Korte offtopic vraag bij deze foto:
die auto is gezekerd met een tweetal sjorbanden, maar hoe zijn deze aan de grond verankerd? Zitten ze wel aan de grond verankerd?
Ben benieuwd en alvast bedankt voor de reactie(s)
Deze 'sjorbanden' hebben binnen de brandweer een andere naam: wat je hier ziet is dat er gewerkt wordt met StabFast. Dat is een systeem waarmee je -zoals de naam wellicht al doet vermoeden- een auto binnen een paar minuten muurvast hebt staan. Bovendien kan je er ook een auto (deels) mee liften door de banden kruislings met elkaar te verbinden.
Hoe werkt dit dan? Je zet de StabFast tegen de auto, op zo'n manier dat de driehoek het grootst is (want dat geeft de meeste stabiliteit). Met een haak aan bevestig je de StabFast aan de auto (het kan zijn dat je zelf een gat moet maken, je kan ook geluk hebben en een aanhaakpunt in de buurt hebben) en met de spanbanden kan je het systeem zo strak trekken dat de bovenkant zich in de auto 'vreet'. Door de druk die er dan op de StabFast staat is het ook aan de onderkant onmogelijk om het systeem te verplaatsen (geloof me, ik heb het geprobeerd
). Heel bijzonder, want één zo'n driehoek (er zitten er drie in het hele StabFast-pakket) weegt denk ik nog geen 10 kilo en zet een auto muurvast.
Ook liften kan met StabFast: dan moet je de spanbanden van de driehoeken die aan beide kanten van de auto staan met elkaar verbinden (linker spanband in rechter driehoek en andersom) en vervolgens aan beide kanten tegelijkertijd de spanbanden aanspannen. Hierdoor tillen deze banden de auto op
Ik ben ook erg benieuwd hoe dat nou precies zit. Dit was ook een van de eerste keren dat ik de brandweer van Groesbeek deze sjorbanden heb zien gebruiken. Er werd mij verteld dat dit (nieuwe) materieel pas sinds zeer korte tijd word gebruikt door de brandweer van Groesbeek.