Zijn er ook autisten met een normaal IQ en wat moet ik bij lager IQ voorstellen? En waardoor is iemand met autisme dan minder afgeleid?
Ja er zijn ook autisten met een normaal IQ en ook met een hoog IQ, autisme staat compleet los van IQ, juist in technische studies (de ingenieurs studies bijvoorbeeld) kom je er in verhouding zelfs meer tegen dan op straat. Ze zijn in staat om situaties enorm goed te observeren en zien dingen die afwijken van normaal heel snel. Dat uit zich bij die mensen vaak ook in verschillende dwangmatige trekjes. (alles op een vaste plek willen hebben, heel veel weten over een bepaald onderwerp, exact weten hoe veel regendruppels er al op het dak gevallen zijn het afgelopen uur, hoe vaak de koelkast vandaag aangesprongen is) Ze zijn in staat zich op een taak enorm goed te focussen. Leg ze uit waarom het belangrijk is wat ze doen, en ze zullen niets anders meer doen.
Groot nadeel wat ik wel zie is dat mensen met autisme heel veel moeite hebben andere mensen in te schatten. Ze hebben bijvoorbeeld veel moeite met dingen als sarcasme of dingen niet letterlijk moeten opnemen. Ze zijn bijna niet in staat emoties af te leiden.
Bijvoorbeeld iemand die huilt heeft per definitie pijn. Als iemand huilt vanwege verdriet of blijdschap zal een autist er gewoon van uit gaan dat die persoon pijn heeft en bij wijze van spreken de verbandtrommel halen.
Wat ik me afvraag is, zijn ze in staat om "verdacht gedrag" goed te herkennen en in te schatten. Juist bij camera toezicht komt er mensen kennis bij kijken om te bepalen wie je gaat volgen en wie niet.