Vrijstelling OGS-armaturen op (particuliere)oldtimervoertuigen

Auteur Topic: Vrijstelling OGS-armaturen op (particuliere)oldtimervoertuigen  (gelezen 63890 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #40 Gepost op: 29 november 2011, 17:14:50
. Sowieso is Rijkswaterstaat wegbeheerder voor de rijkswegen (en niet het Ministerie van I&M), dus de zaak daar voorleggen en rond krijgen geeft je in elk geval al een stuk meer mobiliteit dan je nu hebt ;)

Mogelijke startpunten: Verkeerscentrum Nederland te Utrecht of Dienst Verkeer en Scheepvaart te Delft. Contactgegevens via website RWS.

Juist de gemelde startpunten hebben me uitindelijk bij I en M gebracht omdat daar het deel van v/h Biza is gevestigd wat zich met de OGS bezig houd.
RWS kan alleen ontheffing verlenen voor de rijkswegen het onderliggende wegennet heeft ook onderliggende wegbeheerders.

Maar goed er wordt via meerdere wegen aan gewerkt, inmiddels is e.e.a. ook bij / via de FEHAC aangekaart, die zijn uiteindelijk ook een "officiele" gesprekspartij voor de staat. Hopenlijk komt er een landelijke regeling in plaats van het huidige versnipperde beleid.
De aanhouders winnen en tot die tijd zullen we het denk ik met "gedogen" moeten stellen met het risico dat e.e.a. werkelijk moet worden genezen middels voorkomen.....
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
Reactie #41 Gepost op: 29 november 2011, 19:15:25
En hoe wil je dan de jager op de veluwe verklaren...... Wapen..... openlijk.... jagen die heeft een jachtvergunning... en mag dus wel op de openbareweg laten zien dat hij een wapen heeft en er zelfs op openbaar terrein gebruik van mag maken ???

Als voorbeeld ik ga vanuit Enkhuizen deelnemen aan het Oldtimerfestival in Hem

Maar die jager heeft het op weg naar zijn gebied  zijn jachtgeweer op de wettelijke voorgeschreven manier bij zich.  
o.a. niet zichtbaar.  
 
Jij wilt naar jouw gebied (het oldtimerfestival)  wel "het geweer" (lees blauwe lamen) laten zien aan iedereen.  (iets wat die jager niet mag en doet)    
Terwijl jij  net als die "jager"  die blauwe lampen pas nodig heeft op dat (openbare) terrein

Waarom wil jij  het laten zien onderweg?


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #42 Gepost op: 29 november 2011, 19:41:43
Om de dood eenvoudige reden zoals Tower Ladder aangeeft.
Het betreft een nagenoeg kompleet bepakt ex brandweervoertuig, een voertuig waar veel tijd en geld in zit en gaat zitten. Op dit voertuig zitten net als de slangen, straalpijpen ademlucht en al wat niet meer ook blauwe zwaailampen en die horen daar het hele dienstbare leven van dit voertuig. Waarom wel de bepakking en niet de uitvoering van het voertuig niet om het te laten zien, maar gewoon omdat het op het voertuig thuis hoort. Het gaat dus puur en alleen om het voertuig in de originale staat te behouden zoals deze ook in dienst is geweest. (incl. de OGS)
We praten dus over originele voertuigen en niet over replica's of zelfbouwers omdat het zo leuk is.

We hebben het "slechts" over het aanwezig zijn op het voertuig niet over het gebruik van de OGS dat is een heel ander verhaal wat is daar het probleem van, zonder werkende OGS is geen enkel (ex)hulpverleningsvoertuig een voorrangsvoertuig en derhalve een "normale" verkeersdeelnemer.

Nogmaals geef mij eens een duidelijke reden waarom dergelijke voertuigen die niet meer indienst zijn bij een hulpverleningsdienst, wat betekent dat ingeval van brandweervoertuigen die niet meer op de uitruk staan en in bezit zijn van bijvoorbeeld de PV van het korps (want zo ligt het ook nog eens) geen OGS aanwezig mogen hebben. Of te wel, wat is het belang om dit te verbieden, misbruik maken van..... dan leg ik het verhaaltje van Peter 71 neer, een opendag of optocht met een ware fanfare van verschillende sirenes met bijbehorende verlichting (zou daar een ontheffing voor zijn verleend? , ik heb er nimmer een op papier gekregen van een korps) Is het het mogelijke misbruik van.... dan verwijs ik je naar de koude patatjes van de dienders in Assen (of Emmen) en dan nog eventueel misbruik kun je eenvoudig ophangen aan een artikel 5 (weg rijbewijs, melding EMG naar CBR en weg OGS dat wordt een duur grapje en laat een echte liefhebber dus wel uit zijn hoofd)

Ik begin te geloven dat het een machtspelletje aan het worden is van de wetshandhaver.... wij hebben het alleen recht en dus pas jij je maar aan, want ik heb nog geen enkele DUIDELIJKE reden gezien waarom men geen landelijke ontheffing zou kunnen verlenen, terwijl dit per wegbeheerder wel afgegeven kan worden alleen, nogmaals, dit is een nagenoeg onneembare hindernis
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #43 Gepost op: 29 november 2011, 19:51:34
, een opendag of optocht met een ware fanfare van verschillende sirenes met bijbehorende verlichting (zou daar een ontheffing voor zijn verleend?
Ik weet heel zeker dat daar geen ontheffingen voor verleent zijn, simpelweg omdat ze niet aangevraagt worden.   0098
Maar op de een of andere vage reden vindt iedereen het  in ene totaal geen probleem, als politie, ambulance en brandweer de sirenes laten schallen op een open dag.
Dus waarom zouden we particulieren en verenigingen uberhaupt het vel over de neus willen stropen, alleen maar omdat ze veelal een prachtige oldtimer hebben en in stand houden en daarmee een stuk geschiedenis bewaren. Laten we een keer ophouden met dat soort kinderachtige regeltjes.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #44 Gepost op: 29 november 2011, 21:34:57
Tsja Peter, een voertuig mag ook niet voorzien zijn van BiZa strepen als het uit dienst gaat ... Historische voertuigen van pakweg begin jaren 80, die begin jaren 90 in het BiZa zijn gestoken en eind jaren 90 in de verkoop zijn gegaan krijgen ook gewoon van BiZa een brief dat het niet is toegestaan en dat men het (onder dwang van een dwangsom) moet verwijderen. Wáárom dan op historische voertuigen wél een blauwe zwaailamp? Lekker alles loshalen en een oranje kap er op tenzij men op een evenement staat of deelneemt waarbij men de historische look van het brandweervoertuig wil laten zien.

Daarnaast wil ik tevens iets zeggen over het ''patat''-incident. De betrokken medewerkers in deze zijn ook gestraft, weliswaar niet op dezelfde wijze als een burger zou overkomen .... De betrokken mensen zijn namelijk wél bevoegd tot het rijden met OGS (qua opleidingen, alleen de noodzaak ontbrak in deze) en het voertuig is legaal voorzien van signalering.

Heeft allemaal weinig met een machtspel te maken, het mag niet en is voorbehouden aan hulpdiensten. Dezelfde reden dat vrachtwagens met blauwe led-versiering ook aan de kant en op de bon gaan ....
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Mattijs

  • Verkeersregelaar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 985
Reactie #45 Gepost op: 29 november 2011, 21:51:23
Ik weet heel zeker dat daar geen ontheffingen voor verleent zijn, simpelweg omdat ze niet aangevraagt worden.   0098
Maar op de een of andere vage reden vindt iedereen het  in ene totaal geen probleem, als politie, ambulance en brandweer de sirenes laten schallen op een open dag.
Dus waarom zouden we particulieren en verenigingen uberhaupt het vel over de neus willen stropen, alleen maar omdat ze veelal een prachtige oldtimer hebben en in stand houden en daarmee een stuk geschiedenis bewaren. Laten we een keer ophouden met dat soort kinderachtige regeltjes.

Ik ben het geheel met je eens Peter71, zolang het om hun eigen lolletje gaat, is er niets aan de hand. De collega die gaat trouwen, jubileum, mooi in colonne naar het betreffende privé adres, straat blokkeren, toeters/bellen aan.

Maar zodra er een enthousiast persoon een oldtimer in originele staat wil rijden, dan gelden ineens wel alle regels en dwangsommen.

Ik begrijp dus van Jerommeke dat, als ik de volgende keer zo'n stoet tegen kom, iedereen ivm mijn klacht wegens overlast op de bon gaat.

M.a.w.  ik begrijp werkelijk het probleem niet. Er worden in dit topic voldoende methodes aangeboden, om dit mogelijk te maken. Een echte liefhebber zal die ontheffing niet snel op het spel willen zetten, juist omdat hij graag zijn voertuig in originele staat wil houden.  Het gaat hier voornamelijk om het aanwezig hebben van OGS, niet het voeren van OGS. Mocht het wenselijk zijn dit te gebruiken, voor een optocht etc. zal dit toch met de lokale autoriteiten moeten worden geregeld. Zoals bijv. bij de optocht van het calamiteiten hospitaal afgelopen maand. Misbruik is dus snel te controleren, geen ontheffing, op de bon en in beslagname voertuig/OGS.
basis EHBO / BHV AED/reanimatie/BOA OV


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #46 Gepost op: 29 november 2011, 22:42:04
Ik ben het geheel met je eens Peter71, zolang het om hun eigen lolletje gaat, is er niets aan de hand. De collega die gaat trouwen, jubileum, mooi in colonne naar het betreffende privé adres, straat blokkeren, toeters/bellen aan.

Maar zodra er een enthousiast persoon een oldtimer in originele staat wil rijden, dan gelden ineens wel alle regels en dwangsommen.

Ik begrijp dus van Jerommeke dat, als ik de volgende keer zo'n stoet tegen kom, iedereen ivm mijn klacht wegens overlast op de bon gaat.


Inderdaad. Je hebt te maken met voertuigen die er van voorzien mogen zijn van OGS en chauffeurs die er van gebruik mogen maken. ''Misbruik'' valt dan in een ander doel, namelijk het niet gebruiken van de voertuigen waar zij voor zijn. Voor bepaalde evenementen wordt het overigens ook in de vergunningsvoorwaarden vermeldt, overlast van geluid en/of tijdelijke verkeersopstoppingen.

Iemand die gebruik maakt van OGS, terwijl deze persoon een voertuig heeft wat er niet van voorzien mag zijn ofwel een persoon die niet met een dergelijk voertuig mag rijden is strafbaar. Dat is allemaal zo geregeld, juist om die wildgroei te stoppen.

Het is in mijn opinie nog steeds wannebee-gedrag om met een blauwe zwaailamp en/of flitsers rond te rijden als men niet bij een HV-dienst hoort. Als men een bepaald voertuig terug wil brengen in de orginele staat moet men de blauwe zwaailamp en twee/drietonige hoorn dus achterwegen laten óf dit zo construeren dat het tijdens het rijden op de openbare weg niet zichtbaar danwel bruikbaar is. Een kap zwart spuiten, een oranje lens er op, zekeringen buiten het bereik van de bestuurder etc.

De jongens en meiden van de Politievoertuigengroep doen overigens niet anders ... Die rijden altijd met afgedekte lichtbalken, rode lenzen en een niet werkend geluidssysteem van een verzamel-lokatie naar een evenement.

Men schreeuwt hier wél moord en brand als een dierenambulance met een blauwe lichtbalk rijd, maar een hobby-ist, dat is iets anders  ???
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Mattijs

  • Verkeersregelaar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 985
Reactie #47 Gepost op: 29 november 2011, 23:06:36
Inderdaad. Je hebt te maken met voertuigen die er van voorzien mogen zijn van OGS en chauffeurs die er van gebruik mogen maken. ''Misbruik'' valt dan in een ander doel, namelijk het niet gebruiken van de voertuigen waar zij voor zijn. Voor bepaalde evenementen wordt het overigens ook in de vergunningsvoorwaarden vermeldt, overlast van geluid en/of tijdelijke verkeersopstoppingen.

Iemand die gebruik maakt van OGS, terwijl deze persoon een voertuig heeft wat er niet van voorzien mag zijn ofwel een persoon die niet met een dergelijk voertuig mag rijden is strafbaar. Dat is allemaal zo geregeld, juist om die wildgroei te stoppen.

Het is in mijn opinie nog steeds wannebee-gedrag om met een blauwe zwaailamp en/of flitsers rond te rijden als men niet bij een HV-dienst hoort. Als men een bepaald voertuig terug wil brengen in de orginele staat moet men de blauwe zwaailamp en twee/drietonige hoorn dus achterwegen laten óf dit zo construeren dat het tijdens het rijden op de openbare weg niet zichtbaar danwel bruikbaar is. Een kap zwart spuiten, een oranje lens er op, zekeringen buiten het bereik van de bestuurder etc.

De jongens en meiden van de Politievoertuigengroep doen overigens niet anders ... Die rijden altijd met afgedekte lichtbalken, rode lenzen en een niet werkend geluidssysteem van een verzamel-lokatie naar een evenement.

Men schreeuwt hier wél moord en brand als een dierenambulance met een blauwe lichtbalk rijd, maar een hobby-ist, dat is iets anders  ???

Voor wat betreft de dierenambu ben ik het je eens, zeker als hij blauwe OGS gebruikt om door het verkeer te komen. Wat mij betreft inbeslagname OGS en daarna doorrijden naar de melding. Maar hier komt ook weer het verschil tussen aanwezigheid OGS én het voeren van OGS.

voor wat betreft de optocht bij de jubilaris, volgens mij geld nog steeds dit artikel:
RVV: Artikel 29

1. Bestuurders van motorvoertuigen in gebruik bij politie en brandweer, motorvoertuigen in gebruik bij diensten voor spoedeisende medische hulpverlening, en motorvoertuigen van andere door Onze Minister aangewezen hulpverleningsdiensten voeren blauw zwaai-, flits- of knipperlicht en een tweetonige hoorn om kenbaar te maken dat zij een dringende taak vervullen.

Een feestje kan nooit een dringende taak zijn in deze zins des woord(en).

Dat het hier toevallig chauffeurs betreft die er voor opgeleid zijn, maakt in zo'n geval niet uit. Zo zijn er ook verzamelaars van oldtimers, die bijvoorbeeld ACH oid zijn in hun dagelijks leven.
basis EHBO / BHV AED/reanimatie/BOA OV


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #48 Gepost op: 29 november 2011, 23:34:21
voor wat betreft de optocht bij de jubilaris, volgens mij geld nog steeds dit artikel:
RVV: Artikel 29

1. Bestuurders van motorvoertuigen in gebruik bij politie en brandweer, motorvoertuigen in gebruik bij diensten voor spoedeisende medische hulpverlening, en motorvoertuigen van andere door Onze Minister aangewezen hulpverleningsdiensten voeren blauw zwaai-, flits- of knipperlicht en een tweetonige hoorn om kenbaar te maken dat zij een dringende taak vervullen.

Een feestje kan nooit een dringende taak zijn in deze zins des woord(en).

Nee, echter houd je dan alleen geluidsoverlast over ...

Belangrijk stukje wat je echter vergeet is dat men door het kenbaar maken van de dringende taak voorrang vraagt aan andere bestuurders.

Of wilde je vertellen dat een brandweerstoet onderweg naar een aflossing bij een grote (bos)brand (3 dagen later) van A (opkomstplek) naar B (inzet) ook nog steeds een spoedeisende taak is zoals men dat hier aangeeft ?
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Mattijs

  • Verkeersregelaar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 985
Reactie #49 Gepost op: 29 november 2011, 23:39:35
Het ging in mijn voorbeeld om de stoet naar het privé adres van het feestvarken en aldaar de toeters en bellen erop.

Maar goed, er blijft nog steeds een vraag naar de eventuele landelijk dekkende vrijstelling van de porches.

Overigens heb ik geen persoonlijk belang, buiten dat ik het zelf ook mooi vind om zo'n voertuig origineel te zien. Bezit er zelf dus geen. Ik kan alleen niet zo goed tegen de regeldrift in NL  998765
basis EHBO / BHV AED/reanimatie/BOA OV