Weggebruikers negeren ❌ rode kruizen ❌

Auteur Topic: Weggebruikers negeren ❌ rode kruizen ❌  (gelezen 387617 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,953
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #530 Gepost op: 5 september 2013, 10:09:16
Citaat van: HIT link=msg=1198695 date=1378365001
Volgens mij is er wel een artikel voor het weghalen/verplaatsen en/of onbevoegd plaasen/verwijderen van wegmaterialen. Maar dat zou ik moeten opzoeken.
Dat geldt dan als de weg fysiek afgesloten zou zijn, niet als ik er tussen de hekken door kan. Of zie ik dat verkeerd?


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Reactie #531 Gepost op: 5 september 2013, 15:20:30
Citaat van: Haageneesch link=msg=1198706 date=1378368556
Dat geldt dan als de weg fysiek afgesloten zou zijn, niet als ik er tussen de hekken door kan. Of zie ik dat verkeerd?

Dat zie je inderdaad verkeerd, nergens staat namelijk dat het fysiek moet zijn. Wel staat er een stukje in het BABW en volgens mij het RVV over aan welke kant men verkeersbakens dient te passeren.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


moppersmurf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,460
  • uit respect!
    • Asterix' returns for Charlie
Reactie #532 Gepost op: 6 september 2013, 00:24:53
Ik heb zowel het RVV als de WVW nog eens door zitten spitten en ik kan echt nergens iets vinden over het strafbaar zijn van het negeren van een wegafzetting, uitgezonderd dan uiteraard de rode matrixkruizen. Aanwijzingen kunnen alleen gegeven worden met de mond, gebaren of politie transparant. Pilonnen vallen niet onder verkeerstekens, en een witte pijl op een Drip is maar een witte pijl waaraan geen gehoor behoeft te worden gegeven.

Ik heb ondertussen ook antwoord van de deskundigen. En het antwoord is teleurstellend: het negeren van een of meerdere rode matrix kruizen en het doorrijden ondanks een daadwerkelijke afzetting middels pilonnen is géén artikel 130 waardig. Indien daar nog een overtreding bijkomt, is het wel verzwarend en zal het CBR sneller een 130 procedure starten.  

Dus indien een automobilastig handig denkt te zijn, keurig over de vrije rijbaan rijdt en op het laatste moment een puntstuk pakt om toch de afgesloten verbindingsweg op te rijden kan je hem niks maken (op de mini na) tenzij hij vervolgens na enkele meters afgelegd te hebben nog onder een rood matrix kruis doorrijdt. Dan is het hangen en een cursus volgen.

Al met al: die pilonnen hebben dus geen enkele waarde uitgezonderd dat het voor het gros van de automobilisten een (extra)drempel is om de weg op te rijden.

Mijn oplossing: vervang de witte pijl op een Drip voor een electronische afbeelding van een gesloten verklaring (C2), zet de rws wagen met Drip zodanig weg dat zodra men door de afzetting rijdt men de Drip moet passeren en je hebt twee op elkaar volgende overtredingen.

Tis roeien met de riemen die je hebt.
in het kader van censuur mag ik niet zeggen wat ik denk, dus vat ik het samen; de wereld is groter dan die ene m2 die jij inneemt, denk daar ook eens


Sasla

  • Verkeerskundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 668
Reactie #533 Gepost op: 6 september 2013, 00:33:55
RWS + brandweer standaard opklapbaar C1 / C2 bord meegeven in de wagen misschien een optie? Of inderdaad op de lichtkrant afbeelden. Vraag me van dat laatste overigens ook de juridische haalbaarheid af...


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #534 Gepost op: 6 september 2013, 00:41:55
ik ben ook wel eens een situatie tegen gekomen onderweg waarbij ik twijfelde over hoe het zou zitten.

Locatie was de A2 den Bosch Eindhoven, ze zijn daar aan het werken om het van 2 naar 3 banen te maken. 's nachts is er regelmatig maar 1 baan open ivm de werkzaamheden.

Ik rij, en kom de volgende situatie tegen:
-Portaal 1: snelheid wordt omlaag gebracht met de elektronische borden naar 90 op beide rijstroken
-Portaal 2: snelheid omlaag naar 70, beide rijstroken
-portaal 3: op de matrix voor rijstrook 1 "70" op die van rijstrook 2 een verdrijvingspijl naar links.
-portaal 4: rijstrook 1 "70" rijstrook 2 "rood kruis"
Nog geen 100 meter later, nog zeker 600 meter voor de eerste fysieke afzetting zit echter de afrit Best. De fysieke afzetting kwam pas een meter of 100 a 200 na de afrit. Had ik daar die afrit nog mogen pakken of niet? Nu hoefde ik niet in best te zijn, dus dat scheelde mij een Dillema ;-) maar goed, het was logisch dat het rode kruis daar al stond, immers een volgend portaal zou te dicht op de afzetting geweest zijn en het was daar erg duidelijk dat het kruis bij die afzetting hoorde.  Maar goed, om die afrit te pakken, die dus niet afgezet was, zou je dus wel even over rijstrook 2 moeten, die al wel afgekruist was voor die afzetting enkele honderden meters verder.


zijlvaart67

  • Verkeerspolitie
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 395
Reactie #535 Gepost op: 6 september 2013, 01:23:30
En dat vind ik een veel belangrijker dilemma, de €220,- voor het rode kruis vind ik voldoende straf.

Het feit dat Rws het feitelijk toestaat dat men een 'rood kruis' mag negeren om een afrit te pakken is veel erger; eigenlijk werken ze mee aan een vorm van 'burgerlijke ongehoorzaamheid'. Daargelaten of 't überhaupt strafbaar is (ik mag ook een doorgetrokken streep overschrijden om af te slaan), maar de insteek is in de basis al verkeerd.

Helaas is het wel zo dat je veel ruimte nodig hebt om een goede afzetting op te bouwen en die ruimte loopt nou eenmaal vaak langs afslagen. Ik zou ook geen goede oplossing weten, anders dan radicaal de afslagen dichtgooien. 'Dan rijd je maar 15 km om, een rood kruis is heilig'.
העבר שלי הוא כהה כמו העתיד שלי


Arno-BN

  • Eerste hulpverlener, NHT, RK Biker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 515
  • Eerste hulpverlener, NHT, RK Biker
Reactie #536 Gepost op: 6 september 2013, 07:15:05
Citaat van: auditor link=msg=1198997 date=1378420915
Nog geen 100 meter later, nog zeker 600 meter voor de eerste fysieke afzetting zit echter de afrit Best. De fysieke afzetting kwam pas een meter of 100 a 200 na de afrit. Had ik daar die afrit nog mogen pakken of niet? Nu hoefde ik niet in best te zijn, dus dat scheelde mij een Dillema ;-) maar goed, het was logisch dat het rode kruis daar al stond, immers een volgend portaal zou te dicht op de afzetting geweest zijn en het was daar erg duidelijk dat het kruis bij die afzetting hoorde.  Maar goed, om die afrit te pakken, die dus niet afgezet was, zou je dus wel even over rijstrook 2 moeten, die al wel afgekruist was voor die afzetting enkele honderden meters verder.
Ik heb exact hetzelfde gehad, maar dan een stukje verder. Ik moest een afslag hebben volgens jouw vraagstelling. Ik heb het risico niet genomen en de afslag erna genomen en gekeerd. 10 minuten om versus 227 euro storten in het begrotingstekort was snel besloten :D


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Reactie #537 Gepost op: 6 september 2013, 07:30:01
Citaat van: auditor link=msg=1198997 date=1378420915
ik ben ook wel eens een situatie tegen gekomen onderweg waarbij ik twijfelde over hoe het zou zitten.

Locatie was de A2 den Bosch Eindhoven, ze zijn daar aan het werken om het van 2 naar 3 banen te maken. 's nachts is er regelmatig maar 1 baan open ivm de werkzaamheden.

Ik rij, en kom de volgende situatie tegen:
-Portaal 1: snelheid wordt omlaag gebracht met de elektronische borden naar 90 op beide rijstroken
-Portaal 2: snelheid omlaag naar 70, beide rijstroken
-portaal 3: op de matrix voor rijstrook 1 "70" op die van rijstrook 2 een verdrijvingspijl naar links.
-portaal 4: rijstrook 1 "70" rijstrook 2 "rood kruis"
Nog geen 100 meter later, nog zeker 600 meter voor de eerste fysieke afzetting zit echter de afrit Best. De fysieke afzetting kwam pas een meter of 100 a 200 na de afrit. Had ik daar die afrit nog mogen pakken of niet? Nu hoefde ik niet in best te zijn, dus dat scheelde mij een Dillema ;-) maar goed, het was logisch dat het rode kruis daar al stond, immers een volgend portaal zou te dicht op de afzetting geweest zijn en het was daar erg duidelijk dat het kruis bij die afzetting hoorde.  Maar goed, om die afrit te pakken, die dus niet afgezet was, zou je dus wel even over rijstrook 2 moeten, die al wel afgekruist was voor die afzetting enkele honderden meters verder.
In dit geval is eigenlijk de aannemer lui. Want de bedoeling is dat je inderdaad gewoon begint na het eerste rode kruis en dan in de afzetting een uitvoeger kegelt met daar in het puntstuk een bord "uit".
En anders een tekstwagen met de tekst "afrit x vrij".
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #538 Gepost op: 6 september 2013, 07:36:22
Citaat van: zijlvaart67 link=msg=1199004 date=1378423410
En dat vind ik een veel belangrijker dilemma, de €220,- voor het rode kruis vind ik voldoende straf.

Het feit dat Rws het feitelijk toestaat dat men een 'rood kruis' mag negeren om een afrit te pakken is veel erger; eigenlijk werken ze mee aan een vorm van 'burgerlijke ongehoorzaamheid'. Daargelaten of 't überhaupt strafbaar is (ik mag ook een doorgetrokken streep overschrijden om af te slaan), maar de insteek is in de basis al verkeerd.

Helaas is het wel zo dat je veel ruimte nodig hebt om een goede afzetting op te bouwen en die ruimte loopt nou eenmaal vaak langs afslagen. Ik zou ook geen goede oplossing weten, anders dan radicaal de afslagen dichtgooien. 'Dan rijd je maar 15 km om, een rood kruis is heilig'.
En daarbij komt: bij snelwegen met een gesloten spitsstrook (dus een vluchtstrook die als rijstrook gebruikt kan worden maar op dat moment met rode kruizen "gesloten" is), moet je bij het invoegen op de reguliere rijstroken dus de met rode kruizen gesloten spitsstrook overschrijden.

Dat zou er op kunnen duiden dat je een rijstrook voorzien van een rood kruis wel mag oversteken, maar niet mag berijden...
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,953
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #539 Gepost op: 6 september 2013, 07:41:52
Lt. Col. Me:

Er zijn plekken in Nederland van welke ik weet dat er 2-3 portalen achter elkaar géén rood kruis op de gesloten spitsstrook (tussen 'open' rijstroken en in/uitvoegstrook) staan ter hoogte van de in-/uitvoegstrook. Dat is dus ook iets wat blijkbaar verschilt per situatie/lokatie.