Zo werkt het systeem ook niet. De Vmax wordt aangegeven om een (nagenoeg) stilstaande file op te lossen. Zodra dat het geval is, gaat de max snelheid voor het aanrijdende verkeer meteen weer omhoog. De computer berekent namelijk de max snelheid om de file op te lossen en niets anders. De keuze is alleen beperkt tot '50', '70' of niets.
(...)
Mag ik vragen waar u deze informatie vandaan heeft?
Want voor zover ik met mijn kennis van MTM (het signaleringssysteem) kan vertellen doen matrixborden helemaal niks met een berekende maximumsnelheid. Ook is het doel van de matrixborden niet om de files op te lossen, maar om de filestaart te "beveiligen" tegen secundaire ongevallen (inrijden op een file). Om de terechte opmerkingen van Sasla verder aan te vullen: deze functionaliteit heet ook niet voor niets Automatische Incident Detectie (AID). Zodra de gemiddelde snelheid op een meetpunt onder de 30 km/u komt, gaan de voorgaande portalen automatisch in de bekende AID-sequentie: een 70 met flashers, een 50 met flashers en tot slot een 50 zonder flashers. Mocht een meetpunt stroomopwaarts vervolgens ook onder de 30 km/u gemiddeld duiken, dan worden vanaf dat punt weer de voorgaande portalen geactiveerd. Pas zodra een meetpunt boven de 50 km/u gemiddeld komt, worden de borden 50 zonder flashers uitgeschakeld. Hier komt de verkeerscentrale niet tussen, dit is een volledig automatisch proces.
Wat wel een mogelijkheid is, is dat de verkeerscentrale een handmatige maatregel instelt. Hierbij is het niet ondenkbaar dat er gegeven de intensiteiten op een wegvak en de omliggende wegvakken, een bepaalde ideale maximumsnelheid kan worden berekend. Zonder in detail te willen treden (dan zou ik verkeersstroomtheorie gaan uitleggen): dit heeft te maken met het verband tussen de hoeveelheid voertuigen op het wegvak, de snelheid en de afstand die ze tot elkaar rijden. De meest ideale snelheid, waarbij de capaciteit het hoogst is, ligt hierbij overigens tussen de 80 en 90 km/u, na de zogeheten capaciteitsval (capacity drop) gaat dit terug naar ongeveer 50 km/u en is een ingreep zinloos. Het liefst zou bij grote drukte dus een snelheid van 90 km/u worden ingesteld. De borden 70 en 50 dienen in dat verband geen doel, aangezien de capaciteit hierbij lager is.
Opvallend is dat Rijkswaterstaat m.n. op de A76 regelmatig [tijdens de spits] met de lampjes boven de weg aan het "spelen" is, over stukken van 5 tot 10 km. 50 zonder enige aanwijsbare reden !!! gevolg : filevorming én ongelukken !
Mensen die ter plekke bekend zijn negeren dit gedoe onderhand , met alle gevaarlijke situaties voor mensen die ter plekke niet bekend zijn en 50 gaan rijden tot gevolg , ook de bekruising van rijstroken wordt daardoor door sommigen niet meer serieus genomen met alle gevaarlijke gevolgen als er werkelijk wat aan de hand is [ik heb nog niet gezien dat er zonder noodzaak werd bekruist dus ben dan extra op mijn hoede ].
Ik ken de situatie op de A76 niet, maar de beschrijving lijkt op een schokgolf effect, waarbij een stilstaand of langzaam rijdend blok zich verplaatst over de snelweg zonder duidelijke kop van de file. Hierbij blijft de lengte van de file min of meer gelijk, en verschuift de kop en de staart met min of meer dezelfde snelheid stroomopwaarts. Hierdoor rijd je als automobilist de filegolf in, en even later dus weer uit, en waarschijnlijk een paar kilometer verder de volgende golf in, en even later weer uit, en zo verder. Omdat de Automatische Incident Detectie al deze golven individueel oppikt, gaat de AID dus telkens aan en uit voor iedere golf die voorbij komt. De automobilist ziet dat als "spelen" met de knoppen, maar feitelijk doet de verkeerscentrale helemaal niets.