"Ooit bij stil gestaan dat we in de tussentijd misschien het pechgeval/ ongeval/ gewond dier/ rotzooi of wat dan ook weggehaald hebben? En dat achter jou de kruizen uitgaan?"
Dat is de ene kant. Maar hoe vaak ik na een vroege dienst over de A12 richting Utrecht rijd vanuit Den Haag de spitsstroken dichtblijven tot 15.45 uur want dan gaan ze open ondanks dat er geruime tijd ervoor alles in de rij staat. En zo zijn er nog veel meer voorbeelden van.
Dat ben ik deels met je eens, maar files ontstaan niet alleen door verkeersdrukte. Files kunnen allerlei oorzaken hebben, invoegend verkeer/ plotselinge remacties traag inhalen etc etc.
Het grote nadeel van spitstroken is dat ze pas opengaan bij 1350 voertuigen per uur
én nadat het hele traject geschouwd is. Dat zijn harde eisen en dat kan dus als gevolg hebben dat er ondertussen file staat. Het zij zo. Er is maar een moment in een hele week dat spitsstroken dicht zijn: dat is in het weekend. Op alle andere dagen (dus werkdagen) kunnen ze op elk moment van de dag geopend of gesloten worden.
Wat betreft mijn vorige opmerking (ooit bij .... hebben?) dat is ook een van de redenen waarom wij van de
RSA eigenlijk altijd zelf (mits er geen RWS medewerker ter plaatse is) telefonisch contact opnemen met de meldkamer
RWS Wijdeblik om direct bij het wegrijden alle maatregelen opgeheven te krijgen. Als dat via de meldkamer gaat, kost dat minuten! En het uitschakelen van een matrix maatregel kost al 1-2 minuten dus tel maar uit. Via de meldkamer kan het dus zomaar 5 minuten extra kosten.
Wellicht geeft dat weer wat meer duidelijkheid?!
Leuk trouwens die acronymen