Poederblusser houdbaarheid?

Auteur Topic: Poederblusser houdbaarheid?  (gelezen 24752 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

jwk

  • Manschap A
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 140
Reactie #10 Gepost op: 20 december 2011, 11:04:16
Ik zou zeker ook niet kiezen voor een poederblusser in een woning. Niet alleen voor de direct zichtbare schade, maar ook de schade waar je achteraf pas mee te maken kan krijgen, als bijvoorbeeld apparatuur gaat oxideren. De verzekering geeft dan ook niet meer thuis.

Houden we er overigens bij een schuimblusser wel rekening mee dat een normale schuimblusser nog wel elektrisch geleidend is, dit in tegenstelling tot een sproeischuimblusser. Of heb ik hier overheen gelezen?


whyllum

  • BM, OW, BOT
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 211
Reactie #11 Gepost op: 20 december 2011, 14:20:55
1 kg poederblusser is schijnveiligheid.
Wat een onzin! Dat is volkomen afhankelijk van de grootte van de brand die je moet bestrijden. Aan een 6kG-schuimblusser heb je ook totaal niets als je slaapkamer in de gloria blijkt te staan. En sterker nog; Als je denkt dat je een brand wel kunt bestrijden met meer middel en dat blijkt tegen te vallen, dan breng je jezelf júist in gevaar.

Ik heb een 2kG-poederblusser op m'n overloop hangen. Brand in een (bad)kamer? Bellen met 112, ding leegspuiten in de ruimte, voor zover dat veilig kan, deur dichttrekken en wegwezen. (Waarschijnlijk richting kazerne  998765 )

Dat wil overigens niet zeggen dat ik over een paar jaar toch overstap naar een schuimblusser. Natuurlijk is de kans op nevenschade groot. Maar liever de brand geblust of getemperd met een poederblusser, dan niets kunnen doen en nog een aantal extra minuten op een rode auto moeten wachten.

Ik ben een keer bij een zolderbrand geweest waar de bewoner een 1kG-poederblusser op had losgelaten. Had 'ie toevallig net uit z'n boot gehaald die de winterstalling in ging. Met deze actie heeft hij een flinke uitbreiding weten te voorkomen, en dat gaf mij voldoende rust om m'n poederblusser voorlopig nog maar even te laten hangen.

#gezondboerenverstand


leo A

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 277
  • LOTUSŪkring Zuid-Holland Zuid
    • Lotuskring Zuid Holland Zuid
Reactie #12 Gepost op: 20 december 2011, 17:46:31
Houden we er overigens bij een schuimblusser wel rekening mee dat een normale schuimblusser nog wel elektrisch geleidend is, dit in tegenstelling tot een sproeischuimblusser. Of heb ik hier overheen gelezen?
De huidige generatie schuimblussers is veilig op elektra, de schuimblussers die door een bedrijf in Breda gemaakt worden zijn geschikt tot 1000 volt.  098uo

Leo a
service controleur kleine blusmiddelen Hap chauffeur Dordrecht LOTUS E.H. verlener https://bit.ly/2BTzliB?fbclid=IwAR1TCU2Ox-kHkiz_nwOC3rJZE6v4Kkv24z-


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #13 Gepost op: 20 december 2011, 19:00:45
Dat bedrijf uit Breda heeft een prachtige range aan blussers op de markt, en vreemd dat ik dan toch direct welk bedrijf dit is 0098 ;D Zal wel met mijn vak te maken hebben.
Maar inderdaad de huidsige generatie schuimblussers zijn prima geschikt voor het blussen van onder spanning staande delen van bv een radio, computer enz. Hou je eigen wel aan wat kleine spelregeltjes, zoals anderhalve meter afstand houden zodat de blusstof de kans krijgt zich te vernevelen. O0


leo A

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 277
  • LOTUSŪkring Zuid-Holland Zuid
    • Lotuskring Zuid Holland Zuid
Reactie #14 Gepost op: 20 december 2011, 20:56:58
Dat bedrijf uit Breda heeft een prachtige range aan blussers op de markt, en vreemd dat ik dan toch direct welk bedrijf dit is 0098 ;D Zal wel met mijn vak te maken hebben.

Het begint met een S en eindigt op.... aval ?  O0
service controleur kleine blusmiddelen Hap chauffeur Dordrecht LOTUS E.H. verlener https://bit.ly/2BTzliB?fbclid=IwAR1TCU2Ox-kHkiz_nwOC3rJZE6v4Kkv24z-