Rode diesel kan je met een bunkervergunning voor rond de 40 cent per liter krijgen... Volgens mij gebruikt de gemiddelde diesel voluit 0.125 liter per uur per PK, dit komt uit op 15 liter per uur voor een 120PK motor... Maar het verschil van 4000 euro per jaar zal wel het verschil tussen benzine en rode diesel zijn, dan zit je hier aardig snel aan..
Ik heb overal gezocht naar het aantal kilojoule opbrengst per liter diesel versus benzine, maar deze getallen heb ik niet kunnen vinden. In jouw berekening is dus een dieselmotor (15 l per uur bij 120 pk) 2,5 maal zo zuinig als een benzinemotor (40 liter p uur 120 pk).
Dat zou betekenen dat mijn Hyundai diesel die een op 8 loopt in de benzineuitvoering dus 1 op 3,2 zou lopen.
Gelukkig is dat niet zo.
Wat ik wel gevonden heb is dit
(
http://www.emis.vito.be/autoverbruik/index.asp?pageChoice=Diesel&Bc=Brandstoffen:
Diesel is een van de goedkoopste voertuigbrandstoffen (€ 0,75 / liter) en overal verkrijgbaar. Hiermee is diesel ongeveer 30% goedkoper dan benzine; ook verbruikt een dieselauto minder liters brandstof per kilometer. Per kilometer is de brandstofkost voor een dieselvoertuig ongeveer 50% van de brandstofkost van een gelijkaardig benzinevoertuig.
Dat is dus het voordeel van de prijs, én het voordeel van de hogere energie die uit een liter diesel komt.
50 % totale besparing bij de normale brandstof prijzen.
Dus géén rode diesel, dat moet ik eerst nog zien dat je dat voor elkaar krijgt, lijkt mij onmogelijk.
Henk