GRIP 2 Ongeval (vrachtwagen chemische lading) A1 R 174 - De Lutte 25-11-2011

Auteur Topic: GRIP 2 Ongeval (vrachtwagen chemische lading) A1 R 174 - De Lutte 25-11-2011  (gelezen 4714 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Arnold van Leeuwen

  • Manschap, chauffeur, bevelvoerder, medewerker OTO
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 271
Weet iemand welke stof het betrof, een prachtige casus om hier eens mee te oefenen namenlijk.


whyllum

  • BM, OW, BOT
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 211
[die kunnen exploderen
Het ERIC-kaartenboek spreekt standaard van een mogelijke BLEVE, dus komt deze suggestie daar niet vandaan? De stofnaam is kennelijk nog altijd onbekend, althans bij het grote publiek?


Scaniafan

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 542
  • HV geïnteresseerde
Chemische stof was AdBlue.

Citaat
AdBlue is een 32,5%-oplossing van ureum in gedemineraliseerd water, die gebruikt wordt als bijvoeging bij bijvoorbeeld vrachtwagens die diesel gebruiken, om ze schoner te laten rijden.

Veel water dus. Kan irriteren op de huid / ogen, gewoon spoelen met water.

De Nederlandse vrachtwagen, bestuurd door een 39-jarige Duitser, had geen aanduiding dat er gevaarlijke stoffen werden vervoerd. Voorzichtig onderzoek bracht echter tien vaten met toegevoegde stoffen voor dieselbrandstof aan het licht, die bij aanraking kunnen irriteren en bijten.

De lading is ook de reden waarom de vrachtwagen geen ADR-borden voerde: ADR is pas noodzakelijk als de lading de "1000-punten" grens overschrijdt, wat met AdBlue dus behoorlijk hoog is.


Bron: collega's van deze chauffeur.
Rij nooit harder dan je beschermengeltje kan vliegen =)


Arnold van Leeuwen

  • Manschap, chauffeur, bevelvoerder, medewerker OTO
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 271
@scaniafan: bedankt voor de info, maakt het scenario compleet.  O0