Weggebruikers negeren ❌ rode kruizen ❌

Auteur Topic: Weggebruikers negeren ❌ rode kruizen ❌  (gelezen 385290 keer)

0 gebruikers (en 15 gasten bekijken dit topic.

mark hes

• Senior gebruiker
Reactie #760 Gepost op: 20 augustus 2014, 23:13:29
Citaat van: Bert65 link=msg=1290657 date=1408567827
Op en langs de afgekruiste rijstroken stonden (nog) geen pilonnen. Het idee is dan waarschijnlijk dat de afrit open is maar daar kan je dus niet op een legale wijze gebruik van maken. Was dit een momentopname (en was ik voor de pilonnen en de aanwijzingsborden) of had men een foutje gemaakt met afkruizen?

Een kennis van me beweerde dat je wel de afrit mag nemen ook al is de rijstrook waar je overheen moet om er te komen afgekruist, ik ben eigenlijk wel benieuwd of dit ook klopt.

Dion

• Senior gebruiker
Reactie #761 Gepost op: 20 augustus 2014, 23:27:06
Citaat van: Art. 73 RVV
Bij rijstrooklichten betekent:
b. rood kruis: de rijstrook mag niet worden gebruikt. De vluchtstrook mag alleen in noodgevallen worden gebruikt;
Dat hangt af van de interpretatie van 'gebruiken'. Mijnziens is er bij over heen rijden om de afrit te nemen ook sprake van gebruiken, waardoor het niet toegestaan zou zijn. Maar de meningen verschillen daar inderdaad over. Volgens mij is er ook nog geen jurisprudentie over.

Haageneesch

• Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #762 Gepost op: 20 augustus 2014, 23:32:40
Citaat van: Dion link=msg=1290661 date=1408570026
Dat hangt af van de interpretatie van 'gebruiken'. Mijnziens is er bij over heen rijden om de afrit te nemen ook sprake van gebruiken, waardoor het niet toegestaan zou zijn. Maar de meningen verschillen daar inderdaad over. Volgens mij is er ook nog geen jurisprudentie over.
Als de Zweedse gigant in Delft druk is, gaat er op de A13 ri R'dam een kruis op de rechter rijstrook. Daarna worden er z.s.m. maatregelen geplaatst (lees; fysieke afsluiting). Maar ja; neem je dan de afrit, krijg je onderaan de afrit een aandenken aan je bezoekje.

Dion

• Senior gebruiker
Reactie #763 Gepost op: 20 augustus 2014, 23:34:13
Citaat van: Haageneesch link=msg=1290663 date=1408570360
Als de Zweedse gigant in Delft druk is, gaat er op de A13 ri R'dam een kruis op de rechter rijstrook. Daarna worden er z.s.m. maatregelen geplaatst (lees; fysieke afsluiting). Maar ja; neem je dan de afrit, krijg je onderaan de afrit een aandenken aan je bezoekje.
Zoals het hoort dus  O0

Nick

• Senior gebruiker
Reactie #764 Gepost op: 21 augustus 2014, 00:01:35
Citaat van: Dion link=msg=1290661 date=1408570026

Ik ben wel benieuwd waarom er geen sprake zou zijn van 'gebruiken'.
Senior GGP / Oost-Brabant

Bert65

• Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
Reactie #765 Gepost op: 21 augustus 2014, 00:06:32
Daarom dus, ik volg de rijstrook niet maar ik gebruik de rijstrook wel om over te steken naar de afrit. Ik volg de visie van Dion wel.

Frank.

• Hoofdagent
  • Senior gebruiker
Reactie #766 Gepost op: 21 augustus 2014, 00:15:44
In Blik op de Weg heeft een (volgens mij Haagse) insecteur een keer zijn zienswijze gegeven over het gebruik van een busstrook. Hij stelde dat bijvoorbeeld een voorgesoorteerd voertuig voorbijrijden over een busstrook niet viel onder gebruiken. Of dat slechts zijn interpretatie was of gebaseerd op jurisprudentie weet ik niet, maar dat zou je door kunnen trekken naar een afgekruisde rijstrook.

Mijn interpretatie: een kruis is een kruis, dus rijden op die strook is verboden. Dus ook niet doorkruizen.

Maar ik snap ook het knelpunt. Bij een pech- of ongeval wordt vaak al ver vantevoren afgekruisd. Als daar net je afrit tussen zit is dat balen. Ik ben echter van mening dat het niet aan een weggebruiker is om het doel van een kruis te 'interpreteren'.

Nick

• Senior gebruiker
Reactie #767 Gepost op: 21 augustus 2014, 00:18:48
Daarom dus? Waar doel je op?

(In mijn optiek is het niet toegestaan om over een afgekruiste rijstrook te rijden om een afslag te nemen. Dion benoemt dat er discussie op dit punt is mbt 'gebruik'. Ik ben benieuwd welke argumenten gebruikt worden door degenen die menen dat een dergelijke casus niet onder 'gebruiken' valt. )
Senior GGP / Oost-Brabant

HIT

• Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
    • Harm Infra Transport
Reactie #768 Gepost op: 21 augustus 2014, 01:03:30
Even een uitleg die wordt gegeven door het CROW en wordt gevolgd door de meeste OvJ's:

Wanneer er een uitrit is aangegeven door middel van bord BB01t ( http://www.hrgroep.nl/Assortiment_HR_Groep/Verkeersveiligheid/Wegbebakening_tijdelijk/Werk_in_Uitvoering_borden/BB01t/ ) en de weg daadwerkelijk zo is gekegeld als uitrit en/of wanneer boven de uitvoegende strook de matrixborden een snelheid of groene pijl aangeven dan is het vrij om de rood gekruiste en/of afgezette rijstroken over te steken.

In jouw geval stond er op de rijstrook naast de uitvoeger een snelheid aangegeven en is de enige manier om er te komen via de gekruiste rijstroken en als er geen afzetting staat dan mag je dus over de gekruiste rijstroken heen naar de rijstrook die open is voor het verkeer.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.

Bert65

• Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
Reactie #769 Gepost op: 21 augustus 2014, 09:37:05
Dank voor de uitleg Hit, maar het komt vreemd over om dat zo te mogen doen.