Vrijstelling OGS-armaturen op (particuliere)oldtimervoertuigen

Auteur Topic: Vrijstelling OGS-armaturen op (particuliere)oldtimervoertuigen  (gelezen 63046 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

Nachtbroeder1978

  • verpleegkundige, evenementen verkeersregelaar, niet gecertificeerde hoogtewerker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 164
Reactie #70 Gepost op: 2 december 2011, 09:40:59
Hoi klf grimmenstein markt,
 
Ik heb het topic tot nu toe een beetje gevolgd en begrijp er uit dat je je brandweervoertuig zoveel mogelijk in originele staat wil behouden. Voor jou betekent dit dus ook de blauwe kappen er op. Ik kan me dit goed indenken omdat het de originaliteit duidelijk ten goede komt.

Dat je tegenwoordig niet meer met blauwe kappen op je lichtarmatuur mag rijden is ook duidelijk.
Wil je toch met dergelijke kappen rijden dan moet je dus een ontheffing aanvragen bij de wegbeheerder, wat dus een enorme kaartenbak aan ontheffingen zou betekenen.
Houd je je hier niet aan dan loop je dus risico op een flinke prent.

Dat er daarnaast wel een landelijke ontheffing schijnt te zijn voor de oude politieporches wekt inderdaad het gevoel van willekeur en dat zou je, in geval van een proces misschien wel kunnen steunen.

Wat ik me nu af vraag is het volgende, wat is jouw bezwaar om je originele blauwe kappen te vervangen door amber/rood/helder of welke kleur dan ook. Is dit om praktische redenen (omdat die dingen v##**@@e vast zitten) of uit principe (als de oude pol-porsche het mag, waarom ik dan niet.  

Als het laatste het geval is zou ik eens kijken of je via bijvoorbeeld deze jongens(http://www.rpm-events.net/rijkspolitie-porsche-911-targa.html)  misschien meer info kan krijgen over een landelijke ontheffing, daarna eens overleggen met een (bevriende?) advocaat, rechter, of rechtenstudent. en het er dan opaan laten komen en een proces aan gaan. Misschien dat je er met de club wel meer van kan maken.

Misschien ook een idee in de categorie blauwe zwaaiemmers: er amber kappen op schroeven en er dan niet-lichtdoorlatende plastic kappen overheen zetten (van binnen zwart en dan in een mooie blauwe kleur schilderen, als je dan staande wordt gehouden heb je je amber afgedekt omdat je die op dat moment niet nodig hebt met een kap waardoor je voertuig zo origineel mogelijk er uit ziet  :P en dan natuurlijk de blauwe kappen op de bijrijdersstoel, netjes ingepakt in een doosje.

En dan nog uit nieuwsgierigheid, fototjes?

GreetZ,
Nachtbroeder1978
ook al heb je ergens geen verstand van, kan je er toch een mening over hebben.


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #71 Gepost op: 2 december 2011, 13:26:59
Citaat
Voor de emmer zou je een andere bon krijgen. Iets met niet juist vastgezette lading en zo.
Nou hij zit echt wel goed vast hoor ! ;D
Even voort bordurend op de regels dat allleen hulpdienst voertuigen, door de wet als zodanig aangewezen, een blauw armatuur mogen hebben. Betekend dit dat oude voertuigen die nog op naam staan van een gemeentelijk korps wel blauwe zwaailichten mogen hebben (net als de KLPD Posrches) maar particulieren voertuigen niet. Dit zou een rechtsongelijkheid zijn, in beide gevallen worden ze niet meer voor de daadwerkelijk brand/hulpverlening gebruikt, maar mag de één wel de armaturen hebben en de ander niet.
Voorbeeld een Jeugdbrandweervoertuig, een afgeschreven TS van 25 jaar staat nog op naam van het korps, wordt niet meer ingezet voor incident bestrijding mag dus wel origineel blijven en een exact gelijk voertuig van een particulier niet  ::)
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


xangadib

  • IvP
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 422
Reactie #72 Gepost op: 2 december 2011, 13:39:29
Even in haken daarop. Dat zou betekenen dat als je je eigen brandweer "korps" opricht het wel weer mag?

Overigens is het, naar mijn mening, geen rechts ongelijkheid. Het wel of niet hulpverleningsdienst zijn bepaald. Niet de status van het voertuig binnen deze dienst.
Digitaal onderzoek


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #73 Gepost op: 2 december 2011, 16:29:06
Voorbeeld een Jeugdbrandweervoertuig, een afgeschreven TS van 25 jaar staat nog op naam van het korps, wordt niet meer ingezet voor incident bestrijding mag dus wel origineel blijven en een exact gelijk voertuig van een particulier niet  ::)

Overigens is het, naar mijn mening, geen rechts ongelijkheid. Het wel of niet hulpverleningsdienst zijn bepaald. Niet de status van het voertuig binnen deze dienst.

Ook binnen de hulpdiensten, althans volgens mijn bron, dient het voertuig als uitruk voertuig te boek te staan, om die reden weet ik al zeker twee korpsen waar de voertuigen van de jeugd ook nog gewoon de normale roepnummers hebben. De status van het voertuig is dus terdege bepalend !!

Even in haken daarop. Dat zou betekenen dat als je je eigen brandweer "korps" opricht het wel weer mag?

Als je je eigenkorps zou oprichten mag je pas OGS aanwezig hebben als je korps erkend is.

Vandaag ook bericht vanuit de KLPD, de exacte reactie houd ik voorlopig voor me maar de Porsches hebben idd een landelijke ontheffing. Ik ben ook keurig in bezit van het artikel waarop dit is gebasseerd, het ontheffing nummer en door wie de ontheffing is verleend, er schijnt dus enig licht aangezien dit een presendent schept.
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #74 Gepost op: 2 december 2011, 16:45:26

Vandaag ook bericht vanuit de KLPD, de exacte reactie houd ik voorlopig voor me maar de Porsches hebben idd een landelijke ontheffing. Ik ben ook keurig in bezit van het artikel waarop dit is gebasseerd, het ontheffing nummer en door wie de ontheffing is verleend, er schijnt dus enig licht aangezien dit een presendent schept.
Ik zou er vol voor gaan, om toch die landelijke ontheffing te krijgen, zeker met dit artikel in de hand. Laat ze dan maar eens een goed excuus verzinnen. ;)


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #75 Gepost op: 2 december 2011, 17:52:05

Dat je tegenwoordig niet meer met blauwe kappen op je lichtarmatuur mag rijden is ook duidelijk.
Wil je toch met dergelijke kappen rijden dan moet je dus een ontheffing aanvragen bij de wegbeheerder, wat dus een enorme kaartenbak aan ontheffingen zou betekenen.
Houd je je hier niet aan dan loop je dus risico op een flinke prent.

Wat ik me nu af vraag is het volgende, wat is jouw bezwaar om je originele blauwe kappen te vervangen door amber/rood/helder of welke kleur dan ook. Is dit om praktische redenen (omdat die dingen v##**@@e vast zitten) of uit principe (als de oude pol-porsche het mag, waarom ik dan niet.  

En dan nog uit nieuwsgierigheid, fototjes?

@ Nachtbroeder,

Foto's en filmpjes kun je vinden op onze websitehttp://www.vwbrandweerbus.nl/test/KLFstart.htm Hier staat de geschiedenis van het voertuig maar ook verslagen van een aantal evenementen waaraan is deelgenomen.

Het bezwaar om de kappen te vervangen voor een andere kleur is idd een principe maar niet van de ex porsche's mogen het dus ik ook, dat dit kan (gaan) helpen is alleen meegenomen in "de strijd"
Het principe licht een stuk eenvoudiger, kinderlijk eenvoudig misschien zelfs, ik heb nog nooit een kompleet uitgeruste brandweerwagen met alleen oranje / amber zwaailampen gezien en dus licht het verhaal puur in de originele staat van het voertuig, waar ik (maar wie ben ik) ook het hele bezwaar niet van zie zolang het niet werkt betekent het ook niets.

Natuurlijk is er een stukje herkenbaarheid maar ik zie daarin meer een verplichting voor de eigenaar van een dergelijk voertuig dan een stuk gevaar zetting, de herkenbaarheid KAN gevolgen hebben ingeval er zich een noodsituatie voor doet dan bestaat de kans dat anderen verwachten dat ze hulp krijgen, daarom hoop ik eind december ook een EHBO diploma te halen, zodat je als eigenaar in elk geval enige hulp kan verlenen en misschien iets meer dan de gemiddelde weggebruiker.

@Peter,

Het contact met de KLPD is nog niet teneinde, vanuit hen kwam ook de vraag waarom die belangstelling er was en dat heb ik netjes geantwoord incl het voorbeeld van de Oldtimershow in Hem. Uit het verleden weet ik ook dat vooral de KLPD het voeren van OGS uitlegde als inwerking hebben terwijl soms door regionalekorpsen onder voeren het aanwezig hebben werd verstaan, dit is ook een van de redenen van de wetswijziging geweest. Ik wil even de verdere mailwisseling met de KLPD afwachten alvorens ik hierop ga inzetten.
In elk geval ben ik een stap dichterbij een ontheffing. Aan de hand van hetgeen ik nu reeds in handen heb ga ik zeker weer contact opnemen met het ministerie I en M aangezien er namens hun minister een ontheffing is verleend daarmee hebben ze in elk geval niet de juiste informatie afgegeven. Wellicht ga ik er nog een WOB oploslaten om de besluitvorming rond de verleende ontheffing boven de tafel te krijgen zodat ik bij de defenitieve aanvraag sterkere argumenten kan aanvoeren.
Kortom de strijd is nog niet gestreden.

Tot hier in elk geval een bedankje aan Jerrommeke (ook al is hij het niet met een eventuele ontheffing eens) en LT kol. ME voor hun aanwijzingen in welke richting te zoeken. .
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #76 Gepost op: 2 december 2011, 18:55:50
Het contact met de KLPD is nog niet teneinde, vanuit hen kwam ook de vraag waarom die belangstelling er was en dat heb ik netjes geantwoord incl het voorbeeld van de Oldtimershow in Hem. Uit het verleden weet ik ook dat vooral de KLPD het voeren van OGS uitlegde als inwerking hebben terwijl soms door regionalekorpsen onder voeren het aanwezig hebben werd verstaan, dit is ook een van de redenen van de wetswijziging geweest. Ik wil even de verdere mailwisseling met de KLPD afwachten alvorens ik hierop ga inzetten.
In elk geval ben ik een stap dichterbij een ontheffing. Aan de hand van hetgeen ik nu reeds in handen heb ga ik zeker weer contact opnemen met het ministerie I en M aangezien er namens hun minister een ontheffing is verleend daarmee hebben ze in elk geval niet de juiste informatie afgegeven. Wellicht ga ik er nog een WOB oploslaten om de besluitvorming rond de verleende ontheffing boven de tafel te krijgen zodat ik bij de defenitieve aanvraag sterkere argumenten kan aanvoeren.
Kortom de strijd is nog niet gestreden.

Tot hier in elk geval een bedankje aan Jerrommeke (ook al is hij het niet met een eventuele ontheffing eens) en LT kol. ME voor hun aanwijzingen in welke richting te zoeken. .
Ik hoop dat je ons op de hoogte houdt over deze kwestie. Jij wil je nek uitsteken om blauw te kunnen behouden op jouw voertuig, wellicht kan dit een positief gevolg hebben voor veel meer mensen met mooie hulpverleningsoldtimers hier in Nederland. En daarmee het nog beter instant kunnen houden van onze mooie hulpverleningsgeschiedenis. O0
Ik wens je erg veel succes, en ik hoop echt dat je dit gaat lukken!!!!


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #77 Gepost op: 2 december 2011, 19:41:46
Op de hoogte houden zeker, al was het alleen om andere bezitters verder te kunnen helpe om hun blauw op de voertuigen te mogen behouden.

Ik hoop zelf ook dat het gaat lukken er is in elk geval een opening. Nu alleen afwachten wie er eerder is... de ontheffing of de inbeslagname / het verbaal in alle gevallen zal ik me zeker melden met de stand van zaken. Ook op het brw forum aangezien het daar ook wel een relevant verhaaltje gaat worden.

Hoe dan ook.....  wordt vervolgd
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


Nachtbroeder1978

  • verpleegkundige, evenementen verkeersregelaar, niet gecertificeerde hoogtewerker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 164
Reactie #78 Gepost op: 3 december 2011, 00:11:13
Hoi klf grimmenstein markt,

ziet er leuk uit je KLF, ik kan me goed voorstellen dat je deze graag in originele staat wil houden / terugbrengen.
Persoonlijk denk ik dat het voor dergelijke "originele" voertuigen zou moeten kunnen een landelijke ontheffing. Wel kan ik me voorstellen dat men het dan zou richten op de nederlandse voertuigen in het kader van het cultureel erfgoed.  Dit zou dan wel weer aansluiten bij de porsches. (waardoor jouw Duitse dus helaas wel buiten de boot zou vallen)  Aan de andere kant kan ik me niet voorstellen dat men van een (oud) duits brandweervoertuig in nederland (zeker zo ver van de grens als waar jij zit) verwacht dat deze een hulpverlenende taak heeft. Daarnaast zou dan een van de criteria dus een bepaalde mate van originaliteit zijn, maar waar trek je dan de grens. Het lijkt me een lastig geheel.

Je werk aan een EHBO diploma is natuurlijk alleen maar te waarderen, zouden meer mensen moeten doen. (misschien zou het, net als in bijv. Duitsland gewoon een verplicht onderdeel op de middelbare school moeten worden, maar dat is een andere discussie).


Even advocaat van de duivel >:D: Stel dat je met je KLF op een mistige dag / donkere avond op de terugweg bent naar huis via de dijk Lelystad - Enkhuizen en je komt een ongeval tegen, als je dan oranje kappen hebt kan je jezelf veel meer zichtbaarheid geven door je oranje zwaailamp aan te zetten. Als je wel blauwe kappen er op hebt zitten kan (mag) je dus geen gebruik maken van deze extra mogelijkheid. Met oranje kappen weer wel.

Ik wens je succes met het bevechten van deze papieren tijger en ben benieuwd naar je resultaten. Mijn advies, zorg dat je tot die tijd in ieder geval geen onnodige bekeuringen riskeert door er voorlopig een andere kap / hoes overheen te zetten. (kap is goedkoper dan prent denk ik  ;))

GreetZ,
nachtbroeder1978
ook al heb je ergens geen verstand van, kan je er toch een mening over hebben.


rjvaneyk

  • Noodhulpteam Hollands Midden
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 579
Reactie #79 Gepost op: 3 december 2011, 09:32:47
Bij het gebruik van oranje/gele zwaailampen zitten er ook haken en ogen aan, door een grijs gebied.
Ook het gebruik van oranje cq gele zwaailampen is aan regels gebonden.
De blauwe tak kan hier misschien meer over vertellen.

Citaat
Regeling optische en geluidssignalen 2009:

Artikel 6

1. Bij de volgende werkzaamheden of omstandigheden voert een voertuig, indien de kans bestaat dat het voertuig niet tijdig door andere weggebruikers wordt opgemerkt, geel zwaai-, flits- of knipperlicht:

a. werkzaamheden ten behoeve van de hulpverlening op of langs de weg met kennelijk daartoe ingerichte motorvoertuigen;
b. werkzaamheden ten behoeve van wegen, werken of inrichtingen op, aan, in of boven wegen, daaronder begrepen gladheidbestrijding of sneeuwruimen;
c. werkzaamheden met kennelijk daartoe ingerichte motorvoertuigen voor de hulpverlening aan en het repareren of bergen en wegslepen van voertuigen;
d. vervoer van ondeelbare lading voor zover het voertuigen betreft waarvoor krachtens de Regeling voertuigen ontheffing is verleend inzake de afmetingen van deze voertuigen of hun lading;
e. het begeleiden van transporten waarvoor een ontheffing is verleend, voor zover die begeleiding uit de ontheffing voortvloeit en dit geschiedt met daartoe speciaal uitgeruste voertuigen;
f. het begeleiden van militaire colonnes;
g. het rijden met landbouw- of bosbouwtrekkers en motorvoertuigen met beperkte snelheid, of daardoor voortbewogen aanhangwagens, die, met inbegrip van de lading, breder zijn dan 2,60 meter.

http://wetten.overheid.nl/BWBR0025357/geldigheidsdatum_19-11-2010