Vraagje aan de specialisten

Auteur Topic: Vraagje aan de specialisten  (gelezen 12973 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Stamper

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 105
Reactie #10 Gepost op: 2 februari 2005, 23:02:36
Citaat
TP Marine is developing together with Dutch lifeguard station a lightweight easy to launch RIB with small, 120 HP, inboard diesel engine.

The main objective is to reduce the extensive fuel costs when using outboard engines.

By using tax free ( Dutch red-diesel) diesel fuel, savings were made of over 4.000 euro per season!

Bron: TP marine

Welke brigade is dit???


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #11 Gepost op: 3 februari 2005, 08:16:17
Het is zowiezo een l.. stuk, want rode diesel scheelt bijna niets meer met gewone diesel. De bedoeling van de regering is dat de prijs gelijk wordt. Bij Righter in blaricum is de landbouw diesel 69 cnt, de gewone 81 cnt, dus hoe je daar 4000 euro per seizoen aan over wil houden...


Henk


Stamper

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 105
Reactie #12 Gepost op: 3 februari 2005, 08:51:30
Heeeeeeel Veeeeeel varen denk ik. Maar je weet niet voor welke brigade deze boot is.


Ernst Brokmeier

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 528
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #13 Gepost op: 3 februari 2005, 11:14:49
als je het artikeltje goed leest gaat het niet alleen om de rode diesel, maar ook de omschakeling van een dure benzine outboard, naar een diesel inboard. Ik kan me voorstellen dat dit op jaar basis heel wat scheelt...
ben trouwens ook erg benieuwd welke brigade hiermee bezig is?? Iemand Marine al een mailtje gestuurd om het te vragen?
[img]/img]


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #14 Gepost op: 3 februari 2005, 20:20:50
oke, we gaan het goed lezen. 4000 euro brandstof besparing. 120 pk Vol gas 40 l per uur is 80 euro. Het diesel verbruik is bij een 120 pk ong  20 l. is een verschil per uur van 80 - 20 maal 0,80 (is 16) 64 euro. Na 4000 : 64 = 62 uur vol gas varen is de besparing bereikt.  per dag 2 uur vol gas?= dus een afstand van 120 KM of 66 mijl!! Oké al na 31 bewakingsdagen is de besparing bereikt. Moet je niet alleen in het weekend bewaken en wel twee uur vol gas varen dan haal je het net. Ter illustratie wij hebben incl de dagelijkse zoekaktie naar de inmiddels gevonden Spaanse mevrouw nog maar 48 uur op onze teller staan, waarvan 1% procent tussen de 5 en 6 duizend toeren, 8 % tussen de 4 en 5 duizend, 30 % tussen de 3 en 4 duizend, 8 % tussen de 2 en de 3 duizend, 40% tussen de 1000 en 2000 en 13 % beneden de 1000 toeren*. 1% van 48 uur is nog géén uur vol gas. En ik maar denken dat we altijd volgas aan het blazen waren.

Het komt mij voor dat niet alleen de tekst, (rode diesel is alleen goedgekeurd voor landbouwdoeleinden: de "Vereniging de Motorsleepboot" is al jaren in gevecht met de overheid om deze diesel als uitzondering te mogen tanken, uit oogpunt dat het varende museumstukken zijn) maar ook de cijfers wat gunstig omgebogen zijn.

Henk

* uit te lezen uit ons motormanagment systeem.


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #15 Gepost op: 3 februari 2005, 20:36:12
Rode gasolie mag je alleen gebruiken voor beroeps vaart, welke in gaat houden dat je aan alle scheepvaartkeuringen moet gaan voldoen. Als vereniging krijg je dan een pakket aan kosten welke je moet gaan maken.

9910001
9910001


Ernst Brokmeier

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 528
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #16 Gepost op: 3 februari 2005, 21:05:31
- De KNRM gebruikt ook rode diesel, dus als je in onderhandeling met je lokale belasting inspecteur gaat is daar wel iets mee te bereiken
-vwb het 60 uur volgas, denk dat een aantal boten dit bij ons makkelijk halen. (niet allemaal hoor), gaat hierbij dan wel om 60pk motoren. Denk dat een groot aantal kustbrigades met een actief bewakingsgebied dit wel halen. Even snel naar onze cijfers kijkend hebben we 3 boten die zo'n 60 dagen per jaar op het water zijn. 1 boot die meer dan 80 dagen op het water is. Dit is dan wel niet de gehele dag, maar toch zeker een uur of 5 waarvan gemiddeld toch wel een uur vol gas gevaren wordt. Tel daar bij op de evenemente, acties buiten deze bewakingsdagen om....vraag is alleen wat het voor 60 pk motoren voor besparing oplevert (had ff geen zin om een rekensommetje te maken)...maar kan dus voor een aantal verenigingen heel lucratief zijn: van benzine naar diesel.
[img]/img]


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #17 Gepost op: 3 februari 2005, 21:41:44
Dat misverstand heerste bij ons dus ook, dat we veel en lang vol gas vaarden. Tot de computer ons de werkelijke cijfers toonde...

Henk


Stamper

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 105
Reactie #18 Gepost op: 3 februari 2005, 21:54:25
Ja oke fijn allemaal om te weten. Maar ik wil alleen weten voor welke brigade deze boot gebouwd wordt.  Maar dat weet dus niemand hier.


Koen Wiegman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 813
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #19 Gepost op: 3 februari 2005, 22:09:07
Citaat
- De KNRM gebruikt ook rode diesel, dus als je in onderhandeling met je lokale belasting inspecteur gaat is daar wel iets mee te bereiken

Voor de KNRM geldt, net als voor onze boten, dat het zeegaande bedrijfsvaartuigen zijn. Dan geldt er een 0 procent BTW tarief.

Mogelijk ook een tip voor de betreffende brigade?
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!