Ondanks alle andere perikelen van de laatste dagen zelfs vandaag nog tijd gevonden om met de juristen van I en M een telefoongesprek te hebben
Voor iedere oldtimer bezitter waar OGS op aanwezig zijn heb ik geweldig nieuws te horen gekregen.
Ten eerste is het eerste bericht zoals ik ontvangen heb van het ministerie terecht geweest, zo blijkt na nauwkeurige studie van 4 jursiten van I en M, je kunt dus per wegbeheerder een ontheffing aanvragen en de wegbeehrders zijn hiertoe wettelijk bevoegd !! Bij afwijzingen met het argument niet bevoegd te zijn mogen de afwijzingen door gezonden worden naar I en M die de wegbeheerder vervolgens wijst op de onjuiste gronden
Maar dit is maar een heel klein stukje van het nieuws dus let even op voor de personen die hier ook mee rond lopen om nu allemaal de wegbeheerders plat te mailen met ontheffingsaanvragen. Want het volgend is nog beter
Het ministerie heeft de argumenten zoals het onzinnige van 450 ontheffingen per voertuig, de maatschappelijke kosten per voertuig á 285000 euro gewogen en aangemerkt als zwaar wegende feiten die een wetswijziging in de RVV ten aanzien van de gerechtigde om voor de aanwezigheid van de OGS een ontheffing te verlenen alsmede een wijziging in het verbodsartikel die de aanwezigheid verbied een aantal wijzigingen te gaan aanbrengen.
Helaas is hiervoor overleg en het overtuigen van het ministerie van Veiligheid en Jusitie (lees het OM) voor nodig maar de toon is defentief gezet.
Een wijziging als bovenstaand zou betekenen dat er
een landelijk geldende ontheffing gaat komen die aan te vragen is bij het ministerie van I en M, dus 1 ontheffing ipv 450 deze zou gelijk in de APK voorschriften vastgelegd moeten worden zodat de ontheffing een APK punt kan worden, verboden verlichting tenzij ... Dat betekend dan weer wel dat we er bij de bewuste voertuigen een papiertje bijkrijgen wel bij het kentekenbewijs moet worden bewaard en terbeschikking van de APK keurmeester gesteld, maar he whats the problem. Helaas voor de politie en ambulances komt er vermoedelijk eerst een pilot waarbij de ontheffing alleen gaat gelden voor brandweervoertuigen.
Het derdepunt is in afwachting van de eventuele pilot dat I en M in overleg gaat met het OM om voor de tussen liggende periode de mogelijkheden van gedogen te bekijken.
Kortom 18 maanden strijden (het is nog erger dan de vroegere dienstplicht) begint nu heel langzaam vruchten af te werpen, het proces van rijping is in elk geval ingang gezet, jammer alleen dat er een wetswijziging voor nodig is want dat betekent uiteindelijk nog minimaal een jaar wachten voor de pilot uberhaupt gestart kan worden.
Mijn stemt het in elk geval positief.