Computerprogramma PDW

Auteur Topic: Computerprogramma PDW  (gelezen 2766 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

pjbreevaart

  • Gast
Gepost op: 4 januari 2005, 15:42:20
Hallo,

Ik ben zoals meerdere mensen scannerluisteraar. Niet beroepsmatig (pers), maar puur uit belangstelling en interesse. Hobby gewoon.

Hier zenden de hulpdiensten nog uit op het analoge kanaal. Duurt niet lang meer. Het einde van het analoge tijdperk voor hulpdiensten is in zicht.

Om toch een beetje op de hoogte te blijven van de verrichtingen van de brandweer, heb ik eens PDW op pc gezet. Met een audiosnoer heb ik scanner met pc verbonden. Er komen idd tekstberichten op de pc. Ik  woon in Hellevoetsluis en zie meldingen van uit bijna het hele land. Ik probeer zelf ook codes in te voeren handmatig, omdat lang niet alle c apcodes in dat programma staan.

Ik zie wel storing in de letters. Zou dit komen doordat een audiosnoer storinggevoeliger is bij datasignaal transport naar pc dan een hammcom modem?

Om het makkelijk te maken , ben ik van plan een Pager aan te schaffen. Op deze site is al vaak gesproken over pagers. Is de Mercurius die wordt aangeboden op www.p2000shop.nl redelijk goed om als hulpverleningsfan/geinteresseerde te hebben?

Met vriendleijke groeten:

Pierre Breevaart, Hellevoetsluis




nvr

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 4 januari 2005, 16:00:43

Ik zie wel storing in de letters. Zou dit komen doordat een audiosnoer storinggevoeliger is bij datasignaal transport naar pc dan een hammcom modem?


Allereerst doe je er eens goed aan omtrent dit onderwerp eens te snuffelen op het scannerforum. (www.scannerforum.nl) dit onderwerp is daar al ontelbare keren herhaalt.

Een aantal cruciale vragen die bij mij opkomen zijn de volgende:

Heb je een scanner, die is uitgerust met een discriminatoruitgang?
Gebruik je een Hamcommodem?

(www.discriminator.nl)

Zonder een discriminatoruitgang is het praktisch onmogelijk om fatsoenlijk berichten te ontvangen. Een discriminator levert zuiver signaal op. Op je oortelefoonuitgang is al veel te veel informatie uit het signaal gefilterd. Immers is een scanner bedoelt voor audio te luisteren en niet voor datasignalen te ontvangen. Dit kan wel, als je je scanner voorziet van een dergelijke uitgang. Met wat handige vingers, een paar euro (gem. rond de 2 tot 4 euro aan onderdeeltjes) en de foto's op genoemde site is dit in een handomdraai te maken. Als je het zelf niet aandurft of weinig soldeerervaring hebt, kun je het ook door Brengsek! (die de site runt) laten doen. Deze uitgang levert dus het ongefilterde en dus zuivere audiosignaal uit je scanner.

Met alleen een discriminatoruitgang ben je er eigenlijk nog niet. Echter als je je discriminatoruitgang aansluit op je geluidskaart zie je al duidelijk flinke verbeteringen.  Om een 100% decodering mogelijk te maken is het het beste om je discriminatoruitgang aan te sluiten om een hamcommodem. Dit is een printje wat het audiosignaal omzet in een RS232 signaal. Dit printje sluit je aan op de serieele poort van je PC (compoort).

Nu heb je in 99 van de 100 gevallen een foutloze decodering.

Veel succes.


pjbreevaart

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 4 januari 2005, 16:24:48
Beste NVR,

Hartelijk dank voor je reactie.


Ik weet nu meer dan genoeg.


Groeten:

Pierre Breevaart.


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #3 Gepost op: 26 maart 2010, 19:30:20
Om toch een beetje op de hoogte te blijven van de verrichtingen van de brandweer, heb ik eens PDW op pc gezet.

Zojuist een update geplaatst : http://www.gsm-antennes.nl/PDW/pdw.php?lang=nl