Hoi klf grimmenstein markt,
Even advocaat van de duivel : Stel dat je met je KLF op een mistige dag / donkere avond op de terugweg bent naar huis via de dijk Lelystad - Enkhuizen en je komt een ongeval tegen, als je dan oranje kappen hebt kan je jezelf veel meer zichtbaarheid geven door je oranje zwaailamp aan te zetten. Als je wel blauwe kappen er op hebt zitten kan (mag) je dus geen gebruik maken van deze extra mogelijkheid. Met oranje kappen weer wel.
Ik wens je succes met het bevechten van deze papieren tijger en ben benieuwd naar je resultaten. Mijn advies, zorg dat je tot die tijd in ieder geval geen onnodige bekeuringen riskeert door er voorlopig een andere kap / hoes overheen te zetten. (kap is goedkoper dan prent denk ik )
Het voertuig komt overigens nog iets verder weg namelijk zo'n 120 Km ten zuiden van Wenen maar dat terzijde
In het door jou veronderstelde model op de dijk Enkhuizen Lelystad tja....
Ten eerste is het een bepakt brandweervoertuig waarmee er dus iets meer aanwezig is dan de gemiddelde bestelbus ik zou dus zeker niet zo maar kiezen om blauw blauw aan te zetten. Gelukkig zit er achter op het voertuig ook een oranje lamp dus die gaat eerst aan.
Dan de alarmlichten. Vervolgens een veiligheidsvest en met de telefoon in de hand eerst maar eens de situatie aanschouwen en alarmeren. Hoewel op de dijk de situatie meestal ernstig is denk ik dat het aanschouwen heel beperkt zal zijn.
Vervolgens eerst de veiligheid vergroten dus de kegels met waarschuwingslampen uit het voertuig pakken en plaatsen.
Nu de veiligheid verbeterd is (maar nog niet optimaal) zijn eerst de slachtoffers aan de beurt.
Mocht de veiligheid om welke reden ook verslechteren dan opnieuw 112 bellen en de situatie voorleggen daarbij zouden indien noodzakelijk de blauwe lampen best genoemd kunnen worden maar die gaan pas aan NA dat de meldkamer heeft aangegeven dat ik ze mag gebruiken, en dit gebeurd.
Ergens in juli van dit jaar kwam ik in een dergelijke situatie terecht, niet op de dijk overigens, maar wel een behoorlijke aanrijding door drukte bij de politie was er slechts een voertuig per direct beschikbaar. De bewuste agent heeft toen gevorderd de blauwe lampen aan te zetten om de veiligheid te vergroten. Let wel er is gevorderd om ze aan te zetten hij heeft ze zelf niet aangezet aangezien er eerst wat schakelaars omgezet moeten worden in de pompruimte van het voertuig. Na aankomst van een tweede politie voertuig moesten de lampen ook direct weer gedoofd worden.