Prive of in verenigingsverband maakt geen enkle verschil er wordt landelijk geen ontheffing verleend.
Het aanwezig hebben van blauwe zwaai - knipperlichten is expliciet voor behouden aan de geregistreerde hulpdiensten.
Hieronder even een andere mail van I en M waaruit duidelijk blijkt dat er GEEN landelijke ontheffing verleend wordt door welk ministerie dan ook maar slechts een "lokale ontheffing" verleend kan worden door de wegbeheerder. Vandaar dat ik de ontheffing voor de politie porsches ernstig in twijfel trek.
Ik hoop dus op een reactie van Boogje of Jerrommeke waarin ondubbelzinnig blijkt dat er aan de porsches ontheffing is verleend dat zou mij, en andere prive bezitters van ex hulpverleningsvoertuigen, weer een stapje dichterbij een ontheffing brengen.
Tijdens de optocht 100 jaar brw. IJsselstein gingen al verschillende verhalen de ronde omtrent het terplekke demonteren van de blauwelampen op diverse brandweer oldtimers, en dat kan m.i. niet de bedoeling zijn vanuit historisch oogpunt bekeken wat dus maakt dat ik een ontheffing voor de prosches, hoewel betwijfeld, wel terecht zou vinden.
Vanuit Driemond (waar je zelf ook was volgens mij) in mei ben ik ook op de A10 aan de kant gezet, daar was een oude rot mijn redding t.a.v. een verbaal aangezien de jonge generatie zich puur op het standpunt stelde "het mag niet dat staat in de wet en dus......, van discretionaire bevoegdheden had hij nog niet gehoord, zijn collega gelukkig wel. "Meneer prettig weekend verder en wel thuis..."
De eerste mail vanuit I en M
In antwoord op uw vraag inzake Optische en geluidssignalen oldtimer voertuig kan ik u het volgende mededelen:
Sinds 1 juli 2010 is het niet langer toegestaan om blauwe zwaai-, flits- of knipperlichten te voeren op een bedrijfsauto,
ook als de lamp uit de armatuur verwijderd is (artikel 5.3.65, tweede lid, van de Regeling voertuigen -
http://wetten.overheid.nl/BWBR0025798/Hoofdstuk51092086/Afdeling3/10/Artikel5365). Voor 'voorrangsvoertuigen'
(in gebruik bij politie, brandweer etc., zie artikel 29, eerste lid, van het RVV 1990 -
http://wetten.overheid.nl/BWBR0004825/HoofdstukII/12/Artikel29) is hierop een uitzondering gemaakt.
Een oplossing voor uw voertuig zou zijn om de blauwe armaturen te vervangen door armaturen met een andere kleur (bijv. oranje).
Gele signaalverlichting mag enkel gevoerd worden in de specifieke gevallen omschreven in artikel 6 van de Regeling
optische en geluidssignalen 2009 (te raadplegen via:
http://wetten.overheid.nl/BWBR0025357).
Indien het veranderen van de armaturen ongewenst is en indien de brandweerauto alleen voor speciale evenementen
(of op specifieke wegen) wordt gebruikt, kan een ontheffing voor de blauwe armaturen worden aangevraagd bij de
betreffende wegbeheerder(s). Het is niet de RDW die een dergelijke ontheffing kan verlenen, maar de Minister
(Rijkswaterstaat) voor snelwegen, gedeputeerde staten voor provinciale wegen of het college van B&W voor gemeentelijke
wegen. Deze bevoegdheid is geregeld in artikel 149 van de Wegenverkeerswet 1994 (en uitgewerkt in H. 9 van de Regeling
voertuigen). De ontheffing kan gegeven worden ten aanzien van alle permanente eisen in de Regeling voertuigen. Mogelijk
moet de ontheffing ook gelden voor de hoorn waarmee dit voertuig is uitgerust. Het blijkt niet uit onderstaande informatie
of de hoorn wel of niet voldoet aan de technische eisen van artikel 5.3.71 van de Regeling voertuigen. Als sprake is van een
tweetonige hoorn die enkel is toegestaan op voorrangsvoertuigen, dan moet er een ontheffing verstrekt worden van het
bepaalde in de artikelen 5.3.65, tweede lid, en 5.3.71, zesde lid, van de Regeling voertuigen.
Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.