Ik zie nu pas deze discussie over mijn video. Er is ondertussen zoveel gezegd dat ik niet op alles in kan gaan. Maar eerst even mijn eigen observatie:
Om 06:41 komt de melding op P2000. Zelf had ik vrij lang nodig en was om 07:00 ter plaatse. Het betrof de afrit van de A9 naar de A22. Deze kent een lange enkelbaans uitvoegstrook. Kort voor het puntstuk komt daar links een tweede strook bij. 50 meter voor het puntstuk staat een portaal met twee rode kruizen.
Om 07:00 staan brandweer en ambulance op de linker rijstrook met twee politiewagens op ruime afstand in fend-off. Een derde politiewagen staat op de vluchtstrook. Wie in welke volgorde is gekomen weet ik dus niet.
Op dat moment ging er veel aandacht uit naar het slachtoffer. Er was op dat moment geen verkeer op de afslag. Ik vermoed dat de rode kruizen er toen al op stonden.
De WIS was net gearriveerd toen tot ieders verbazing kwamen er plotseling een aantal auto's aanrijden. De politie is toen begonnen met aanspreken en noteren van kentekens. De WIS is achteruit gereden en heeft zijn wagen neergezet op de linker rijstrook naast het begin van het puntstuk. Op de video zie je dat de wagens langs de WIS over het puntstuk rijden.
Hierop de de WIS nog eens 50 meter achteruit gereden tot onder het portaal met de rode kruizen. Toen de tweede WIS arriveerde is deze op de rechter rijstrook gaan staan. De politiewagens zijn daarna niet verplaatst. Ook zijn er toen geen wagens meer de oprit op gereden. Mogelijk vanwege de aanwezigheid van agenten op het puntstuk.
Over de video:
Het beeld van de twee rode kruizen is inderdaad later gemaakt en in de video naar voren 'geschoven'. Dit gebeurd wel vaker om het verhaal logisch te maken. Op het beeld zie je 2 WIS-wagens. De meeste beelden zijn gemaakt toen er nog maar 1 stond.
Over de commentaren hier op het forum:
De rode kruizen stonden er op, wat de DRIP 500 meter verderop vermelde weet ik niet. Zolang er geen info wordt gegeven dat de rode kruizen vervallen is volgens mij de rijstrook afgesloten. Dat de politiewagens in fendoff een verkeerd beeld geven kan wel zo zijn, maar de rode kruizen zeggen genoeg. Wie over het puntstuk rijd vlak langs de WIS-wagen is gewoon fout bezig. Een mevrouw zei tegen mij dat ze met een rotgang aan kwam rijden en dat die politieagent aanwees dat ze naar rechts moest. Tja, deze mevrouw vond de koers van haar voorganger belangrijker dan zelf opletten en nadenken.
Er is niet gekegeld omdat de berger eerder was verwacht. Er is zelfs over gesproken om de afslag tijdelijk vrij te geven in afwachting van de berger.
En dat uitgerekend iemand als HIT nu komt met allerlei verhalen over wat er fout was vind ik verbazingwekkend. Je hebt rode kruizen en een WIS. Doet het er dan nog toe hoe die politiewagens staan? Formeel misschien niet goed, maar onder het motto 'geef je verstand voorrang' kan je met goed fatsoen daar niet over klagen. Bovendien, vanuit een vrachtwagen zijn de politievoertuigen misschien te zien, vanuit een personenwagen nauwelijks. En een vervolg rood kruis lijkt mij niet nodig als het portaal met rode kruizen op 50 meter voor het puntstuk staat.
En vergeet niet dat wij weten dat die wagens fendoff staan. De gemiddelde automobilist weet niet eens wat fendoff is.
En dat het in andere gevallen verwarrend wordt aangegeven is nooit een argument.
De bekeuring is terecht, invorderen rijbewijs lijkt mij wat overdreven. Beter zou zijn als je iedereen gewoon op de vluchstrook zet en ze pas verder laat rijden als de berger klaar is. Dat is een grotere straf dan een bekeuring ;-) ;-)
Overigens, het slachtoffer heeft twee gebroken rugwervels.