Zandvoort en Bloemendaal samen ?

Auteur Topic: Zandvoort en Bloemendaal samen ?  (gelezen 5282 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #20 Gepost op: 7 februari 2005, 12:22:51
Nou dat verdedigen van de eigen fortjes is zo gek nog niet. Vrijdag avond was hier een brandweeroefening waarbij de reddingsbrigade assisteerde. Er is nog veel te doen eer de brandweer de leiding kan nemen over een waterongeval. Er waren zoveel "verbeterpuntjes" dat je beter kon opschrijven wat wél goed ging, dat was eigelijk alleen het omhoog heffen van het half te water geraakte voertuig.

Maar, goeie oefening!

Maar voor het echie was het slecht afgelopen, zowel met de gevonden- als met de niet gevonden SO's.

Henk


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #21 Gepost op: 8 februari 2005, 12:07:58
Peter,

jij hebt makkelijk praten, jij bent niet lid van een reddingsbrigade, jij loopt zomers niet uren en uren op het strand te patrouilleren (zonder enige vergoeding). Jij hebt een bedrijf en daarbij een commercieel belang.
 
Ik heb het wel over honderden vrijwilligers die uren, dagen, op dat strand hun hobby uitvoeren en dat eigenlijk door mis-management uit hun handen glijdt, omdat de regelgeving steeds varieerd en steeds meer eisen stelt.
Ik zou het vrijwilligers leger in leven willen blijven houden, maar dan wel met verschillende restricties en ook daar binnen verschillende niveau's aan willen houden, zodat de strandwachter nog een leuk vrijwilligers leven beschoren blijft.

Natuurlijk heb ik met mijn bedrijf ook commerciele belangen. En inmiddels heb ik alle non-for-profit activiteiten in een aparte stichting gestopt..
Ik denk dat je juist met vrijwilligers een boel kunt doen. Alleen vrijwilligers mag niet betekenen, amateurisme, onproffesioneel gedrag etc....

Ik ben er van overtuigd dat er incidentmanagement op het water moet gebeuren. (of het nauw profesionals of vrijwillige professionals zijn..)
Het eilandjes cultuur zou ook op het water afgelopen moeten zijn, en men zou doel gericht het incident moeten oplossen..

Het feit dat er mismanagement bij de reddingsbrigades is. komt voort uit het feit dat men geen gedeelde toekomst visie heeft..  En dat zou moeten veranderen..


Koen Wiegman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 813
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #22 Gepost op: 8 februari 2005, 22:01:57
Citaat
komt voort uit het feit dat men geen gedeelde toekomst visie heeft..  En dat zou moeten veranderen..

Zelfs over de taakstelling is er geen eenheid!

Men groeit wel meer naar elkaar toe gelukkig.
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #23 Gepost op: 9 februari 2005, 10:44:40
Men groeit wel meer naar elkaar toe gelukkig.

Is dat zo Koen?

Een klein gedeelte groeit naar elkaar toe, maar een groter gedeelte ziet door veranderingen binnen bijvoorbeeld de rampenbeheersing, hulpverleningsregio en regelgeving zichzelf niet meer terug in het oude plaatje waar de reddingsbrigade als vrije vogel op kon komen dagen wanneer zij nodig achtte en gezellig varen en zo frequent mogelijk een golfje meepakken zonder enige consequentie betreffende subsidie of sponsor gelden.

Kijk maar naar je eigen regio. Er zijn er een aantal die enigszins prtoberen bij te blijven, terwijl andere er constant achteraan hobbelen en door de andere op sleeptouw genomen dienen te worden. Das niet erg, maar bevordert de samenwerking minder.
Elke hulpverlening start met communicatie.


Koen Wiegman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 813
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #24 Gepost op: 10 februari 2005, 22:57:00
Voor veel mensen zal de toekomst sowieso een zorg wezen. En veel mensen zien nog niet zo de noodzaak voor een betere kwaliteit. Ook zal er altijd een groepje blijven dat de brigadeposten vooral als een soort van Beachclub ziet.

Toch zien ook steeds meer mensen dat de brigades meer en  meer buiten spel komen te staan en waar brigademensen (terecht) een bloedhekel hebben is het niet serieus genomen worden...

Ook blijkt dat er veel meer moet worden samengewerkt met de buren, politie, RAV enz. En dan willen we toch graag met zijn allen een goede prestatie neetzetten.
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #25 Gepost op: 12 februari 2005, 12:04:11
Ik heb op de oefening gezien dat een goede prestatie niet zo'n vereiste is. Een goede presentatie is veel belangrijker. En vriendjes...

Henk


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #26 Gepost op: 15 maart 2005, 22:04:32

Kijk maar naar je eigen regio. Er zijn er een aantal die enigszins proberen bij te blijven, terwijl andere er constant achteraan hobbelen en door de andere op sleeptouw genomen dienen te worden. Das niet erg, maar bevordert de samenwerking minder.

Koen,

kijk hier hebben we het afgelopen zaterdag over gehad. Men kan gratis/ in bruikleen materialen krijgen en men wil eerst in overleg treden met de andere leden van het bestuur. En dan het schrille contrast met de andere onder het kanaal.

Ik denk dat een dergelijke situatie absoluut niet goed is. De reddingsbrigades hebben geen standaard kerntaken verhaal of strandwachttaak. Dus doen we wat er voor onze voeten komt.

Gelukkig kunnen we als buren goed door één deur en komen onze verhalen echt op één lijn uit.
Elke hulpverlening start met communicatie.


Ernst Brokmeier

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 528
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #27 Gepost op: 15 maart 2005, 23:32:12
en men wil eerst in overleg treden met de andere leden van het bestuur.
Is dat niet juist een posifief punt RR...niet 1 bestuurder die een keus voor een gehele vereniging maakt net hoe zijn feestmust staat, maar een bestuurder die het gehoorde met zijn mede bestuursleden deelt, draagvlak creeerd etc etc.
Ben het wel met je eens dat besturen/verenigingen keuzes moeten maken en van kennis/middelen van anderen gebruik moeten maken, maar een korte interne analyse is dus in mijn ogen alleen maar goed! 8)
[img]/img]


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #28 Gepost op: 15 maart 2005, 23:37:36
Bij een vereniging is het goed een heel bestuur er in te betrekken. Bij een professionele, moderne organisatie sla je spijkers met koppen en geef je iemand een mandaat.

Henk


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #29 Gepost op: 17 maart 2005, 09:25:41
Erny, jij had het voorstel toch ook gelezen en was er toch al een bestuursuitspraak?

Dus . . . . . . . . . . . . . . . De discussie om de discussie. Men wist toch wat de vraag zou worden, en er dan toch nog over willen discusseren.
Elke hulpverlening start met communicatie.