Vrijstelling OGS-armaturen op (particuliere)oldtimervoertuigen

Auteur Topic: Vrijstelling OGS-armaturen op (particuliere)oldtimervoertuigen  (gelezen 63079 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #60 Gepost op: 1 december 2011, 14:16:05
Juridische vraag, een hagel nieuw brandweervoertuig (demo) eigendom van de opbouwfabrikant, mag die over de weg met aangesloten blauwe zwaailampen, of mag hij alleen een heldere kap hebben met blauw oplichtende LED's
Voor de wetsdienaars onder ons. Mag ik een hagelnieuw brandweervoertuig, wat nog op naam staat van de fabrikant uitvoeren met BiZa striping en blauwe zwaailichten?
 >:D Mag ik als particulier een bijv.nieuwe Range Rover in brandweer rood kopen en laten bestickeren volgens de norm, een mooie moderne witte LED balk er op, (die uiteraard wel blauw flitst en dan ook een regionaam etc er op plakken? Nee natuurlijk, maar hoe lang duurt het voordat ik een keer staande wordt gehouden omdat het voertuig een tenaamstelling heeft van een particulier en geen aangewezen hulpdienst. Welke diender controleert de kentekens van een brandweer voertuig dat voorbij rijdt.
En dan nog één. Een blauw zwaailicht is verboden, zelfs als er geen lamp meer in zit mag de lege blauwe kap niet op het voertuig staan. Dus ik zou ook strafbaar zijn als ik een doorzichtige blauwe emmer op mijn dak plak, net als in Moskou  998765
Dat zou ik wel willen uitproberen, een bon omdat ik een blauwe emmer op mijn dak heb geplakt  098uo
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


xangadib

  • IvP
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 422
Reactie #61 Gepost op: 1 december 2011, 15:39:47
Voor de emmer zou je een andere bon krijgen. Iets met niet juist vastgezette lading en zo.

De discussie is wel een beetje theoretisch. Wettelijk is het verboden, maar zijn er al mensen die hiervoor een verbaal hebben gekregen? En zo ja, hebben die al een gerechtelijke uitspraak? Want dat is uiteindelijk de toets der wet....
Digitaal onderzoek


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #62 Gepost op: 1 december 2011, 17:42:49
(Nog) geen verbaal maar, al wel een schriftelijke waarschuwing met de aanzegging dat wanneer het voertuig nog een keer wordt staandegehouden ivm de OGS dat er wel een verbaal volgt voor het aanwezig hebben van verboden verlichting.

Kosten volgens de brief € 70. -- per armatuur !! (zou in mijn geval dus 4 x 70 = 280 euro zijn volgens de nu nog geldende prijslijst)
Dat is een kostprijs die ik graag voor wil zijn maar, als het er op aan mocht komen wel zou laten voorkomen (trachten te genezen middels voorkomen) dit heb ik ook bij de staandehouding aangegeven omdat ik pertinent vertik om e.e.a. te verwijderen.

Regels prima opzich maar volgens goed Nederlands gebruik zijn het de uitzonderingen die de regel bevestigen.

Ook zijn er al diverse gevallen bekent waar het resultaat ter plekke demonteren was om onder een verbaal uit te komen.
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #63 Gepost op: 1 december 2011, 18:19:22
- Juridische vraag, een hagel nieuw brandweervoertuig (demo) eigendom van de opbouwfabrikant, mag die over de weg met aangesloten blauwe zwaailampen, of mag hij alleen een heldere kap hebben met blauw oplichtende LED's
Voor de wetsdienaars onder ons. Mag ik een hagelnieuw brandweervoertuig, wat nog op naam staat van de fabrikant uitvoeren met BiZa striping en blauwe zwaailichten?


- Welke diender controleert de kentekens van een brandweer voertuig dat voorbij rijdt.
- En dan nog één. Een blauw zwaailicht is verboden, zelfs als er geen lamp meer in zit mag de lege blauwe kap niet op het voertuig staan. Dus ik zou ook strafbaar zijn als ik een doorzichtige blauwe emmer op mijn dak plak, net als in Moskou  998765
Dat zou ik wel willen uitproberen, een bon omdat ik een blauwe emmer op mijn dak heb geplakt  098uo

Dat ligt er aan, de signalering bij dergelijke voertuigen werkt vaak niet, echter is het natuurlijk niet te controleren. Daarnaast kan een voertuig ook op weg zijn naar een brandweerkorps of iets dergelijks.

Kentekens van brandweervoertuigen worden nauwelijks gecontroleerd, tenzij het een vreemd voertuig is (wat bijvoorbeeld afwijkt van de norm in een regio of door zeer afwijkend rijgedrag)

We hebben het over lichtarmaturen, niet over emmers .... Een armatuur is een houder van verlichting, lege zwaailamp mag niet, lege emmer / taartpunt (wat je bij een bakker nog wel eens ziet) valt daar natuurlijk niet onder ...


Ik lees nog steeds veel ''ja maar dit, ja maar dat'' en we kunnen allerlei uitzonderingen gaan neerzetten, een bekend tafareel. Ongeveer een zelfde discussie als die altijd naar voren komt bij verkeersregels negerende politiemensen.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #64 Gepost op: 1 december 2011, 19:10:26
Heb je het KLPD nou al eens gemaild/gebeld ?

Het KLPD heeft een mailtje van me gehad, wat daar het antwoord op gaat worden weet ik natuurlijk (nog) niet  ;)

Dan de zijdelingse minder relevant verhaal.... wat is een armatuur.. idd een houder van de verlichting maar wanneer het gehele binnenwerk uit de zwaailamp is verwijderd is de houder (het armatuur) van de lamp ook niet meer aanwezig. (Overigens ook een verminking van de originele staat van het voertuig)

Maar Jerrommeke, even een serieuze vraag..
Waarop kan men handhaven welke verboden en welke sanctie bedragen staan daarop (2012), het lijkt mij namelijk een beetje dwingend overkomen dat verboden verlichting per armatuur wordt verbaliseerd verboden lampen zijn verboden lampen of dat er 1 is of 4 maakt toch niet uit? Behalve verboden verlichting, welke opties zijn er nog meer het blijft, de nederlandse wetgever kennende, vast niet beperkt tot 1 feitcode :-)
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #65 Gepost op: 1 december 2011, 19:18:16
Het KLPD heeft een mailtje van me gehad, wat daar het antwoord op gaat worden weet ik natuurlijk (nog) niet  ;)

Dan de zijdelingse minder relevant verhaal.... wat is een armatuur.. idd een houder van de verlichting maar wanneer het gehele binnenwerk uit de zwaailamp is verwijderd is de houder (het armatuur) van de lamp ook niet meer aanwezig. (Overigens ook een verminking van de originele staat van het voertuig)

Maar Jerrommeke, even een serieuze vraag..
Waarop kan men handhaven welke verboden en welke sanctie bedragen staan daarop (2012), het lijkt mij namelijk een beetje dwingend overkomen dat verboden verlichting per armatuur wordt verbaliseerd verboden lampen zijn verboden lampen of dat er 1 is of 4 maakt toch niet uit? Behalve verboden verlichting, welke opties zijn er nog meer het blijft, de nederlandse wetgever kennende, vast niet beperkt tot 1 feitcode :-)
Als je nu eens die blauwe kappen voorziet van een mooi hengseltje. Je schijnt wel emmers op je dak te mogen hebben, er is niet gesproken over de grote van die emmers. 8) 0098


cavia

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,113
Reactie #66 Gepost op: 1 december 2011, 19:36:26
Als je nu eens die blauwe kappen voorziet van een mooi hengseltje. Je schijnt wel emmers op je dak te mogen hebben, er is niet gesproken over de grote van die emmers. 8) 0098

haha dat is wel een goede. En in die emmer mag toch best een lampje zitten? En de emmer mag toch ook wel van blauw plastic zijn? :P


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #67 Gepost op: 1 december 2011, 19:52:59
Ik heb geen blauwe zwaailichten..... ik heb blauwezwaai-emmers  :D
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #68 Gepost op: 1 december 2011, 21:12:21
Voertuig voldoet niet meer aan de eisen, invordering kentekenbewijs, herkeuring RDW. Bekeuring voor feitcode N652 (dat bedrag wordt door justitie bepaald) danwel het voeren van blauw zwaailicht.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


cavia

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,113
Reactie #69 Gepost op: 1 december 2011, 21:32:16
huh, dus als je emmers op je auto hebt voldoet hij ineens niet meer aan de eisen?