Dit even met interesse gelezen omdat er bij mij in het rayon veel ex brw voertuigen rond rijden die nu als Prive voertuig (Camper) gebruikt worden. Dit zijn bijna allemaal voormalige Duitse personeelsbusjes (VW FORD, Chevy), of klein blusvoertuigen die met weinig kilometers en goed onderhouden ouder zijn dan 25 jaar en dus een oldtimer zijn. Kleur brandweerrood opschrift Feuerwehr of Brandweer, en de blauwe lampen zijn afgedekt met tape, of verwijderd. Dit is in mijn ogen een categorie waarvoor de regel bedoeld is. Dit zijn dus geen voertuigen die nog authentiek zijn, en ook niet meer als brandweervoertuig met materialen zijn beladen die bij het voertuig horen. Volgens mij kunnen deze voertuigen gewoon zonder de blauwe lampen rijden.
De tweede categorie zijn de oldtimer brandweer/politie/ambulances, die nog (of bijna) kompleet in originele staat zijn, en door de eigenaar zo goed mogelijk kompleet van alle attributen voorzien zijn. Bij die voertuigen hoort het blauwe zwaailicht en tweetonige hoorn.
En deze categorie behoort volgens mij een uitzonderingspositie te hebben, zonder de blauwe lampen etc is het voertuig natuurlijk niet meer kompleet.
Oldtimer personenauto's voldoen ook niet aan de huidige APK/RDW eisen, wat betreft verlichting, veiligheidgordels etc en dat wordt ook toegestaan omdat het hier een oldtimer betreft.
Bij veel korpsen bevidnen zich nog oude brandweervoertuigen, en omdat die eigendom zijn van de korpsen zouden ze wel een ontheffing kunnen hebben, hoewel ze daadwerkelijk natuurlijk niet meer aan de repressieve taak deelnemen.