Legitimatieplicht

Auteur Topic: Legitimatieplicht  (gelezen 20443 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #60 Gepost op: 2 januari 2005, 22:12:35

Overtreding van het bepaalde in artikel 447e WvSr is opgenomen als feitcode D 517 in de Richtlijn voor strafvordering tarieven en feitomschrijvingen (2003R006).    De overtreding van voornoemd artikel wordt bestraft met een OM-transactie van € 50,- voor volwassenen. Voor jeugdigen van veertien tot zestien jaar is de transactie bepaald op € 25,- .   


Aha...feitcode D 517...dus geen Mulder-feit ;)
Heb het nog even voor je onderstreept ;) Is dus een transactie voor de OvJ.....
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


Target77

  • Gast
Reactie #61 Gepost op: 2 januari 2005, 22:13:34


Heb het nog even voor je onderstreept ;)

Voor mij geheel duidelijk  ;)


Kanarie

  • Gast
Reactie #62 Gepost op: 2 januari 2005, 22:54:51
Ik zie het al; Rechten is helemaal niks voor mij.  :o
(Maar het is zeker nuttige informatie.) ;)


MHL

  • Gast
Reactie #63 Gepost op: 3 januari 2005, 11:25:15
RIJSWIJK - In verscheidene plaatsen in Nederland heeft de politie het afgelopen weekeinde mensen bekeurd die zich niet konden identificeren. Sinds 1 januari is iedereen vanaf 14 jaar verplicht een identiteitsbewijs bij zich te hebben. Nog niet iedereen is daarvan doordrongen.

In Groningen kregen twee fietsers een proces-verbaal omdat ze zich niet konden identificeren. De politie had de twee laten stoppen omdat ze geen licht op hun fiets hadden. Toen agenten hun vroegen een identiteitsbewijs te tonen, kregen ze nul op het rekest. De fietsers moeten 75 euro betalen: 50 voor het ontbreken van een identiteitsbewijs en 25 voor de verlichting.

De politie in Utrecht pakte op nieuwjaarsdag twee jongens van 13 en 16 jaar op na een mislukte poging tot inbraak. Een jongen had geprobeerd met tegels een raam van de winkel in te slaan, de ander stond op de uitkijk. Het raam bleek echter steviger dan verwacht.

De zestienjarige kon zich niet legitimeren en kreeg twee processen-verbaal: voor poging tot inbraak en het zich niet kunnen legitimeren. De ander ging voor het tweede vrijuit.

Bron: nu.nl


MHL

  • Gast
Reactie #64 Gepost op: 3 januari 2005, 11:28:44
Weet niet of ik het in het juiste stuk heb geplaatst.

Maar mag je nou ook met een kopie van je id kaart lopen?

Ikzelf heb een keer mijn id kaart verloren, kreeg ik 50,- boete en 50,- voor een nieuwe  :-[


MHL

  • Gast
Reactie #65 Gepost op: 3 januari 2005, 11:29:00
De Wet op de uitgebreide identificatieplicht treedt op 1 januari 2005 in werking.Vanaf deze datum moet iedereen in Nederland van 14 jaar en ouder een geldig identiteitsbewijs kunnen tonen als politie of andere toezichthouders daar om vragen. In de praktijk betekent dit dat iedereen van 14 jaar en ouder altijd een geldig identiteitsbewijs bij zich moet dragen.

Het verzoek om identificatie door politie of andere toezichthouder mag niet willekeurig gebeuren. Zij moeten daartoe een reden hebben. Het moet nodig zijn voor de uitvoering van hun taken, bijvoorbeeld voor verkeerstoezicht, hulpverlening, opsporing van strafbare feiten of handhaven van de openbare orde. Er komen geen afzonderlijke controles op het bezit van identiteitsbewijzen.

Wanneer iemand geen geldig identiteitsbewijs kan of wil tonen wanneer politie of toezichouder daar om vragen, kan hij meegenomen worden naar het politiebureau. Daar wordt vervolgens onderzoek gedaan naar zijn identiteit. Ook kan hij bestraft worden met een boete van maximaal 2250 euro. Mensen met de Nederlandse nationaliteit kunnen zich identificeren met het paspoort, het rijbewijs en de Nederlandse identiteitskaart (voorheen Europese identiteitskaart). Vreemdelingen kunnen zich identificeren met een vreemdelingendocument.

Bron: Justitie.nl


FireRobin

  • Hoofdbrandwacht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,926
    • Facebookpagina Post Zuidlandstraat
Reactie #66 Gepost op: 3 januari 2005, 11:44:39
Weet niet of ik het in het juiste stuk heb geplaatst.

Maar mag je nou ook met een kopie van je id kaart lopen?

Ikzelf heb een keer mijn id kaart verloren, kreeg ik 50,- boete en 50,- voor een nieuwe  :-[



neej volgens mij mag je niet met een kopie rondlopen  :-\
Brandweer Terneuzen post Zuidlandstraat | Bevelvoerder bedrijfsbrandweer Evos Terneuzen


onne

  • Gast
Reactie #67 Gepost op: 3 januari 2005, 12:02:42
Ik ben 15 jaar, bijna 16 en ga niet met mijn paspoort over straat. Ik ben helaas goed in dingen ergens laten liggen, en als ik mijn pasppoort ergens laat liggen ben je duurder uit. Bovendien ben ik bang dat hij gestolen wordt en dan heb je een nog groter probleem: je weet niet wat ze er allemaal mee gaan uithalen. Bovendien is een paspoort niet van jou maar van de staat, jij mag er op passen. En aagezien ik dit niet kan als ik hem meeneem laat ik hem thuis.
Nu wil ik wel een kopie meenemen (Weet dat dat niet geldig is maar dan heb je wat), maar is dat strafbaar? Want eigenlijk mag je een paspoort niet kopieeren? Of mag dat wel als ik er duidelijk kopie op zet?
Bij voorbaat dank,
Onne


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #68 Gepost op: 3 januari 2005, 12:07:34
Ik ben 15 jaar, bijna 16 en ga niet met mijn paspoort over straat. Ik ben helaas goed in dingen ergens laten liggen, en als ik mijn pasppoort ergens laat liggen ben je duurder uit. Bovendien ben ik bang dat hij gestolen wordt en dan heb je een nog groter probleem: je weet niet wat ze er allemaal mee gaan uithalen. Bovendien is een paspoort niet van jou maar van de staat, jij mag er op passen. En aagezien ik dit niet kan als ik hem meeneem laat ik hem thuis.
Nu wil ik wel een kopie meenemen (Weet dat dat niet geldig is maar dan heb je wat), maar is dat strafbaar? Want eigenlijk mag je een paspoort niet kopieeren? Of mag dat wel als ik er duidelijk kopie op zet?
Bij voorbaat dank,
Onne

het is je eigen verantwoordelijkheid maar je mag officieel een paspoort niet kopieren omdat het een waardedocument is en dat mag niet gekopieerd worden
misschien een id kaart wat voor jouw??
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


onne

  • Gast
Reactie #69 Gepost op: 3 januari 2005, 12:10:19

misschien een id kaart wat voor jouw??



Omdat ik al een paspoort heb mag je geen id-kaart meer, omdat je dan 2 identiteitskaarten hebt en er dan te makkelijk  misbruik van kan worden gemaakt.