Vrijstelling OGS-armaturen op (particuliere)oldtimervoertuigen

Auteur Topic: Vrijstelling OGS-armaturen op (particuliere)oldtimervoertuigen  (gelezen 63049 keer)

0 gebruikers (en 8 gasten bekijken dit topic.

Uitgerust!

  • Veiligheids functionaris overheid, vrijwilliger BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 589
  • Pluk de dag!
Reactie #80 Gepost op: 3 december 2011, 10:31:12
Ik blijf nieuwsgierig naar de defenitie van een "lichtarmetuur"...........
“Loop niet voor me, want ik volg niet.  Loop niet achter me, want ik leid niet.  Loop gewoon naast me en wees mijn vriend.”


Mattijs

  • Verkeersregelaar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 985
Reactie #81 Gepost op: 3 december 2011, 10:40:55
Ik blijf nieuwsgierig naar de defenitie van een "lichtarmetuur"...........

alstublieft

http://nl.wikipedia.org/wiki/Armatuur
basis EHBO / BHV AED/reanimatie/BOA OV


Uitgerust!

  • Veiligheids functionaris overheid, vrijwilliger BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 589
  • Pluk de dag!
Reactie #82 Gepost op: 3 december 2011, 11:07:13
Volgens wikipedia:
 Een armatuur is een draagconstructie voor één of meerdere lichtbronnen, van het Latijn armatura = bewapening, uitrusting; arma = wapen. Een armatuur bevat een fitting met een lichtbron

Nu maar afwachten op een gerechtelijke uitspraak over een blauw zwaailicht op het dak van een voertuig waarbij de lamp en de fitting verwijderd zijn.
“Loop niet voor me, want ik volg niet.  Loop niet achter me, want ik leid niet.  Loop gewoon naast me en wees mijn vriend.”


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #83 Gepost op: 3 december 2011, 12:11:08
Hoi klf grimmenstein markt,

Even advocaat van de duivel >:D: Stel dat je met je KLF op een mistige dag / donkere avond op de terugweg bent naar huis via de dijk Lelystad - Enkhuizen en je komt een ongeval tegen, als je dan oranje kappen hebt kan je jezelf veel meer zichtbaarheid geven door je oranje zwaailamp aan te zetten. Als je wel blauwe kappen er op hebt zitten kan (mag) je dus geen gebruik maken van deze extra mogelijkheid. Met oranje kappen weer wel.

Ik wens je succes met het bevechten van deze papieren tijger en ben benieuwd naar je resultaten. Mijn advies, zorg dat je tot die tijd in ieder geval geen onnodige bekeuringen riskeert door er voorlopig een andere kap / hoes overheen te zetten. (kap is goedkoper dan prent denk ik  ;))

Het voertuig komt overigens nog iets verder weg namelijk zo'n 120 Km ten zuiden van Wenen maar dat terzijde  ;)

In het door jou veronderstelde model op de dijk Enkhuizen Lelystad tja....
Ten eerste is het een bepakt brandweervoertuig waarmee er dus iets meer aanwezig is dan de gemiddelde bestelbus ik zou dus zeker niet zo maar kiezen om blauw blauw aan te zetten. Gelukkig zit er achter op het voertuig ook een oranje lamp dus die gaat eerst aan.
Dan de alarmlichten. Vervolgens een veiligheidsvest en met de telefoon in de hand eerst maar eens de situatie aanschouwen en alarmeren. Hoewel op de dijk de situatie meestal ernstig is denk ik dat het aanschouwen heel beperkt zal zijn.

Vervolgens eerst de veiligheid vergroten dus de kegels met waarschuwingslampen uit het voertuig pakken en plaatsen.
Nu de veiligheid verbeterd is (maar nog niet optimaal) zijn eerst de slachtoffers aan de beurt.

Mocht de veiligheid om welke reden ook verslechteren dan opnieuw 112 bellen en de situatie voorleggen daarbij zouden indien noodzakelijk de blauwe lampen best genoemd kunnen worden maar die gaan pas aan NA dat de meldkamer heeft aangegeven dat ik ze mag gebruiken, en dit gebeurd.

Ergens in juli van dit jaar kwam ik in een dergelijke situatie terecht, niet op de dijk overigens, maar wel een behoorlijke aanrijding door drukte bij de politie was er slechts een voertuig per direct beschikbaar. De bewuste agent heeft toen gevorderd de blauwe lampen aan te zetten om de veiligheid te vergroten. Let wel er is gevorderd om ze aan te zetten hij heeft ze zelf niet aangezet aangezien er eerst wat schakelaars omgezet moeten worden in de pompruimte van het voertuig. Na aankomst van een tweede politie voertuig moesten de lampen ook direct weer gedoofd worden.
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


Gast

  • Gast
Reactie #84 Gepost op: 3 december 2011, 13:30:24
De enige reden dat bij mij stroom op het oranje circuit staat is, ook vanuit die "je weet maar nooit"-gedachte:
Bij een ongeval bij Zaandam (zie DIT TOPIC KLIK kon ik daardoor een ietsie bijdragen aan de hulpverlening vóór de professionele HV-ers TP waren.
Er staat alleen stroom op mijn "oranje circuit", traffic advisor en oranje decklights (en mobilofoon) als ik onderweg ben.

foto ©Jelzo


erdebee

  • EHV+AED / BHV / IT / Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 593
    • Erdebees website
Reactie #85 Gepost op: 3 december 2011, 13:49:51
Ergens in juli van dit jaar kwam ik in een dergelijke situatie terecht, niet op de dijk overigens, maar wel een behoorlijke aanrijding door drukte bij de politie was er slechts een voertuig per direct beschikbaar. De bewuste agent heeft toen gevorderd de blauwe lampen aan te zetten om de veiligheid te vergroten. Let wel er is gevorderd om ze aan te zetten hij heeft ze zelf niet aangezet aangezien er eerst wat schakelaars omgezet moeten worden in de pompruimte van het voertuig. Na aankomst van een tweede politie voertuig moesten de lampen ook direct weer gedoofd worden.
Strakke beslissing van de agent. Even de regels opzij zetten en verhoging van de veiligheid laten prevaleren!  O0


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #86 Gepost op: 3 december 2011, 13:51:52
Bij het gebruik van oranje/gele zwaailampen zitten er ook haken en ogen aan, door een grijs gebied.
Ook het gebruik van oranje cq gele zwaailampen is aan regels gebonden.

Het gebruik is aan regels verbonden. Het aanwezig/gemonteerd hebben echter ook, alleen wordt daar nauwelijks op gecontroleerd. Tenzij men misbruik maakt en voor de ''lol'' met een zwaailamp gaat rond rijden.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #87 Gepost op: 3 december 2011, 15:15:24
Strakke beslissing van de agent. Even de regels opzij zetten en verhoging van de veiligheid laten prevaleren!  O0

Buiten het feit dat (in mijn optiek) de agent de juiste beslissing heeft genomen denk ik ook dat het aantoont dat er met het aanwezig hebben van OGS op ex Hulpverleningsvoertuig geheel geen probleem is mits er door de eigenaar maar op een verantwoorde manier mee wordt omgegaan.

Ik ben, maar dat is denk ik meer dan duidelijk, ook voorstander van het verlenen van een ontheffing met daaraan verbonden een aantal voorwaarden, bijvoorbeeld niet alleen op kenteken maar die gekoppeld aan de naam van de eigenaar die een "gesloten eenheid" moeten vormen, in particulier bezit kan het voertuig daarmee niet meer worden uitgeleend als de OGS gemonteerd is.
Bij het mis- en/of gebruik maken van de OGS (lees het voeren van de OGS zonder vergunning, ja daar heb ik ook voorbeelden van) vervalt de ontheffing voor het aanwezig hebben en worden het kenteken en de OGS ingenomen, dus geen verdere waarschuwing of boetes gewoon een subiet einde van alle "privelege's"

In afwachting van de verdere contacten met het KLPD en een WOB verzoek bij I en M, ligt er inmiddels een concept aanvraag gereed
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


Azijnzeikerd

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 327
Reactie #88 Gepost op: 3 december 2011, 17:21:27
Buiten het feit dat (in mijn optiek) de agent de juiste beslissing heeft genomen denk ik ook dat het aantoont dat er met het aanwezig hebben van OGS op ex Hulpverleningsvoertuig geheel geen probleem is mits er door de eigenaar maar op een verantwoorde manier mee wordt omgegaan.

Ik ben, maar dat is denk ik meer dan duidelijk, ook voorstander van het verlenen van een ontheffing met daaraan verbonden een aantal voorwaarden, bijvoorbeeld niet alleen op kenteken maar die gekoppeld aan de naam van de eigenaar die een "gesloten eenheid" moeten vormen, in particulier bezit kan het voertuig daarmee niet meer worden uitgeleend als de OGS gemonteerd is.
Bij het mis- en/of gebruik maken van de OGS (lees het voeren van de OGS zonder vergunning, ja daar heb ik ook voorbeelden van) vervalt de ontheffing voor het aanwezig hebben en worden het kenteken en de OGS ingenomen, dus geen verdere waarschuwing of boetes gewoon een subiet einde van alle "privelege's"


Ik vind het een fascinerend topic, waarbij ik mij steeds afvraag:"waar gaat het nou eigenlijk om/over?".

Er is nieuwe wetgeving waarin duidelijk beschreven is wie wel en wie niet OGS op een voertuig mag hebben. Beetje zuur voor particuliere bezitters van ex-hulpverleningsvoertuigen, maar niet onoverkomelijk. De nieuwe regelgeving gaat de wildgroei aan voertuigen waarop ten onrechte OGS aangebracht was tegen en het lijkt mij dat men nu veel makkelijker kan "handhaven".  

Al lezend begrijp ik dat je het voertuig alleen gebruikt bij evenementen? Wat is nou het probleem om tijdens de rit naar het evenement, en weer terug, de blauwe lampen af te dekken met kappen en de sirene  afgeschakeld te hebben? Op het evenement zelf kan alles weer in originele staat teruggebracht worden en zelfs als je dan op de openbare weg staat dan kan ik me niet voorstallen dat er ook maar 1 agent zal zijn die je zal verbaliseren omdat er blauwe zwaalichten op je auto zitten.

Ik vraag me serieus af wat je nou wil bereiken met een eventuele ontheffing?


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #89 Gepost op: 3 december 2011, 17:43:34
Ik vind het een fascinerend topic, waarbij ik mij steeds afvraag:"waar gaat het nou eigenlijk om/over?".

1 - Al lezend begrijp ik dat je het voertuig alleen gebruikt bij evenementen? Wat is nou het probleem om tijdens de rit naar het evenement, en weer terug, de blauwe lampen af te dekken met kappen en de sirene  afgeschakeld te hebben?
2 - Ik vraag me serieus af wat je nou wil bereiken met een eventuele ontheffing?

Het is niet direct mijn stijl om een vraag met een weder vraag te beantwoorden maar ik ga het nu toch doen.

1- Wat is het probleem om een ontheffing te verstrekken, de wetgever geeft de middellen maar die zijn (misschien als ontmoediging) wel aanleiding voor een grote administratie, daarbij waarom wel een landelijke ontheffing voor ex KLPD Porsche's en niet voor ex brandweervoertuigen of ambulances.

2- Het kinderlijk eenvoudige dat ik ze niet hoef af te dekken of kappen hoef te wisselen denk dat ik dat al meer dan voldoende heb aangegeven.

3- Nu duidelijk is dat er terdege een aantal voertuigen beschikt over een ontheffing die landelijk geldig is, heeft de wetgever mij onvolledig en onjuist geinformeerd, aangezien ik een hekel heb aan het feit om door de WETGEVER te worden voorgelogen of te worden geinformeerd met halve waarheden ben ik me nu alleen maar vaster gaan bijten in een ontheffing, zo vast zelfs dat ik een rechtsgang zal aanvaarden om deze vorm van willekeur door I en M (als wetgever) door de rechter te laten beoordelen. Als dit uiteindelijk zal leiden tot vernietiging van de ontheffingen voor de KLPD Porsches dan is dat jammer en niet de opzet geweest maar dan hebben we in elk geval allemaal de zelfde rechten en plichten.

Het spijt me geweldig meneer de azijnzeikerd dat u mij daarom misschien eigenwijs vind of een drammer maar in mijn ogen gelden wetten en regels voor ons allemaal en als er middels een ontheffing uitzonderingen mogelijk zijn dan ben ik een van de egoisten die graag tot de uitzonderingen behoord
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend