straffen bij vervoer van illegaal vuurwerk

Auteur Topic: straffen bij vervoer van illegaal vuurwerk  (gelezen 2492 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

SniperEye

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 837
  • Geíntresseerde
Gepost op: 30 november 2011, 09:48:39
Vanmorgen om 6 uur wakker geschrokken van een harde knal, vermoedelijk bij een van de buren. Vanwege het ontbreken van zekerheid politie niet getipt hoewel deze buren een aantal deuren verderop vorig jaar ook zwaar vuurwerk hadden.

Wat ik mij overigens afvraag. Vervoer van vuurwerk valt onder gevarenklasse 1.4x; indien iemand zwaarder vuurwerk vervoerd dat dus niet in deze classificatie valt, begaat de vervoerder en het bedrijf dat verzend een economisch delict. Volgens mij is dat behoorlijk zwaar te straffen. Wie kan hier meer over zeggen?




SniperEye

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 837
  • Geíntresseerde
Reactie #1 Gepost op: 2 december 2011, 10:10:52
Toch een bescheiden "bump" aangezien deze topic 2 maal verplaatst was.

Het onjuist labelen van de gevarenklasse door de fabrikant; valt onder een economisch delict?
Het vervoeren van stoffen uit een zwaardere gevarenklasse die onjuist gelabeld zijn; valt onder een economisch delict?

Iemand?


André Welten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,334
Reactie #2 Gepost op: 2 december 2011, 10:27:42
Is bij mijn laatste ADR-basis/tank herhalingstraining in 2008 al ter sprake gekomen; alle overtredingen mbt Wet Vervoer Gevaarlijke Stoffen vallen onder de noemer Economisch Delict. (en ik denk dat dit ook geldt voor overtredingen Wet Goederenvervoer).


SniperEye

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 837
  • Geíntresseerde
Reactie #3 Gepost op: 2 december 2011, 14:05:31
Thanks. Dat betekend mijn inziens dat vervoer & opslag van gevaarlijk vuurwerk ook als economisch delict kan worden afgedaan en dus behoorlijk zwaar gestraft kan worden.


KoenL

  • http://www.koenlaureij.nl
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 346
    • Koen Laureij Fotografie
Reactie #4 Gepost op: 2 december 2011, 15:52:30
Thanks. Dat betekend mijn inziens dat vervoer & opslag van gevaarlijk vuurwerk ook als economisch delict kan worden afgedaan en dus behoorlijk zwaar gestraft kan worden.

Dit is wellicht een handig document voor je. De richtlijn voor strafvordering vuurwerkdelicten. Je kan hem hier downloaden:
http://www.freakpyromaniacs.com/forum/attachments/wetgeving-en-veiligheid/3596d1322079672-richtlijn-voor-strafvordering-vuurwerkdelicten-richtlijn-voor-strafvordering-vuurwerkdelicten.pdf

Citaat
De meeste vuurwerkdelicten zijn, indien opzettelijk gepleegd, economische delicten op basis van artikel 1a, 1e categorie van de Wed. Ingevolge artikel 6 lid 1 sub 1 van de Wed zijn zij bedreigd
met een gevangenisstraf van maximaal 6 jaar en geldboete van de vijfde categorie. Dit houdt in dat aanhouding buiten heterdaad, inverzekeringstelling en voorlopige hechtenis mogelijk zijn. Bij
overtreding van de voorschriften m.b.t. de aanduiding ‘Geschikt voor particulier gebruik’ (art. 2.1.3, 2.14 Vwb) en ‘Niet geschikt voor particulier gebruik’ (art. 3.1.1 Vwb) is aanhouding buiten
heterdaad niet mogelijk, omdat dit een economisch delict is op basis van artikel 1a, 2e categorie, van de Wed.
Freelance fotograaf in Utrecht en omstreken voor diverse media. Een selectie van mijn werk is te zien op mijn website www.koenlaureij.nl.