- Juridische vraag, een hagel nieuw brandweervoertuig (demo) eigendom van de opbouwfabrikant, mag die over de weg met aangesloten blauwe zwaailampen, of mag hij alleen een heldere kap hebben met blauw oplichtende LED's
Voor de wetsdienaars onder ons. Mag ik een hagelnieuw brandweervoertuig, wat nog op naam staat van de fabrikant uitvoeren met BiZa striping en blauwe zwaailichten?
- Welke diender controleert de kentekens van een brandweer voertuig dat voorbij rijdt.
- En dan nog één. Een blauw zwaailicht is verboden, zelfs als er geen lamp meer in zit mag de lege blauwe kap niet op het voertuig staan. Dus ik zou ook strafbaar zijn als ik een doorzichtige blauwe emmer op mijn dak plak, net als in Moskou
Dat zou ik wel willen uitproberen, een bon omdat ik een blauwe emmer op mijn dak heb geplakt
Dat ligt er aan, de signalering bij dergelijke voertuigen werkt vaak niet, echter is het natuurlijk niet te controleren. Daarnaast kan een voertuig ook op weg zijn naar een brandweerkorps of iets dergelijks.
Kentekens van brandweervoertuigen worden nauwelijks gecontroleerd, tenzij het een vreemd voertuig is (wat bijvoorbeeld afwijkt van de norm in een regio of door zeer afwijkend rijgedrag)
We hebben het over lichtarmaturen, niet over emmers .... Een armatuur is een houder van verlichting, lege zwaailamp mag niet, lege emmer / taartpunt (wat je bij een bakker nog wel eens ziet) valt daar natuurlijk niet onder ...
Ik lees nog steeds veel ''ja maar dit, ja maar dat'' en we kunnen allerlei uitzonderingen gaan neerzetten, een bekend tafareel. Ongeveer een zelfde discussie als die altijd naar voren komt bij verkeersregels negerende politiemensen.