijkswaterstaat meteen op! De filesignalering werkt voornamelijk d.m.v. detectielussen in het asfalt; als dat detecteert dat het verkeer stil staat zorgt het systeem dat aan de staart van de file de signalering aangaat.

Als er 50 op de borden staat, is dat de vmax!! En geen adviessnelheid! Meeste mensen rijden dan meteen weer 70-80 wanneer er een gaatje is ... (nu komt het) en moeten dan weer in de ankers... omdat er iemand 50 rijdt voor hen.....

Dus wie veroorzaken nou die ongevallen in de file...


Sasla

  • Verkeerskundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 668
Reactie #451 Gepost op: 31 mei 2013, 00:22:33
Citaat van: DDV link=msg=1168299 date=1369951805
Opvallend is dat Rijkswaterstaat m.n. op de A76 regelmatig [tijdens de spits] met de lampjes boven de weg aan het "spelen" is, over stukken van 5 tot 10 km. 50 zonder enige aanwijsbare reden !!!  >:( gevolg : filevorming  >:( én ongelukken !

Mensen die ter plekke bekend zijn negeren dit gedoe onderhand  >:D, met alle gevaarlijke situaties voor mensen die ter plekke niet bekend zijn en 50 gaan rijden tot gevolg  98uiye, ook de bekruising van rijstroken wordt daardoor door sommigen niet meer serieus genomen met alle gevaarlijke gevolgen als er werkelijk wat aan de hand is [ik heb nog niet gezien dat er zonder noodzaak werd bekruist dus ben dan extra op mijn hoede  998765].

De reden dat er soms met snelheden wordt 'gespeeld' is de algemene doorstroming op het wegennet. Wanneer er op een knooppunt of weggedeelte een zware file dreigt te ontstaan, wordt er op een aansluitende weg nog wel eens de snelheid verlaagd om erger te voorkomen; door een lagere snelheid, zullen er minder voertuigen per minuut het drukke wegvak binnenkomen. Een ander middel om de druk te verlagen, is om een rijstrook af te kruisen op een toeleidende weg. De doorstroming zal in dit geval dus juist toenemen door een (kleine) file te veroorzaken op een andere weg.
Maar ja, dan moeten we wel allemaal gehoor geven aan de rode kruizen ::)

Ik kan overigens heel goed begrijpen dat weggebruikers zonder verkeerskundige achtergrond, dit als ontzettend vervelend en onnodig beschouwen. Jammer genoeg gaat hierbij de geloof waardigheid van matrixborden in het algemeen, en rode kruizen in het bijzonder, wel erg ver naar beneden.


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,953
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #452 Gepost op: 31 mei 2013, 00:25:08
Enfin... voor iedereen die toch écht over een rijstrook gaat die afgekruisd is; doe wat je niet laten kan. In Amsterdam weten ze je te vinden...

Citaat van: Jim1 link=msg=1165003 date=1369233379
Aldaar heb ik 330 kentekens opgeschreven voor het rode kruis.
(...)
Enkele voertuigen kregen ook een bon voor het rijden over de vluchtstrook, deze kwamen tussen de kegels door....
(...)
Het salaris van veel collega's is dus betaald die dag.


Sasla

  • Verkeerskundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 668
Reactie #453 Gepost op: 31 mei 2013, 00:28:13
Citaat van: Haageneesch link=msg=1168301 date=1369952462
Ja, doek Rijkswaterstaat meteen op! De filesignalering werkt voornamelijk d.m.v. detectielussen in het asfalt; als dat detecteert dat het verkeer stil staat zorgt het systeem dat aan de staart van de file de signalering aangaat.

Als er 50 op de borden staat, is dat de vmax!! En geen adviessnelheid! Meeste mensen rijden dan meteen weer 70-80 wanneer er een gaatje is ... (nu komt het) en moeten dan weer in de ankers... omdat er iemand 50 rijdt voor hen.....

Dus wie veroorzaken nou die ongevallen in de file...

Hier moet ik je toch in het ongelijk stellen. Dat de matrixborden met lussen in het wegdek werken, klopt helemaal. En ja: het is inderdaad de maximumsnelheid die aangegeven wordt, en niet de adviessnelheid. Tot zover de wetgeving, nu de praktijk:
Weet je wanneer de matrixborden geen 50 km/h meer aangeven? Als de snelheid van het verkeer bóven de 50km/h uitkomt. Met andere woorden: zolang iedereen zich keurig aan die 50 km/h houdt, zullen de matrixborden nooit meer uitgaan en er dus altijd langzaam gereden worden. Het is dus eigenlijk heel erg vreemd dat je de maximumsnelheid moet overschrijden, om de snelheidsbeperking op te heffen.

Tsja, techniek en regelgeving: het blijft een apart verhaal ::)


zijlvaart67

  • Verkeerspolitie
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 395
Reactie #454 Gepost op: 31 mei 2013, 07:59:35
Zo werkt het systeem ook niet. De Vmax wordt aangegeven om een (nagenoeg) stilstaande file op te lossen. Zodra dat het geval is, gaat de max snelheid voor het aanrijdende verkeer meteen weer omhoog.  De computer berekent namelijk de max snelheid om de file op te lossen en niets anders. De keuze is alleen beperkt tot '50', '70' of niets.

Een computer in 2013 is wel tot deze berekening in staat..
העבר שלי הוא כהה כמו העתיד שלי


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #455 Gepost op: 31 mei 2013, 10:43:39
Citaat van: zijlvaart67 link=msg=1168341 date=1369979975
Zo werkt het systeem ook niet. De Vmax wordt aangegeven om een (nagenoeg) stilstaande file op te lossen. Zodra dat het geval is, gaat de max snelheid voor het aanrijdende verkeer meteen weer omhoog.  De computer berekent namelijk de max snelheid om de file op te lossen en niets anders. De keuze is alleen beperkt tot '50', '70' of niets.
(...)
Mag ik vragen waar u deze informatie vandaan heeft?

Want voor zover ik met mijn kennis van MTM (het signaleringssysteem) kan vertellen doen matrixborden helemaal niks met een berekende maximumsnelheid. Ook is het doel van de matrixborden niet om de files op te lossen, maar om de filestaart te "beveiligen" tegen secundaire ongevallen (inrijden op een file). Om de terechte opmerkingen van Sasla verder aan te vullen: deze functionaliteit heet ook niet voor niets Automatische Incident Detectie (AID). Zodra de gemiddelde snelheid op een meetpunt onder de 30 km/u komt, gaan de voorgaande portalen automatisch in de bekende AID-sequentie: een 70 met flashers, een 50 met flashers en tot slot een 50 zonder flashers. Mocht een meetpunt stroomopwaarts vervolgens ook onder de 30 km/u gemiddeld duiken, dan worden vanaf dat punt weer de voorgaande portalen geactiveerd. Pas zodra een meetpunt boven de 50 km/u gemiddeld komt, worden de borden 50 zonder flashers uitgeschakeld. Hier komt de verkeerscentrale niet tussen, dit is een volledig automatisch proces.

Wat wel een mogelijkheid is, is dat de verkeerscentrale een handmatige maatregel instelt. Hierbij is het niet ondenkbaar dat er gegeven de intensiteiten op een wegvak en de omliggende wegvakken, een bepaalde ideale maximumsnelheid kan worden berekend. Zonder in detail te willen treden (dan zou ik verkeersstroomtheorie gaan uitleggen): dit heeft te maken met het verband tussen de hoeveelheid voertuigen op het wegvak, de snelheid en de afstand die ze tot elkaar rijden. De meest ideale snelheid, waarbij de capaciteit het hoogst is, ligt hierbij overigens tussen de 80 en 90 km/u, na de zogeheten capaciteitsval (capacity drop) gaat dit terug naar ongeveer 50 km/u en is een ingreep zinloos. Het liefst zou bij grote drukte dus een snelheid van 90 km/u worden ingesteld. De borden 70 en 50 dienen in dat verband geen doel, aangezien de capaciteit hierbij lager is.

Citaat van: DDV link=msg=1168299 date=1369951805
Opvallend is dat Rijkswaterstaat m.n. op de A76 regelmatig [tijdens de spits] met de lampjes boven de weg aan het "spelen" is, over stukken van 5 tot 10 km. 50 zonder enige aanwijsbare reden !!!  >:( gevolg : filevorming  >:( én ongelukken !

Mensen die ter plekke bekend zijn negeren dit gedoe onderhand  >:D, met alle gevaarlijke situaties voor mensen die ter plekke niet bekend zijn en 50 gaan rijden tot gevolg  98uiye, ook de bekruising van rijstroken wordt daardoor door sommigen niet meer serieus genomen met alle gevaarlijke gevolgen als er werkelijk wat aan de hand is [ik heb nog niet gezien dat er zonder noodzaak werd bekruist dus ben dan extra op mijn hoede  998765].
Ik ken de situatie op de A76 niet, maar de beschrijving lijkt op een schokgolf effect, waarbij een stilstaand of langzaam rijdend blok zich verplaatst over de snelweg zonder duidelijke kop van de file. Hierbij blijft de lengte van de file min of meer gelijk, en verschuift de kop en de staart met min of meer dezelfde snelheid stroomopwaarts. Hierdoor rijd je als automobilist de filegolf in, en even later dus weer uit, en waarschijnlijk een paar kilometer verder de volgende golf in, en even later weer uit, en zo verder. Omdat de Automatische Incident Detectie al deze golven individueel oppikt, gaat de AID dus telkens aan en uit voor iedere golf die voorbij komt. De automobilist ziet dat als "spelen" met de knoppen, maar feitelijk doet de verkeerscentrale helemaal niets.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,953
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #456 Gepost op: 31 mei 2013, 10:46:51
Citaat van: Sasla link=msg=1168306 date=1369952893
Hier moet ik je toch in het ongelijk stellen.
Bijna vergeten: Info komt van een WIS. Zal wel wat zijn blijven haken bij het schrijven :)
Citaat van: Sasla link=msg=1168306 date=1369952893
Tsja, techniek en regelgeving: het blijft een apart verhaal ::)
Echt hoge snelheden haal ik niet in de ochtendspits... en overal waar ik 70 kan rijden.. sta ik 100 meter verder weer stil, ipv dat ik rustig door rol. Ach, techniek :p


zijlvaart67

  • Verkeerspolitie
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 395
Reactie #457 Gepost op: 31 mei 2013, 13:08:05
Citaat van: Lt. Col. Me link=msg=1168387 date=1369989819
Mag ik vragen waar u deze informatie vandaan heeft?
Van een supervisor (of hoe ze daar ook mogen heten) van RWS. Deze vertelde mij dat het systeem een stuk intelligenter in elkaar stak dan dat iedereen zou verwachten..

Het klonk mij niet onlogisch in de oren en mocht 't toch anders zijn; als ik lieg, dan lieg ik in commissie..
העבר שלי הוא כהה כמו העתיד שלי


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #458 Gepost op: 31 mei 2013, 13:51:16
@Zijlvaart: ah, dan heb ik wel een idee hoe u aan de informatie bent gekomen, inderdaad  0098

In dat opzicht heeft u ook wel gelijk; het systeem als geheel is veel intelligenter dan de (soms heel oude) troep boven de weg doet lijken. De verkeerscentrales hebben in de aansturing van de matrixborden ook heel veel mogelijkheden met kruizen, pijlen, snelheidsdekens, enzovoort. Voor zover ik weet is dat allemaal "handwerk", ofwel op basis van een (al of niet voorgeprogrammeerd) scenario in de software. De 70 en 50 borden die oplichten als filestaartbeveiliging is een volledig automatisch systeem, tenzij dit recentelijk helemaal gewijzigd is, maar dat dacht ik niet. Ik zal eens kijken of ik de meest recente documentatie kan verkrijgen.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,430
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #459 Gepost op: 31 mei 2013, 15:38:56
Grinnik....

Rode kruizen negeren is dus de schuld van het systeem.

Stierenexcament.

Het systeem stuurt de auto niet en bedient ook het gaspedaal in die auto niet.
Er zijn altijd meningen in elke discussie die de verantwoordelijkheid van eigen handelen graag ergens anders neer leggen. We noemen het ook wel afschuifsysteem.

En door...