Zo dan, een hoop vragen
Zover ik weet zijn de daken op olietanks voorzien van een rubber manchet die tussen het deksel en de tank zit, en mee naar boven en benden kan schuiven. Die manchetten branden dus gewoon weg bij een brand in zo,n tank.
Ik ben al eens bij de TOTAL geweest in Vlissingen, en daar werdt mij toen vermeld dat het brand gevaar wat er eventueel in zou kunnen zitten is door blikseminslag veroorzaakt. De kans dat zo,n tank in brand vliegt is dus relatief klein.
Doordat er een los deksel op die tank hebt liggen zal een tank niet zo snel ontploffen, er kan immers geen druk worden opgebouwt. De enige zorg is de wand van de tank, die moet met voorrang worden gekoeld. Zou de wand verzwakken en doorscheuren heb je in ene een zeer grote brandende vloeistofplas die overal heen stroomt.
Daarbij kom ik meteen op je laatste vraag voor wat betreft blussing door CO,2. CO2 verdringt inderdaad zuurstof, maar daarmee heb je de brand nog niet geblust. Een brand leeft namelijk ook op temperatuur, en CO2 is niet instaat om de temperatuur in een olievat te doen zakken. Daar heb je water voor nodig.....Erg veel water.