Dit blijft zo'n fantastische discussie
Iedereen is het er wel over eens dat rode kruizen niet genegeerd mogen worden en dat alle overtreders (zwaar) beboet mogen worden. En toch blijven er jokers die "gewoon" onder een rood kruis door blijven rijden.... of je daar nu 220 euro of 220000 euro boete op zet. Sommigen doen het bewust altijd, sommigen nemen bewust eenmalig een gokje, sommigen begrijpen het gewoon echt niet en sommigen kijken niet verder dan de voorkant van de auto.
Ik snap niet dat de meesten van u bezig blijven met de handhavingsmaatregelen... "het moet zwaarder bestraft worden!". Ja, helemaal mee eens, wat mij betreft door op ieder hectometerpaaltje een agent te zetten, kan mij het schelen... Maar het is een GEGEVEN dat er ALTIJD mensen al of niet bewust onder een rood kruis door zullen rijden, ook als er elke 100 meter een agent staat. Een rood kruis biedt GEEN bescherming, het kruis kan zelf niet voorkomen dat de rijstrook wordt bereden. Net zoals een bord 80 niet zal voorkomen dat mensen wel 150 kunnen rijden.
Als je 100% zeker wilt zijn dat je bescherming hebt, dan moet je die bescherming afdwingen. En als het dan nodig is om de snelweg volledig af te sluiten, dan is dat zo. Ik ben best wel een voorstander van IM en doorstroming, maar als dit ten koste gaat van de veiligheid dan moet daar een rem op. En dan zet je 'm volledig af met botsers, direct na de voorgaande afrit. Niet 2 kilometer eerder met alleen maar rode kruizen.