Daarom is de vraagstelling evengoed wel legitiem, en ik wacht dan ook met interesse het antwoord af vanaf de KLPD en Dhr. Zuiderhoek, danwel vanuit de groep met KLPD porsches.
Mag ik aannemen dat daar ook een stukje eigenbelang aanhangt
Overiens geldt dit niet alleen voor mij zelf, ik weet dat er verschillende particuliere bezitters van ex-hulpverleningsvoertuigen met dit probleem worstelen en zoals gesteld tijdens de optocht van 100 jaar brw IJsselstein waren de eerste berichten van verplichte demontage op oude brandweervoertuigen een feit, een van de oldtimers kwam zelfs aan rijden met een witte sok over de blauwe lamp.
Ook tijdens het afgelopen Noord Hollandse Oldtimerfestival in Venhuizen / Hem is dit onderwerp van gesprek geweest tussen de eigenaren van de aanwezige brandweervoertuigen en de PVGNL. Het zelfde geldt ook voor bijvoorbeeld de Stichting Historisch Brandweer Materieel. Gelukkig worden we, althans velen van ons, gedoogd maar langzaam maar zeker merk je dat de handhaving op de aanwezigheid van blauwe lampen steviger aan het worden is.
Ik begrijp best een stukje wetgeving tav de blauwe lampen, in mijn directe omgeving (Hoogkarspel) reed een ex dienstvoertuig van brw Drechterland kompleet in de biza stripping en met blauw, deze eigenaar presteerde het om de wannabee uit te hangen en ook werkelijk met werkende OGS in het dorp te rijden. Natuurlijk moet je daarop handhaven al was het slechts vanwege de gevaarzetting van een dergelijke...... toch is m.i. de categorie liefhebbers waar ik Caprice en mezelf toe reken zich meer dan bewust van de aanwezigheid van onze OGS op de voertuigen, vandaar ook de inspanning tot het behalen van een EHBO diploma. Mensen op de weg lezen immers niet wat er op het voertuig staat (brandweer, police of feuerwehr) men ziet en herkent een bepaald uiterlijk en verwacht daar ook iets bij.
In geval van nood zullen de fanatieke liefhebbers, lijkt mij, ook handelend optreden waar dit binnen hun kennis en macht ligt ZONDER gebruik te maken van de aanwezige OGS en, dat maakt het verschil tussen de echte liefhebbers en de wannabee's