Beste Mopper,
Net als dat ik jou lees mag je dat van mij ook lezen. Ik weet uit ervaring dat de meeste van deze zaken voor het rode kruis voor het verlaten van een "vrije" in- uitvoegstrook via een rood gekruiste rijstrook worden geseponeerd. En met als redenatie dat wanneer deze niet gebruikt mogen worden deze ook zouden zijn afgesloten, en om deze te bereiken je de rijstrook niet vervolgd maar kruist.
Zoals jij al zegt jij herhaalt jezelf en ik ook, en zolang de zaken niet worden uitgevochten voor een rechter zal er ook geen jurisprudentie over volgen.
Het spijt me echt maar kan je het nog herinneren: najaar 2013 beetje storm in Nederland? Weet je nog... er knappen wat boompjes door de wind en die vallen op de snelweg etc etc
Dat heeft een hele hoop bestuurders een bon opgeleverd omdat zij de afslag Amstelveen wèl wilden nemen terwijl die alleen bereikbaar was over een afgekruisde rijstrook met bots èn pilonnen (en de brandweer die daar bomen stond te zagen). Justitie had echt zeer weinig begrip voor de bestuurders en nog geen 5% is geseponeerd.
Echt! Als ik de luchtmobiele brigade had mogen inschakelen dan hadden ze absoluut genoeg schietschijven gehad om voor een jaar de certificaten te behalen.
Maar goed daarbij gaat het er niet om of het nou wel of nou niet mag. Als je het niet zeker weet moet je het niet doen en zeker niet als het eigen belang zwaarder weegt dan het algemene belang want dan kan het wel eens een beetje pijn gaan doen in de portemonee. Zo'n kruis boven het wegdek is niet voor niks rood: dat geeft wat aan. Net als een rood verkeerslicht daar is rood ook rood en heeft een camera ook geen begrip voor "jouw" situatie.
Maar even een stap verder: als het zover gaat komen dan is het dus straks misschien 1000 euro voor het gebruik van een rijstrook waar een rood kruis boven staat. En eventueel is het zelfs dààààg rijbewijs omdat je het geld niet op kan hoesten. Doe het nou gewoon NIET! Wat scheelt het aan tijd? 5 of 10 minuten? Een goeie advocaat verdient nog minder in die tijd en waarom zal je dat soort gasten dat bedrag gunnen als je het zelf niet kan missen??!!
Stel nou dat je echt die onbedwingbare drang hebt om een rood kruis te negeren.... ga dan gerust je gang. Wellicht ben jij dan degene die de spits mag afbijten bij de rechter en kom je daarna 's avonds thuis met een artikel 130 vordering aan je broek, geen baan meer omdat de je een rijbewijs nodig hebt én tref je ook nog een rood kruis in bed....
Echt! ik snap het niet en ik wil het ook niet snappen waarom mensen een simpel rood kruis boven een simpel stukje wegdek negeren omdat ZIJ daar kennelijk iets mee opschieten. Het is te simpel