Vraagje aan de specialisten

Auteur Topic: Vraagje aan de specialisten  (gelezen 13129 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

vistuig

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 447
    • KNRM Dordrecht
Gepost op: 4 januari 2005, 13:24:42
Wij zijn aan het kijken voor een nieuwe boot, nu twijfelen we nog tussen een aantal types. Nu heeft de tube van de ene boot een dtex van 1600 en de ander een dtex van 1670. Dtex staat voor decitex. Dit is het gewicht van een draad van 10 km lengte. Maar mijn vraag is dus hoe groot is dit verschil van 70 dtex dan. En zul je dit merken in de levensduur van de boot?


en in alle gewesten  wordt de stem van het water  met zijn eeuwige rampen  gevreesd en gehoord


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #1 Gepost op: 4 januari 2005, 14:40:10
Het lijkt wel een denier maat.. zoals ook gebruikt voor de tentstoffen enzo..

Het gewicht van de draad zegt niet zoveel, maar het type draad zegt meer.. Dus is het keflar of coretex draad.. om maar een paar bekende kreten te noemen.., Dan gaat het er ook nog om hoe dicht een en ander op elkaar is weven..

Maar ik neem aan dat het hebt over de kwaliteit van de gebruikte hypalon en op welke deze is versterkt..
Maar er zwerft een stoffenspecialist rond. ik haar wel even vragen..

Een reeeler vraag is hoeveel garantie geeft de fabrikant op het hypalon of vergelijkbare materialen.

Er zijn zoveel factoren die de garantie bepalen..
Hoeveel weekmakers, UV-bescherming, Type coating, kleur vastheid, olie en chemicalien bestendig etc.
volgens mij is dat allemaal veel belangrijker, maar ook moeilijker te bevatten. Dus selecteer je op de garantie die de fabriek geeft op de materialen..
Dus koop je boot voor 5 jaar of voor 10 jaar.. (afschrijving c.q. restwaarde)


Koen Wiegman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 813
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #2 Gepost op: 4 januari 2005, 22:54:52
Een dusdanig verschil vind ik uiteindelijk niet uitmaken.
Belangrijk is het materiaal, Hypalon, neopreen, pvc en de verdere verlijming en constructie.
Daarnaast natuurlijk de ondersteuning van de leverancier/fabrikant.

Momenteel is het merk dat je bij de brigades het meest ziet Zodiac, (vaak als Zodiac-dochter Avon). Ook fraaie boten zijn die van Duarry. Verder is RIBCRAFT momenteel in opkomst met enkele aantrekkelijke modellen. RN levert inmiddels ook een RIB en deze komt bij Novurania vandaan.
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #3 Gepost op: 4 januari 2005, 23:03:57
En niet te vergeten Delta, maakt ook erg mooie bootjes, en Sommige Tornado bootjes zijn erg mooi en goed..

Ik ben wel tevreden met de Delta.. maar als ik nieuw zou kunnen komen zou ik ook eens kijken naar TP-marine inboard diesels.., Goede kwaliteit, relatief goedkoop in exploitatie en zeer goede motoren en je kan er veel van je wensen op kwijt.

Tot 6,50 meter zie een aantal standaard bootjes.. en daarboven komen de echte bootjes om de hoek kijken..  ;D


vistuig

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 447
    • KNRM Dordrecht
Reactie #4 Gepost op: 5 januari 2005, 11:49:05
Maar TP marine heeft weinig ervaring, en is vrij nieuw op de markt. Van Delta, Ribcraft weet je dat ze lang mee gaan en zich goed houden in slecht weer.
En wat voor waarde hecht je dan aan de CE keuring, deze geeft ook een klasse aan de boten.
en in alle gewesten  wordt de stem van het water  met zijn eeuwige rampen  gevreesd en gehoord


vistuig

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 447
    • KNRM Dordrecht
Reactie #5 Gepost op: 15 januari 2005, 18:41:28
TP marine geeft maar een jaar garantie maar heeft wel een CE A keuring, we zijn ook bij een valiant dealer geweest deze geven 2 jaar garantie op de motor en romp en 5 jaar op de rest. Deze boot heeft maar een CE C/B keuring. Het blijft lastig om de bootjes met elkaar te vergelijken.
en in alle gewesten  wordt de stem van het water  met zijn eeuwige rampen  gevreesd en gehoord


Pjotr

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 17 januari 2005, 03:32:03
Waar ga je hem voor gebruiken en van waaraf lanceer je de boot?


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #7 Gepost op: 17 januari 2005, 09:36:08
Waar ga je hem voor gebruiken en van waaraf lanceer je de boot?

Ik denk om mee te varen en vanaf het strand.

Henk


vistuig

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 447
    • KNRM Dordrecht
Reactie #8 Gepost op: 17 januari 2005, 10:09:45
Bijna Henk. we gaan er inderdaad mee varen ;D
Maaruh lanceren zal de eerste keer bij de helling zijn of met een kraan en dan komt hij daarna lekker in de haven te liggen.
en in alle gewesten  wordt de stem van het water  met zijn eeuwige rampen  gevreesd en gehoord


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #9 Gepost op: 17 januari 2005, 14:50:50
Dan mag ze groot zijn en zwaar! Vette motor enzo.

Mooi! :)

Wij zijn gek met onze meer dan 10 jaar oude tornado!

Als je nagaat dat de Gooijer (Duarry) naar ik meen al binnen 5 jaar afgeschreven was... Ze hebben nu ook voor Tornado gekezen. Die zal wel wat langer meegaan.

Henk