Poederblusser houdbaarheid?

Auteur Topic: Poederblusser houdbaarheid?  (gelezen 24493 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

mrpddnos

  • EHV'er en Centralist bij NRK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 508
    • Autisme, een wereld apart. Zonder wegwijzers of kaart moet je de weg vinden
Gepost op: 29 november 2011, 00:42:01
Ik heb thuis een 1kg poederblusser. Deze is gemaakt in 2001. Aangezien deze poederblusser al aardig oud is vraag ik mij af of deze nog veilig te gebruiken is. Wat zouden de risico's kunnen zijn? Als hij niet meer te gebruiken is, wat moet ik er dan mee doen? Kan ik hem inleveren met het KCA? Of moet ik er iets anders mee doen?

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen?


EH Vrijwilliger NRK afdeling Elburg/Oldebroek en NRK centralist  voorheen RKboy_Elburg/Oldebroek  Evenementen EH: 10% kennis, 90% improvisatie


Berend

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 54
Reactie #1 Gepost op: 29 november 2011, 06:50:39
Hoi,
Een poeder blusser in een woonhuis is eigenlijk niet zo'n beste oplossing deze kan namelijk bij gebruik elektronica aantasten.
Ook is de hoeveelheid van de bluspoeder niet erg groot bij een 1kg blusser. De blusser is idd al redelijk op leeftijd en eigenlijk toe aan revisie.
Bij deze revisie wordt het app grondig nagekeken op roest en eventuele andere beschadigingen een nieuw app is dan meestal goedkoper.
Mijn advies is een schuimblusser van minimaal 6 liter deze kunnen vaak ook worden gebruikt bij elektronica branden.
Het nadeel is echter dat regelmatig onderhoud wel nodig is, deze app kunnen gaan roesten aan de binnenkant van het app en dat kun je dus zelf niet zien. Je zou dan kunnen denken aan het onderhoud te kunnen laten uitvoeren door een bedrijf.
Vergeet ook de blusdeken niet hiermee kun je aardig uit de voeten bv in de keuken en wat dacht je van rookmelders?
Belangrijker is nog om bij brand geen held te worden, een brandje wat al een minuut of zes aan de gang is kun je al weinig zelf meer aan doen. De ruimte is dan vaak al zo opgewarmd dat er kans kan zijn op een flashover, de spullen die in de ruimte staan zijn aan het uitdampen en deze gassen zijn zeer brandbaar als deze ontbranden heb je dus een flashover en staat de ruimte in één keer in brand.
Ik hoop dat je wat aan mijn informatie hebt en misschien krijg je nog andere adviezen van lezers.

Suc6 gr Berend


SimonSt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,431
Reactie #2 Gepost op: 29 november 2011, 07:52:32
De samenstelling van het poeder gaat na verloop van tijd klonteren, dus je loopt het risico dat er niets meer uit komt.
Zie ook http://nl.wikipedia.org/wiki/Brandblusser bij "Gebruik", 2e bullit.

Dus of idd laten nakijken/vervangen (Google'n op "onderhoud brandblusser + woonplaats" oid) of wegdoen (zelfde adres of chemisch afval = afvalstation).


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #3 Gepost op: 29 november 2011, 16:58:26
Ik heb thuis een 1kg poederblusser. Deze is gemaakt in 2001. Aangezien deze poederblusser al aardig oud is vraag ik mij af of deze nog veilig te gebruiken is. Wat zouden de risico's kunnen zijn? Als hij niet meer te gebruiken is, wat moet ik er dan mee doen? Kan ik hem inleveren met het KCA? Of moet ik er iets anders mee doen?

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen?
Ik neem aan dat je hem hebt voor particulier gebruik, en dan zit je alsparticulier zijnde niet zo erg vast aan al die regeltjes. Je geeft zelf al aan dat de blusser uit 2001 is, en dus 10jaar oud. Ik weet niet of er in de tussenliggende jaren wat aan de blusser is gebeurt, ik vermoed van niet dus de kans dat hij nog behoorlijk zijn werk doet is erg klein.
Bied hem aan bij je gemeente als zijnde chemisch afval, en rij dan door naar een bouwmarkt. Daar heb je mooie schuimblussers in 2 en 6 ltr formaten, naar schatting ben je dan rond de 50euro kwijt. Pin me niet vast op het exacte bedrag.
Onderhoud laten plegen door een gecertificeerd bedrijf is erg goed, reken dan wel op gemiddelde controletarieven van ongeveer 20tot 40euro, en het ene bedrijf berekent wel voorrijkosten, het andere bedrijf weer niet. Je kunt ook kosten uitsparen door 1x in de 2a3 jaar een nieuwe blusser aan te schaffen. ;)


teriele12

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 6
Reactie #4 Gepost op: 29 november 2011, 19:01:54
1 kg poederblusser is schijnveiligheid.
Om jou veiligheid of voor een ander heb je aan 1 kg poeder nog geen 20 seconde.
Ik sluit me aan bij de vorige melder, koop een goede FFF schuim deze is ook voor electrobrand en beschadigt de omliggende delen niet.
Poeder, een heel goed blusmiddel overigens, vernield alles wat het raakt.
Bij een klein ovenbrandje blaas je je keuken total los.
Poeder is niet meer van deze tijd.
1 kg poeder, 10 jaar oud, NEEM ER AFSCHEID VAN!

Voor het onderhoud kun je bv een deal maken met de plaatselijke kroeg om 'm erbij te zetten bij de jaarlijkse keuring. De kroeg krijgt korting op de hoeveelheid blusses die hij/zij aanbiedt en jij betaald niet te veel.
ALTIJD EEN GEKEURDE BLUSSER, dan werkt hij als je 'm 't hardst nodig hebt. Je leven of die van het gezin is meer waard dan "als particulier ben je niet gebonden aan alle regeltjes"


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #5 Gepost op: 29 november 2011, 21:49:45
Hoi,
Een poeder blusser in een woonhuis is eigenlijk niet zo'n beste oplossing deze kan namelijk bij gebruik elektronica aantasten.
Ook is de hoeveelheid van de bluspoeder niet erg groot bij een 1kg blusser. De blusser is idd al redelijk op leeftijd en eigenlijk toe aan revisie.
Bij deze revisie wordt het app grondig nagekeken op roest en eventuele andere beschadigingen een nieuw app is dan meestal goedkoper.
Mijn advies is een schuimblusser van minimaal 6 liter deze kunnen vaak ook worden gebruikt bij elektronica branden.
Het nadeel is echter dat regelmatig onderhoud wel nodig is, deze app kunnen gaan roesten aan de binnenkant van het app en dat kun je dus zelf niet zien. Je zou dan kunnen denken aan het onderhoud te kunnen laten uitvoeren door een bedrijf.
Vergeet ook de blusdeken niet hiermee kun je aardig uit de voeten bv in de keuken en wat dacht je van rookmelders?
Belangrijker is nog om bij brand geen held te worden, een brandje wat al een minuut of zes aan de gang is kun je al weinig zelf meer aan doen. De ruimte is dan vaak al zo opgewarmd dat er kans kan zijn op een flashover, de spullen die in de ruimte staan zijn aan het uitdampen en deze gassen zijn zeer brandbaar als deze ontbranden heb je dus een flashover en staat de ruimte in één keer in brand.
Ik hoop dat je wat aan mijn informatie hebt en misschien krijg je nog andere adviezen van lezers.

Suc6 gr Berend

In de les gaven we altijd de tip om hem cadeau te doen aan iemand die je erg aardig vond  >:D
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


leo A

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 277
  • LOTUS®kring Zuid-Holland Zuid
    • Lotuskring Zuid Holland Zuid
Reactie #6 Gepost op: 29 november 2011, 22:09:23
1Ik sluit me aan bij de vorige melder, koop een goede AFFF schuim deze is ook voor electrobrand en beschadigt de omliggende delen niet.

Beter, koop een Bioclass blusser. is nog beter voor het millieu dan een AFFF (chemisch schuim) ook.

Poeder is niet meer van deze tijd.  
Hoezo niet meer van deze tijd?
Wij hebben tien tallen klanten waar alleen maar poederblussers hangen! En dan praat ik over aantallen van 150 tot 1500 stuks van 12 kg en 150 tot 250 wagens van 50 kg!
Voor thuis is het niet van deze tijd, maar in de industrie wel.

Groet, Leo A
service controleur kleine blusmiddelen Hap chauffeur Dordrecht LOTUS E.H. verlener https://bit.ly/2BTzliB?fbclid=IwAR1TCU2Ox-kHkiz_nwOC3rJZE6v4Kkv24z-


cavia

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,111
Reactie #7 Gepost op: 29 november 2011, 22:18:06
Ja, voor thuis gebruik is een schuimblusser het beste. Ik weet wel een adres waar je zeer goedkoop 2e hands goedgekeurde schuimblussers kunt krijgen. Het nadeel van schuim is dat de schuimvulling na een aantal jaren mogelijk minder wordt.

De kwaliteit bij de bouwmarkt is (naar mijn ervaring) erg slecht. Vaak is de druk er na 2 jaar van af, bladderd de sticker eraf of breekt de slang door midden.

Daarom raad ik aan dan wel voor een schuimblusser te gaan van een professioneel merk. 2e hands heb je al goede schuimblussers vanaf 20 euro. O0 Nieuwprijs is ongeveer 80 euro.


teriele12

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 6
Reactie #8 Gepost op: 30 november 2011, 13:24:44
Terugkomend op het citaat "niet meer van deze tijd" duidt geheel op de huis/tuin gebruik.
Ik gaf al aan dat poeder een zeer goed blusmiddel is, maar dan voor industrieen die genoeg geld hebben om de nevenschade ook te bekostigen.
De nevenschade is vaak groter dan de brand en dat is nergens voor nodig in deze tijd.
Maar terug naar 1 kg dat is echt weinig voor een gemiddeld klein brandje.
Een vluchtweg vrijspuiten al helemaal niet.
Dus terecht dat deze persoon de vraag stelt en zelf al twijfelde bij het instandhouden van de blusser.


mrpddnos

  • EHV'er en Centralist bij NRK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 508
    • Autisme, een wereld apart. Zonder wegwijzers of kaart moet je de weg vinden
Reactie #9 Gepost op: 8 december 2011, 22:34:22
Ik ga de blusser aanbieden bij het chemisch afval.

De blusser is hier opgehangen door de vorige bewoners. Ze hadden er meer, maar deze zijn ze waarschijnlijk vergeten mee te nemen. Een schuimblusser is inderdaad misschien wel een goed idee. Het zouden er dan denk ik eerder 2 worden. Een boven en een beneden aangezien ik op allebei de plekken nogal wat electrische apparatuur heb.
EH Vrijwilliger NRK afdeling Elburg/Oldebroek en NRK centralist  voorheen RKboy_Elburg/Oldebroek  Evenementen EH: 10% kennis, 90% improvisatie