Legitimatieplicht

Auteur Topic: Legitimatieplicht  (gelezen 21054 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

Kanarie

  • Gast
Reactie #120 Gepost op: 10 januari 2005, 22:45:48
Mijn moeder zij het van de week nog. Vroeger had niemand een mobiele telefoon bij zich maar nu heeft bijna iedereen er één. Ook hier heeft iedereen er een plekje voor kunnen vinden dus waarom dan niet voor een legitimatiebewijs.

Groet Anne

Ja dat heb ik wel vaker gehoord en het klopt vaak ook, maar ikzelf vind het enorm lastig om mijn mobiele telefoon steeds mee te slepen. Een paspoort/ ID-kaart is wel veel kleiner, maar ook daar moet je maar net plek voor hebben in je zak en dat ding zo plaatsen dat ie niet in de weg zit als je beweegt. Kortom; vanzelfsprekend vind ik het niet dat je geacht wordt steeds meer dingen bij je te hebben.


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #121 Gepost op: 11 januari 2005, 03:46:22
ik hoorde van de week wel dat ze bij branden of andere incidenten zomaar om je legitimatie kunnen gaan vragen.

2.1. Situaties waarin uitoefening van de controlebevoegdheid aangewezen kan zijn

Tijdens de parlementaire behandeling van de Wet op de uitgebreide identificatieplicht is benadrukt dat de bevoegdheid van de ambtenaar van politie, zoals verwoord in het nieuwe artikel 8a van de Politiewet 1993, alleen mag worden toegepast in het kader van een redelijke taakuitoefening.
De volgende, geenszins uitputtend bedoelde, opsomming noemt een aantal situaties waarin identiteitscontrole aangewezen kan zijn.
- een auto rijdt ‘s nachts rond op een industrieterrein;
- er vindt op straat of in een café een schietpartij plaats en het is relevant voor het onderzoek om de identiteit van (mogelijke) getuigen vast te stellen;
- in een groepje bekende dealers duikt een onbekende op;
- hangjongeren veroorzaken overlast in de openbare ruimte;
- er woedt een brand en de (mogelijke) brandstichter zou zich kunnen bevinden tussen de toegestroomde belangstellenden;
- bij evenementen zoals voetbalwedstrijden en demonstraties in geval van rellen of dreiging van het ontstaan van rellen;
- bij onrust of dreigend geweld in uitgaansgebieden en/of openbare manifestaties waarbij gevaar van ordeverstoring aanwezig is.

-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


onne

  • Gast
Reactie #122 Gepost op: 11 januari 2005, 17:08:56
Citaat
Mijn moeder zij het van de week nog. Vroeger had niemand een mobiele telefoon bij zich maar nu heeft bijna iedereen er één. Ook hier heeft iedereen er een plekje voor kunnen vinden dus waarom dan niet voor een legitimatiebewijs.

Een telefoon kreukt en vouwt niet en ik neem hem niet mee naar plaatsen waar die snel gestolen wordt. En dat moet met een id wel. Helaas.


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #123 Gepost op: 11 januari 2005, 17:11:20
Mijn ID kreukt of vouwt niet hoor  ???


onne

  • Gast
Reactie #124 Gepost op: 11 januari 2005, 17:12:32
Een id is tegenwoordig net als een pinpas en die heb afgelopen jaar in 3 stukken gehad.


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #125 Gepost op: 11 januari 2005, 17:22:55
Een id is tegenwoordig net als een pinpas en die heb afgelopen jaar in 3 stukken gehad.
Dan ga ik maar niet vragen wat je er dan allemaal mee doet. Zuinig kan ik het iedergeval niet noemen  :-\


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #126 Gepost op: 11 januari 2005, 19:20:03
nou, het is wel zo dat je voor een gsm zelf kiest en dat een id verplicht is.

ik vind het wel een goede zaak dat wel
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


onne

  • Gast
Reactie #127 Gepost op: 12 januari 2005, 16:42:38
Dan ga ik maar niet vragen wat je er dan allemaal mee doet. Zuinig kan ik het iedergeval niet noemen  :-\

Ik ben een chaoot maar zeker wel zuinig op spullen! Snap je reactie wel (zou dit zelf ook gedacht hebben) maar oordeel aub niet te snel, je kent me niet. Waarschijnlijk is het gebeurd doordat ik mijn portemonnee in mijn kontzak had gedaan. Verkeerd gaan zitten of zo. Maar wat ik gewoon bedoelde te zeggen in mijn vorige twee berichten is dat je je mobiel ook niet overal (tenminste ik) mee naartoe neemt, dus dat argument om ook altijd je id/paspoort mee te hebben vind ik niet goed. En dat je een mobiel net iets makkelijker opbergt.


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #128 Gepost op: 12 januari 2005, 16:45:08
Zo snel oordeel ik niet. Ik moet er toch echt een schaar bij pakken om mijn bankpas in drieen te krijgen  ::)


onne

  • Gast
Reactie #129 Gepost op: 12 januari 2005, 16:48:52
Dat dacht ik dus ook, en daarom deed ik mijn portemonnee in mijn kontzak kon, dacht ook dat zo'n pasje dat wel kon hebben, maar nee dus. Je hebt er echt geen schaar voor nodig. Denk dat als je te ver buigt, net als bij bijv. een niet buigzame passer, hij breekt.