Brandweervrouwen.

Auteur Topic: Brandweervrouwen.  (gelezen 16092 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #30 Gepost op: 6 januari 2005, 22:50:20
je moet toch wel een super(man/vrouw) zijn om binnen twee jaar hbt te worden. Bij ons wordt je dat pas na 5 jaar ( beroepsdienst, +/- 1000 uitrukken per jaar). Je moet nl leiding kunnen geven over een voertuig ( geen blusvoertuig) en dan wordt er toch wel een beetje ervaring verwacht. Maar dat verschilt dus toch wel per korps
wat is er vreemd aan,ik ben na 3 jaar leren HBTer geworden.

zwaailampmaker

• Senior gebruiker
  • R & D- OGS
Reactie #31 Gepost op: 7 januari 2005, 00:40:30
Hoi Zwaailampmaker, uit jou berichten maak ik een beetje op dat jij hier ook uit de omgeving komt... Mag ik weten welk korps?

zelf ben ik geen brandweerman, maar assisteer wel eens, ik ben de vader van marjolein (mbk), dat zegt je waarschijnlijk wel genoeg.
Nemo me impune lacessit

fireman77

• Gast
Reactie #32 Gepost op: 7 januari 2005, 13:30:08
Citaat

Toch vind ik dat een dergelijke reclamecampagne, niet het beoogde resultaat heeft. Hier in de omgeving zie ik niet een significant hoger aantal vrouwen die bij de korpsen gaan. Ik vraag mij dan ook af de campagne hen over de streep heeft getrokken.

Het resultaat is denk ik niet wat ze er van hadden verwacht. Wat mij opvalt is dat er best wel veel vrouwen het zo op het eerste oog best zien zitten om bij de brandweer te gaan werken.
Maar dan komt het eerste inleidende gesprek, daarin wordt vertelt wat het vak nu precies inhoud, wat je er voor moet doen en wat de selectieprocedure voor aanname nu precies inhoud.

Tsja..............dan is het even stil!!
Daarna krijg je toch weer veel afmeldingen!!

Gast48368

• Gast
Reactie #33 Gepost op: 7 januari 2005, 13:39:32
Dat zeg je goed, dan blijven uiteindelijk alleen de goeien over.

Wat is nu eigenlijk het moraal van deze posting.

Als ik nu eens dezelfde posting ging maken over mannen bij de BRW...........zou je hem dan ook zo "zinnig" vinden?? :-X

fireman77

• Gast
Reactie #34 Gepost op: 7 januari 2005, 13:49:13

Als ik nu eens dezelfde posting ging maken over mannen bij de BRW...........zou je hem dan ook zo "zinnig" vinden?? :-X

Je mag toch wel een discussie op gang brengen!!!!
Het is nog altijd zo dat bij de brandweer het overgrote deel mannen zijn. Dus was ik wel eens benieuwd hoe andere collega's hierover denken.

En als jij de behoefte voelt om een posting te maken over "mannen bij de brandweer". Dan moet je dat vooral doen, niemand houd je tegen.

Gast48368

• Gast
Reactie #35 Gepost op: 7 januari 2005, 14:16:56
Het "vrouwen bij de brandweer" is allang normaal, net als mannen en minder vrouwen bij menig andere beroepen. Het stigmatiseren van brandweervrouwen wekt bij mij irritatie op.

Net als de details over handelingen van ogenschijnlijk niet geschikte vrouwen. Komt echt minderwaardig over.  >:(

LindaB

• Gast
Reactie #36 Gepost op: 7 januari 2005, 14:31:53
Het "vrouwen bij de brandweer" is allang normaal, net als mannen en minder vrouwen bij menig andere beroepen. Het stigmatiseren van brandweervrouwen wekt bij mij irritatie op.

Net als de details over handelingen van ogenschijnlijk niet geschikte vrouwen. Komt echt minderwaardig over.  >:(

Hoi Firefamke,

Ik denk dat je er niet zo heel zwaar over na moet denken. Het klopt gedeeltelijk wat je zegt. In sommige korpsen is het heel normaal inmiddels maar dat is lang nog niet overal zo. Als je echt heel eerlijk bent dan is het gewoon zo dat het jammergenoeg nog steeds niet altijd voor 100% geaccepteerd wordt. Daarom is deze discussie ook een beetje. Kijken hoe iedereen erover denkt. Ik vindt het niet zo erg. En het is inderdaad niet alleen de vrouwen want er zijn ook genoeg mannen waarvan ik mij wel eens afvraag wat zij in vredesnaam bij de brandweer doen.

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #37 Gepost op: 7 januari 2005, 16:10:51

dan durf ik best te concluderen dat er onder mannen die bij de brandweer willen,er personen bij zitten die totaal niet geschikt zijn.Wij hebben 2 jaar geleden nog zo,n persoon gehad,het leek heel wat.Maar eenmaal aan de opleiding begonnen,vergat hij dat hij naar cursus moest en haalde hij bij zijn eerste exame meteen een dikke 5.
Plus het gedrag wat hij tentoon stelde heeft ons als korps doen zeggen dat hij er niet tussen paste dus einde brandweercariere voor hem ;)

Gast48368

• Gast
Reactie #38 Gepost op: 7 januari 2005, 17:16:29
Hoi Firefamke,

Ik denk dat je er niet zo heel zwaar over na moet denken. Het klopt gedeeltelijk wat je zegt. In sommige korpsen is het heel normaal inmiddels maar dat is lang nog niet overal zo. Als je echt heel eerlijk bent dan is het gewoon zo dat het jammergenoeg nog steeds niet altijd voor 100% geaccepteerd wordt. Daarom is deze discussie ook een beetje. Kijken hoe iedereen erover denkt. Ik vindt het niet zo erg. En het is inderdaad niet alleen de vrouwen want er zijn ook genoeg mannen waarvan ik mij wel eens afvraag wat zij in vredesnaam bij de brandweer doen.

Linda, dat het niet overal voor 100% geaccepteerd wordt, is iets anders dan dat het al jaren normaal is dat er vrouwen bij de Brandweer zijn.

Ik ben al 9 jaar brandweervrouw, en ik ken er vrouwen die er al menig jaartjes langer bij zijn. Toch steeds weer dat "vrouwen bij de brandweer" ophalen, heb ik moeite mee. En dat is zachtjes uitgedrukt.Het enigste verschil zit em tussen de benen, en dat zie je niet met pak aan  ;D

Geschikt of niet geschikt is gelijk voor zowel man als vrouw, zoals Peter al aangeeft.

112 Brabant.nl

• Senior gebruiker
  • Fotograaf
    • 112 Brabant.nl
Reactie #39 Gepost op: 7 januari 2005, 17:30:40
Ter aanvulling hierop: Bij veel kleine posten waar nog geen vrouwen werkzaam zijn is de ruimte  in de kleine kazerne er simpelweg niet om deze aan te passen voor een apart toilet en doucheruimte voor vrouwen. Als vrouwen dan bij hun sollicitatie aangeven wel thuis te kunnen douchen en gerust van het mannentoilet gebruik te willen maken indien nodig schijnt dat weer niet te mogen. Vaak heeft een korps dan niet de wil of het geld om een oplossing te zoeken voor die vrouw 'omdat het er maar eentje is'. Ze komen dan vaak met een andere reden om die vrouw af te wijzen terwijl dat niet de daadwerkelijke oorzaak is.

Een vrouw moet toch ooit de eerste zijn, niet soms?

Zo ken ik een verhaal waarbij ze een vrouw van 28 afwezen om de reden dat zij 'in de leeftijdsfase zat waarbij kinderen een rol kunnen gaan spelen en dat dit de beschikbaarheid overdag zou kunnen beinvloeden". Goedemorgen zeg! Discriminatie noem ik zoiets....

Een andere is een verhaal van een meisje van 23 die als automonteur werkte en daar ook alle diploma's van bezat. Ze werd afgewezen op "te weinig technische praktische kennis". Yeah right ;).

Als korpsen nu eerst eens dit soort vreemd beleid aanpakken scheelt dat stukken!
Voor het laatste nieuws en de meest actuele fotoreportages over hulpverlening in Brabant ga naar www.112brabant.nl !