Beste Joost,
Inmiddels een paar postings geleden, ergens bijna aan het begin ongeveer heb ik twee officiele mails van het ministerie van I en M geplaatst waarin zwart op wit wordt gesteld dat er weldegelijk ontheffingen mogelijk zijn zij het dat men dit per WEGBEHEERDER dient te regelen, dat is niet overtuigd zijn van mijn gelijk dat is gewoon een vastgelegd verhaal ! Juist omdat dit per wegbeheerder zo erg bureaucraties is en een veelvoud van voorwaarden op leverd is het een stuk eenvoudiger om dit landelijk te regelen net als wapenvergunningen en zo meer, dit geeft minder (on)duidelijke voorwaarden en voor jou vooral minder bureaucratie.
Daarkomt dan nog eens bij dat er blijkens de reactioe van Jerrommeke er voor een aantal ex KLPD porsches wel een landelijke ontheffing zou zijn afgegeven, iets wat volgens de wet dus totaal niet kan, getuige de eerdere aangehaalde mails van het ministerie van I en M, die KLPD porsche zijn dus de uitzondering die jij niet wenst maar mij wel sterken in mijn standpunt, er wordt met twee maten gemeten iets wat voor een brandweervoertuig in privebezit (buitendienst) niet kan, kan ook voor een politievoertuig in prive bezit (dus buiten dienst) niet!!! (behalve in Nederland natuurlijk) Dat de ontheffing wel verleend is schept (in die mooie juridischetaal) een precendent dat lijkt mij net zo iets als, je mag niet stelen behalve als je politieagent bent geweest.....
Volgende probleem in deze is dat ik geen blauwelampen op het voertuig mag hebben toch heb ik tot heden altijd een ontheffing gekregen om in bepaalde gevallen wel de OGS te mogen gebruiken op de openbare (zij het aan voorwaarden gebonden) hoe in des hemelsnaam kan ik ontheffing krijgen voor het gebruiken van zaken op mijn voertuig die ik niet aanwezig mag hebben
Nog een probleem zijn volgens de letter van de wet ALLE ex brandweervoertuigen (om in mijn eigen straatje te blijven) die thans bij veel korpsen en bij stichtingen die aan de korpsen verbonden zijn, in bezit zijn als oldtimer binnen het korps strikt volgens de letter van de wet staan deze voertuigen niet meer te dienste van de hulpdiensten en derhalve moeten ook daarvan de OGS worden verwijderd incl. eventuele BiZa stripping. Nog een stapje verder komen we dan bij de handel, ook de voertuigen die bijvoorbeeld bij Agterhuusfien staan mogen wettelijk dus niet voorzien zijn van de OGS ze staan namelijk in een handelsvoorraad en daarmee dus niet tendienste van de hulpdiensten !! en zo kan ik strikt volgens de letter van de wet nog wel even doorgaan met voorbeelden, hoe logisch het ook mag zijn dat bij de voorbeelden bedoelde voertuigen de OGS nog gemonteerd hebben.
Dan de verwarring, als e.e.a. verwarring zou geven dan ligt dat aan het nivo van de rijopleidingen want zolang als de OGS niet in werking is heeft een hulpverleningsvoertuig (muv de politie) geen extra bevoegdheden ten aanzien van de verkeersregels